Marketing Management

Gaat ‘Content Marketing’ het volgende jaar wel halen?

leadership

Content Marketing is één van de meest besproken onderwerpen van de afgelopen tijd en als marketeer een moeilijke trend geweest om te missen. De algemene tendens rond Content Marketing luidt dan ook dat je er als bedrijf niet meer omheen kunt en moet willen. Content is King, so you better figure out how to rule!  Wij houden van content. Daarom lijkt het misschien vreemd dat juist wij wat kritische vragen stellen over het bestaansrecht en toekomstperspectief van Content Marketing. Toch is juist een kritische blik misschien nodig om realiteit van hype te kunnen blijven scheiden.

1. Maken we Content Marketing niet groter dan het is?

Eerlijk? Ik denk het wel. Tristan Lavender belichtte afgelopen maand al heel vakkundig dat het er verdacht veel op lijkt dat Content Marketing een doel is geworden, in plaats van een middel en daarmee slaat hij denk ik de spijker op zijn kop.

Er lijkt langzamerhand een blindheid te ontstaan voor de rol van Content Marketing, een marketingtoepassing die in de basis nog steeds bedoeld is om meetbaar resultaat te verkrijgen ten behoeve van het bedrijfssucces; of dat nu gaat om groei in leads, een meer krachtige bedrijfsprofilering of het opbouwen van thought leadership.

Hoewel content in onze ogen zeer zeker een grote rol speelt en kan spelen in online succes, lijkt Content Marketing inmiddels verheven tot ‘De Grote Waarheid’ in marketingland. Een gevaarlijke trend, als dat betekent dat we onze kritische blik op effectiviteit en meetbaar succes verliezen.

2. Snijden we onszelf door de massaliteit in de vingers?

Linksom of rechtsom; Content Marketing is er en we hebben al in grote getale geadopteerd dat content erbij hoort. Diezelfde massaliteit zorgt er daarmee ook voor dat het opmerkelijk zijn en blijven én het in beeld komen bij de doelgroep, alleen nog maar moeilijker is geworden. De trend is nu eenmaal ingezet, dus stoppen of achterblijven is in veel ogen daarmee ook direct ‘achter de feiten aanlopen’ en daarmee blijven we gezamenlijk de enorme stroom aan content voeden, het elkaar en onszelf alleen maar moeilijker makend.

3. Veroorzaken we een mate van ‘information overload’?

Content productie heeft in eerste instantie een insteek van volume aangenomen. Nu zijn we ons er meer van doordrongen dat kwaliteit uiteindelijk telt, maar de volumes blijven.

Eerder noemden we al de strijd om exposure op Facebook waar velen in slechts een half jaar de cijfers in organisch bereik zagen kelderen. De strijd verhardt en de uitdaging om bereik te realiseren, wordt steeds groter.

De collectieve adoptie van ‘content moet!’ zorgt ervoor dat het aantal artikelen, social media berichten, nieuwsbrieven, websitepagina’s nog steeds enorm is en dagelijks groeit.

Sprake van information overload? Dat zou heel goed kunnen.
Dat betekent ook dat de hang naar kwaliteit groter wordt én zowel wij (mensen) als zoekmachines een toenemende vorm van filtering gaan toepassen. Dat moet ook wel, uit zelfbescherming.

4. Zorgt deze trend dan ook daadwerkelijk voor kwalitatieve content?

Hier zijn de meningen erg over verdeeld en ook ik hink op twee sporen. Waar we enerzijds zien dat de noodzaak van kwaliteit vanuit menselijk en zoekmachine oogpunt daadwerkelijk ontstaat, herken ik nog niet dat dit ook direct resulteert in een aanmerkelijke verhoging van het aandeel kwalitatieve content.

Een aanvullend kenmerk is dan ook het ‘optimaliseren op headline’, waarbij we meer tijd steken in de pakkende headline, dan de daadwerkelijke inhoud. OOK een linke strategie.

Een veelheid aan gerecycled materiaal of informatie die ik als lezer zelf had kunnen bedenken, vormt nog steeds een belangrijk deel van de content die we dagelijks het Internet op slingeren.

We stellen hiervoor ons vertrouwen in Google die steeds selectiever wordt in getoond resultaat op basis van geclaimde kwaliteit, maar hoe dit in de praktijk voor Nederlandse organisaties loopt, kunnen we nog moeilijk voorspellen.

Dus.. haalt Content Marketing het volgende jaar?

Ja, ik denk het wel. Content marketing is voorlopig niet ‘dood’ en de noodzaak en rol van content in online succes al helemaal niet.

Het is dan ook zeer zeker niet de bedoeling om met dit artikel een negatief licht te schijnen op de waarde van content. Juist de massaliteit ervan dwingt ons toenemend om kwaliteit te leveren en daarbij ook beter en dieper te kijken naar ons bedrijf, onze producten/diensten en waar we als bedrijf nou écht voor staan richting onze doelgroep.

Aan de andere kant blijft de massaliteit een enorme uitdaging. Hoe creatief je ook bent, opmerkelijk zijn én succesvol een relevant bereik genereren is een grote klus, zelfs voor de meest ervaren marketeers.

Bron: Joyce Lankhaar, Supair Marketing

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten