Marketing Management

Content Marketing: de Revolutie is een feit!

leadership

Auteur: Erwin Lima, Graydon

Contently, autoriteit op het gebied van content marketing, gaf laatst het whitepaper “The State of Content Marketing” vrij. In deze whitepaper bespreken ze de geschiedenis en huidige staat van content marketing. Ook doen ze vier voorspellingen voor de toekomst ervan.

Opvallend is dat er nauwelijks onderscheid wordt gemaakt tussen B2B en B2C marketing. Tegelijk valt op dat er zeer weinig voorbeelden van briljante content van B2B bedrijven worden aangehaald. In dit artikel vindt u een samenvatting van het whitepaper van Contently. De revolutie van content marketing is een feit en de tijd voor bedrijven om zich te onderscheiden met werkelijk waardevolle content is aangebroken.

Contently is een content marketing bedrijf dat is opgezet door onder andere Shane Snow, medio 2010. Het zag dankzij crouwdfunding in 2011 het licht. Het is in feite een marktplaats voor bedrijven om journalistiek talent te vinden dat ze kunnen inhuren om geweldige content voor ze te schrijven. Contently biedt daarnaast bedrijven ook ondersteuning, van content marketing strategie tot integratie en van content management systemen en andere IT-tools. De filosofie van Contently is om de journalisten en schrijvers een stevige compensatie te bieden, om de kwaliteit van de geschreven content te kunnen waarborgen. Geen spammy SEO-teksten, maar oprechte, waardevolle verhalen. Niet voor niets mag het bedrijf namen als Pepsi, Coca Cola, General Electric en American Express tot haar klanten rekenen.

“The State of Content Marketing”

Hieronder een overzicht van het verhaal in vogelvlucht:

De geschiedenis

  • Content Marketing en Native Advertising zijn nieuwe benamingen voor het vormen van een band met de klanten. Iets dat handelaren al doen sinds de eerste goederen werden verhandeld en de eerste manieren van massa-communicatie werden uitgevonden.
  • In de loop van de afgelopen 10 jaar is de ‘buzz’ rondom content marketing enorm geëxplodeerd en inmiddels beginnen verschillende bedrijven grote ROI’s te zien op hun content marketing uitgaven.
  • In de loop van de ontwikkeling van het internet en sociale media heeft content een centrale rol gekregen. Het volstaat immers niet meer om “maar wat te roepen”. De technologisch handige consument (en buyer) van tegenwoordig reageert enkel wanneer u als merk werkelijk interessante, engagerende en relevante content biedt.

Waar we nu staan:

  • Verschillende onderzoeken tonen aan dat content marketing en als uitkomst engagement met de doelgroep topprioriteit zijn voor marketeers.
  • De uitgaven voor content marketing stijgen nog altijd.
  • De markt voor goede content zal in de loop van het huidige jaar volstromen met snel groeiende content-makelaars die goede zaken doen.
  • Originele, hoge kwaliteit content zorgt voor betere ROI en hogere engagement dan lage kwaliteit of het cureren en verzamelen van content van derden.

De vier belangrijke trends voor de toekomst

  • Meer transparantie. Ongeacht wat wordt geadviseerd, het publiek verbind zich gemakkelijker aan een merk dat helder laat zien waar het gesponsorde content verspreidt, en zo een duidelijke merkidentiteit uitdraagt.
  • Verhoogde meetbaarheid en accountability. De gemeten waarden zullen alleen iets anders zijn dan eerder. De hoofdmoot zal bestaan uit het meten van quality time die uw toekomstige klant met uw merk heeft doorgebracht. B2B bedrijven zullen dan vooral pipeline value willen meten. B2C bedrijven moeten zich gaan richten op consumer sentiment oftewel brand perception.
  • Distributie krijgt meer aandacht: Bedrijven die echt investeren in goede content zullen zich moeten richten op de vraag “hoe gaan we deze content nu verspreiden?”. Het plaatsen van gesponsorde verhalen (native advertising) versus het kopen van internetverkeer (affiliate marketing, Google Ads) wordt dan een belangrijke afweging.
  • Een wapenwedloop van de beste verhalen. Wellicht de meest spannende en interessante trend die nu geïdentificeerd kan worden. Contently ziet in de markt dat originele en kwalitatieve content meer oplevert. Dat tezamen met het feit dat steeds meer merken zich in de markt gaan plaatsen als uitgeverij, zal ervoor zorgen dat ze moeten concurreren om de aandacht van de consument of buyer. De vraag wordt dus: wie vertelt het beste verhaal?

De noodzaak van branding

Het is dus, samenvattend, duidelijk dat branding door middel van goede content onmisbaar zal zijn voor bedrijven die nu en in de toekomst willen floreren. Uit onderzoeken die in het whitepaper van Contently worden geciteerd (onder andere van CMI en MarketingProfs) blijkt dat bedrijven die niet investeren in content marketing nu al in de minderheid zijn. Het enige waar we nu nog op wachten, is de eerste in het oog springende B2B content-kampioen oftewel Purple Cow!

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten