Inkoopmanagement

10 belangrijke misvattingen over prestatie-inkoop

Prestatie-inkoop van werken of diensten is sterk in opkomst. Begonnen in 2009 door Rijkswaterstaat met de Spoedaanpak Wegen hebben inmiddels vele andere opdrachtgevers BVP geadopteerd. In de praktijk zijn er nogal wat misverstanden rondom de Best Value-aanpak. In het boek Prestatie-inkoop (derde druk) van Jeroen van de Rijt en Sicco Santema zijn onder andere de 10 grootste misverstanden over prestatie-inkoop op een rij gezet.

Misverstand 1. Best value is een inkooptruc
Dat is niet zo. Hoewel inkoop onderdeel is van de aanpak, is de belangrijkste fase van het Best Value-proces de concretiseringsfase, waarin de opdrachtnemer zijn plannen aan de opdrachtgever verduidelijkt.  De aanpak gaat dus ook ook risicomanagement en projectmanagement bij de uitvoeringsfase. Het is dus beter te spreken over Best Value-aanpak dan over Best Value Procurement.

Misverstand 2. Best Value is vooral geschikt voor bouwprojecten, met name grote infrastructurele projecten van Rijkswaterstaat
In 2009 heeft Rijkswaterstaat inderdaad de Best Value-aanpak gebruikt voor infrastructurele projecten. Inmiddels zijn er echter diverse andere cases geweest die aantonen dat de aanpak ook voor andere diensten geschikt is, zoals inkoop van kantoorartikelen,  catering, travelservices, printers en mfp’s. Ook ICT-systemen zijn al ingekocht met Best Value. Van de 135 gesignaleerde Best Value-projecten zijn er zeker 50 in een andere sector dan infrastructuur gedaan.

Misverstand 3. Met Best Value selecteren we een super-expert die alle problemen voor de opdrachtgever oplost
Dit misschien wel het grootste misverstand. Best Value is niet de ‘heilige graal’ die alles oplost. De aanpak zorgt in eerste instantie voor identificatie van de beste aanbieder voor de doelstelling die centraal stond.

Misverstand 4. Bij Best Value is het de bedoeling alle risico’s over te dragen aan de leverancier
Bij Best Value wordt de kennis van de leverancier gebruikt om de opdrachtgever te helpen zijn risico’s te beheersen. De leverancier denkt van te voren na over mogelijke scenario’s voor als een risico toch optreedt.

Misverstand 5. Bij Best Value hoeft de opdrachtgever niets meer te doen
Dit is niet waar. De opdrachtgever moet bij Best Value wel degelijk  aan de slag met activiteiten en risico’s waarvoor de opdrachtgever zelf verantwoordelijk is. Voor de activiteiten waar de opdrachtgever verantwoordelijk voor is, is het de bedoeling dat de opdrachtgever toetsings- en controle-activiteiten tot een minimum beperkt en de leverancier de maximale ruimte geeft.

LEES MEER / INKOOPOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS BROCHURE POST HBO INKOOP

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten