Financieel Management

Op tijd betalen, lekker belangrijk

leadership

Op tijd betalen, lekker belangrijk

Ik sprak met iemand uit de treasury wereld die stelde dat op tijd betalen zo’n 2% besparing oplevert. Dat leek me sterk. Bij te vroeg betalen had ik er wel een beeld bij, hoewel het percentage me hoog leek. Te laat betalen is weliswaar slecht voor de relatie, maar nog altijd goed voor de portemonnee.

Zijn stelling zette me aan het denken. Kun je echt met zo iets relatief eenvoudigs als op tijd betalen 2% op je inkoopkosten besparen? Ik besloot dat eens uit te zoeken.

Geld kost geld

Mijn eerste gedachte ging uit naar het werkkapitaal. Het maakt weinig uit of je een flinke buffer hebt of geld moet lenen. De ‘kosten’ van geld worden bepaald door de rente die je betaalt óf door het rendement dat je mist, als je het geld voor iets anders had gebruikt.

De meeste CFO’s die ik spreek zijn hier wat onverschillig over. Als je gaat rekenen, en dat doen CFO’s, begrijp je waarom. Wanneer je bij een rente van 2% bijvoorbeeld 20 dagen later betaalt, scheelt dat ongeveer 0,1% op jaarbasis. In perspectief: op elke 10 miljoen inkoop win je 10 duizend euro per jaar.

Betalingstermijn oprekken?

Nu zou je dit bedrag makkelijk naar binnen kunnen harken, ware het niet dat je niet zomaar de betalingstermijn mag verlengen. Europese regelgeving schrijft voor dat een termijn langer dan 30 dagen expliciet moet afspreken met je leverancier. Dus als je de betalingstermijn wilt oprekken, moet je met elke leverancier in onderhandeling. Dat kost tijd en is in de ogen van veel CFO’s niet de moeite.

Deze CFO’s gaan echter voorbij aan het feit dat veel leveranciers graag snel betaald willen worden en bereid zijn om betalingskorting te geven. Een betalingskorting van 1% is niet ongebruikelijk. Als je dat doorrekent, levert 20 dagen eerder betalen 18% rendement op. Kijk, dat is andere koek.

Sigaar uit eigen doos

Een betalingskorting is dus heel interessant. Tip: neem de betalingskorting wel mee bij de leveranciersselectie. Bij bestaande leveranciers krijg je gauw een sigaar uit eigen doos.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke finance opleiding bij u past?”] Klik hier en u weet het direct

Dynamic discounting

Om het echt professioneel aan te pakken, kun je overwegen om met dynamic discounting te werken. Via een portal kan de klant aangeven hoeveel korting hij bereid is te geven, in ruil voor snellere betaling. De leverancier kan vervolgens zelf bepalen of hij dat de moeite waard vindt. Het is een elegante manier om het rendement op werkkapitaal te vergroten en een einde te maken aan frustraties en discussies waarmee betalingen vaak omgeven zijn.

Hebben inkopers wel aandacht voor betalingskorting?

Volgens de website van Flinqer, één van de aanbieders van dynamic discounting, heeft 95% van de inkopers geen aandacht voor betalingskorting, terwijl 70% van de leveranciers bereid is om korting te geven in ruil voor snelle betaling. Misschien is die 2% toch niet zo gek?

Bron: Inkoopvandaag

Auteur: Maarten Erasmus

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten