Financieel Management

Financiële PR, een prachtig middel om je te onderscheiden van de concurrent

Financiële PR, een prachtig middel om je te onderscheiden van de concurrent

Bron:  Graydon

Bedrijven onderling zijn niet meer per definitie goed van vertrouwen. Zij wensen inzicht en openheid. Willen weten hoe een bedrijf er financieel voor staat, of zij hun rekeningen op tijd betalen en of zij een betrouwbare zakenpartner zijn. Pas als vertrouwen bestaat, kan er een goede samenwerking van de grond komen.

Daarom moeten bedrijven het vertrouwen van hun zakenrelaties (her)winnen en zich ontwikkelen tot ‘trusted brands’. Dit doen zij door middel van Financiële PR. Door openheid te geven over hun financiële gezondheid, bevorderen zij het wederzijds begrip met haar omgeving zoals klanten, leveranciers en kredietverstrekkers. Zo werken zij structureel aan hun imago.

Voor grote beursgenoteerde is dit dagelijkse kost, maar voor BV Nederland is er nog een flinke stap te maken. Daarom maakt Financiële PR toegankelijk voor alle bedrijven in Nederland. Dit doen zij met het ‘Financieel Gezond Certificaat’. Een onafhankelijke beoordeling die laat zien dat het bedrijf tot de top  van financieel gezonde ondernemingen in Nederland hoort.

Hoe reageren ondernemers?

Sinds de introductie van het Financieel Gezond Certificaat zijn de reacties van ondernemers overweldigend. In deze moeilijke economische tijden reageren bedrijven vol trots dat zij ondanks het moeilijke klimaat toch uitstekende resultaten weten te behalen. Zij gebruiken financiële PR om hun zakenrelaties te tonen dat ze niet alleen goede diensten en producten leveren, maar ook een betrouwbare partner zijn. Dit is relevant voor leveranciers, maar ook voor afnemers en zelfs ‘potentiële’ werknemers.

Online Financieel Gezond Certificaat

Financiële PR blijkt een hit te zijn. Bedrijven zijn trots dat ze er goed voor staan en delen dit graag met anderen. Zéker wanneer een onafhankelijke autoriteit deze beoordeling geeft. Van de 2 miljoen bedrijven zijn er 60.000 (3%) die in aanmerking komen voor het Financieel Gezond Certificaat, en daarmee behoren tot de top van financieel gezonde bedrijven in Nederland.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke finance opleiding bij u past?”] Klik hier en u weet het direct

Strenge criteria

Er is een aantal strikte voorwaarden wil een bedrijf in aanmerking komen voor het Financieel Gezond Certificaat. Een goed betaalgedrag, een minimale kans op wanbetaling en positief kredietadvies (AAA tot A credit rating) zijn belangrijke onderdelen. Daarnaast moet het bedrijf op tijd zijn jaarrekening deponeren. Dit oordeel is gebaseerd op een mix van factoren zoals omzetcijfers, jaarcijfers en het betaalgedrag. Graydon bewaakt dagelijks de criteria en geeft zo een garantie dat het certificaat altijd actueel is.

Voordelen certificaat

Met het Financieel Gezond Certificaat laten bedrijven op hun website zien dat zij een betrouwbare zakenrelatie zijn en op tijd hun rekeningen betalen. De voordelen:
• Onafhankelijke én actuele beoordeling over de financiële gezondheid.
• Onderscheid t.o.v. de concurrent.
• Veel positieve PR in vakbladen en media.
• Verbeterde krediet- en leveranciersvoorwaarden.

 

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten