Marketing Management

De highlights van ‘Marketing the Content Event′

leadership

Vorige week was ik aanwezig bij het ‘Marketing the Content Event′ in Utrecht waar tien sprekers hun ervaringen deelden. Een mooie samenvatting was de opmerking van Lennart Sluij (Ziggo): “Contentmarketing is geen rocket science, maar vooral veel werk.” De belangrijkste bevindingen op een rij.

Termen en definities

Voor de mensen die minder bekend zijn met contentmarketing had HowardsHome een mooi overzicht in hun presentatie met een aantal definities.

slide-6-638

Contentmarketing is zo oud als de mensheid

cmm1Zo trapte de dagvoorzitter Arjan Burger (Xaggle) af. Dat horen we niet voor het eerst. Wat ik wel een interessante aanvulling vond, is dat men vroeger de klant veel beter kende. Die klant zag je fysiek in de winkel en door conversaties had je als verkoper daardoor een veel beter beeld over wie je klant was, wat zijn behoeftes waren én kon je daar ook nog eens eenvoudiger op inspelen. Nu zijn de contacten en conversaties vaak verschoven naar online en dat maakt een en ander een stuk ingewikkelder.

Moeten bedrijven denken als uitgever?

Steeds vaker hoor je dat een merk moet denken als een uitgever of magazine. Ook ik heb daar eens over geschreven. Peter Boots (Van de Inhoud) ging graag de discussie aan; moeten bedrijven dat daadwerkelijk wel doen? Uitgevers hebben het moeilijk, dus je moet sowieso aan andere verdienmodellen denken. Toch zijn er merken die het goed weten aan te pakken, waarbij Allerhande misschien wel een van de beste voorbeelden is. Dat blad bestaat al sinds 1955 en hoewel er advertenties in staan, gaat het vooral om de recepten en handige tips. Zij weten dus slim hun doelgroep te bereiken en te binden.

Als je besluit contentmarketing in te zetten, is het belangrijk stil te staan bij wat voor product/dienst je aanbiedt. Heb je een probleemoplossend of een plezierend product? En heeft het een hoge of lage betrokkenheid? Bier is bijvoorbeeld een product dat je gebruikt voor je plezier, maar dat weinig betrokkenheid heeft. Een vakantie daarentegen is ook plezierend, maar heeft een hoge betrokkenheid. Dat beseffen is belangrijk, zeker als je weinig budget hebt voor advertenties en reclame. Het bereik en de impact hangt af van hoe eenvoudig mensen jou (of jouw content) kunnen vinden en of ze bereid zijn dit te delen, zoals de tabel hieronder laat zien.

vdi2

Content curatie, we doen het allemaal

Content curatie, het aanbieden van relevant nieuws over een specifiek onderwerp, is een belangrijk onderdeel van content marketing. Het schrikt sommige mensen misschien af, maar eigenlijk doen we het allemaal al. Zo had ik dat zelf nog niet eens gezien, een mooie eye opener dus van Fred van Dijk (HowardsHome). Een bericht op Facebook liken, delen, markeren als favoriet of per mail doorsturen, is al een vorm van content curatie. Maar je doet het pas echt professioneel als je je eigen visie en expertise toevoegt. De verschillende niveau’s van content marketing deelde ik al in de aankondiging van dit evenement: ‘Marketing the Content Event, een vooruitblik.’

Contentmarketing voor ‘saaie’ producten

Ik schreef al over de betrokkenheid van producten. Pensioen is een voorbeeld van een product met een lage betrokkenheid. Daar willen we niet teveel over nadenken; het is saai en een probleem voor later. Een van de praktijkcases tijdens het event was van Aegon. Dan Verhoeven (Brandwebbing) werkte mee aan dit project en legde uit hoe ze het hebben aangepakt. Ik vond een filmpje dat zijn verhaal in het kort navertelt. Een slimme manier van contentmarketing vind ik zelf!

Boodschappen matrix

Tot slot nog een praktisch model dat ik zelf ook gebruik bij het maken van een contentmarketingplan: de boodschappenmatrix van Bob Oord (Heliview). Hierbij kijk je per beslissingsniveau en per fase in het salesproces waar een potentiële klant behoefte aan heeft. De directie geef je andere informatie dan een gebruiker (van een in dit geval CRM-pakket). En bij de eerste fases in een salestraject zit men nog niet te wachten op productdetails, maar ben je nog bezig met het attenderen en informeren. Dit model helpt je een overzicht te krijgen van welke middelen je kunt inzetten. Uiteraard zet je niet alles in, maar maak je een keuze van waar je de focus op legt.

slide-19-638

Bron: Samira Salman – Social and more  / 42bis

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten