Opleidingskunde & HRD

5 tips om e-learning succesvol in te zetten

Wat is ervoor nodig om deelnemers op een goede manier door de e-learning te leiden zodat je aan het eind kunt zeggen: dit was een geslaagd e-learningtraject?

Tip 1: heldere afspraken

Maak heldere afspraken en doe dat op verschillende onderwerpen: maak afspraken over tijd (hoe lang mag de deelnemer erover doen, mag de cursist er uren voor schrijven?) en over consequenties (wat betekent het als de deelnemer het niet doet?).

Met collega’s maak je een taakverdeling over wie wat doet. Om de deelnemers te volgen tijdens het traject, zijn er bijvoorbeeld begeleiders nodig. Als een begeleider constateert dat een deelnemer achterop ligt, geeft die een signaal door aan de leidinggevende. Zorg dat de leidinggevende voldoende op de hoogte is van inhoud en afspraken met de deelnemer. Anders krijg je spraakverwarring intern. 

Tip 2: ondersteuning

Hoe ga je medewerkers ondersteunen? Eén van de dingen waarmee je dat kunt doen is ondersteunende mails sturen gedurende het traject. Van “Welkom bij de e-learning! Hier kun je inloggen …” tot “We zijn nu op de helft, ben jij ook ongeveer op de helft?”. Wij hebben inmiddels ruime ervaring hiermee en merken dat deelnemers de mails fijn vinden.

Ook met ondersteunende materialen zoals checklists en protocollen kun je deelnemers ondersteunen bij het leerproces.

.

.

.

Tip 3: follow up

Loopt het niet zoals zou moeten, ga dan het gesprek aan en ga niet gelijk met de sancties zwaaien. Zo kom je erachter wat eraan scheelt en kun je gaan bijsturen. Voor de afspraken is het goed om follow-up te doen en achterblijvers aan te spreken.

Tip 4: motiveer deelnemers

Positieve aandacht is fijn, dus zorg ervoor dat je medewerkers motiveert. Feliciteer ze als ze de toets hebben gehaald. Zorg dat ze een certificaat krijgen na afronding. Al heeft een certificaat op zich lang niet altijd een formele betekenis, het kan voor medewerkers heel waardevol zijn. [alert type=”info” title=”Leestip: Toepassing e-learning bedrijfsleven stijgt naar 60% de komende jaren”] Lees het artikel

Tip 5: evaluatie

Evalueer, want al is het een geslaagd e-learningtraject, het is altijd goed om na te gaan wat er goed ging en wat beter kon. Onlangs hoorde ik van een medewerker die een BHV e-learning moest doen (niet van ons!) en als ze een vraag fout had, moest ze helemaal opnieuw beginnen. Je begrijpt dat ze na 3 x opnieuw beginnen er helemaal klaar mee was.

Kijk in de evaluatie zowel naar de procedure (hoe hebben we het proces aangepakt, wat ging goed, wat kon beter) als naar de inhoud (hoe beoordelen cursisten de inhoud: wat gaat goed, wat kan beter). Wij evalueren altijd met de deelnemers. In een van de evaluaties meldde een deelnemer dat ze de woordenlijst met vaktermen zo handig vond, dat ze deze had uitgeprint. Dat vonden wij dan weer zo handig, dat we die hebben toegevoegd aan de ondersteunende mails. Zodat alle deelnemers deze handige woordenlijst zouden zien.

Auteur: Hedwig Schlötjes-Belle, Hedwig is oprichter en eigenaar van E-learning Made Easy. E-learning Made Easy ontwikkelt en adviseert over online leertrajecten in de zorg. Hedwig heeft gewerkt in de thuiszorg, bij Vilans en heeft al meer dan 15 jaar ervaring met e-learning ontwikkeling en -implementatie.

Hedwig Schlötjes-Belle | Twitter | LinkedIn

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten