Inkoopmanagement

Veel voorkomend: foutieve communicatie bij een inkoopdeal

leadership

Veel voorkomend: foutieve communicatie bij een inkoopdeal

Bij bosjes kom ik ze tegen: contractmanagers en beheerders van leverancierscontracten die denken dat ze pas aan het woord zijn zodra de inkoopdeal is beklonken. Die denken dat ze hun expertise pas kunnen laten gelden als het voor hen volledig duidelijk is. 

De angst is natuurlijk dat ze het inkoopproces verstoren en tegen zaken aanlopen waar je als contractmanager dan niet het antwoord op weet. En dat je dan afgaat. Door de mand valt. Dat iedereen kan zien dat jij niet de expert bent die bij je baan als contractmanager hoort. Het is zelfs vaak zo dat men de confrontatie uit de weg gaat en dicht bij de vertrouwde blijft acteren.

Je moet eerst weten hoe het werkt…

En dan duiken ze weer in de inhoud. Zo wordt het moment van echt bij de deal betrokken zijn weer verder uitgesteld.

De inkoper is de buurman van deze angst. Deze stem zegt dat je pas over de toekomst mag praten als je alles tot in de puntjes aan de markt hebt getoetst. Er mag niets mis gaan. Want dan val je door de mand en zien de mensen in je groep dat je het aanbestedingsspel nog niet beheerst….

Ik zie contractmanagers grappig genoeg overal boven komen drijven. Ze weten heel veel en hebben het goed voor elkaar. Toch weet het ‘spook’ in hen ze ervan te weerhouden om zich vroegtijdig met de inkoop te bemoeien. Nu leer ik je hoe contractmanagement werkt, maar vooral ook hoe je eigenaarschap en regie in contractmanagement krijgt. Workshops volgen is leuk, maar je wilt vooral weten hoe je een goede contractfundering legt om daarmee leveranciers echt beter te laten presteren. Als je dan toch aan de gang gaat om werk te maken van contractmanagement, kun je net zo goed meteen inkoop  meenemen. Net zo veel werk en je gaat merken dat ook zij met hun klompen aanvoelen dat daar nog veel winst te behalen valt.

Stel je eens voor

Stel nu eens dat al mijn klanten last hebben van deze belemmerende overtuigingen en dat ze blijven uitstellen.

Wat zou er dan gebeuren? Wat zou het betekenen als ze GEEN werk maken van contractmanagement? Dan blijven leveranciers ondermaats presteren en blijft je bedrijf verstoken van groei die je wel had kunnen bereiken. Veel potentieel blijft onbenut, alleen maar omdat contractmanagers en inkopers zich zorgen maken of ze wel kundig zijn om een goede dialoog aan te gaan.

Mijn advies?

Geef je spoken in jou als ‘inkoper’ of als ‘contractmanager’ een hand en bedank ze voor hun komst. En zeg heel vriendelijk dat je je vandaag niet laat tegenhouden om werk te maken van contractmanagement.  Door gewoon een open gesprek met de inkoper of contractmanager te hebben.

[alert type=”info” title=”Leestip: Binnenkort van start: Inkoopmanagement & Procurement (Post HBO)”] Lees het artikel

 

Binnenkort gaan we weer starten met contractmanagement in 1-dag zodat ook jij leert hoe contractmanagement werkt en verder kan brengen. Klinkt goed?  Kijk dan op Contractmanagement in 1-dag of Regie in Contractmanagement

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.