Marketing Management

Hoe maakt u uw inboundmarketing-strategie meetbaar?

leadership

Hoe maakt u uw inboundmarketing-strategie meetbaar?

Een probleem waar veel bedrijven die beginnen met inbound marketing tegenaan lopen, is het meetbaar maken van resultaten. Vaak zitten er mooie dashboards bij marketingautomation-oplossingen, en wordt op allerlei verschillende manieren en niveaus data bijgehouden. Enorm waardevolle data, maar iemand die pas begint met het analyseren van die data ziet al gauw door de bomen het bos niet meer. 

Een eerste stap die veel bedrijven nemen, is het meten van de ROI van een inboundmarketing-strategie. Wanneer je strategie succesvol is, zal deze waarde er gunstig uit zien. Maar als er problemen in de strategie zitten, is een ROI-berekening misschien niet de juist manier om deze problemen te identificeren.

Om probleemgebieden te identificeren, zal er ingezoomd moeten worden op de verschillende stappen in het marketingproces. Het is belangrijk om te bekijken hoeveel mensen daadwerkelijk de gehele campagne doorlopen en op welke punten de grotere groepen afhaken. Dat zijn de verbeterpunten waar op gefocust moet worden om betere resultaten te behalen.

De grote vraag is: Hoe kunnen deze cijfers en inzichten doelgericht gebruikt worden om marketinginspanningen te beoordelen en te analyseren waar de verbeterpunten zitten? Om wat houvast te creëren, wordt aangeraden om een schematische weergave van het verkoopproces te gebruiken. In dit schema zijn verschillende stadia te onderscheiden waarin een potentiële klant zich in een campagne kan bevinden.

Doelgroepselectie

Alle potentiële klanten bevinden zich aan het begin van de campagne in een groep die bestaat uit de gehele populatie van de aarde. Potentieel zijn dit alle mensen die uiteindelijk klant kunnen worden van uw bedrijf. Natuurlijk is het grootste gedeelte van deze groep mensen niet relevant. Het is dus belangrijk om je marketingactiviteiten zo te gebruiken zodat je uit deze grote populatie een kleine groep selecteert die aan het eind van de rit ook daadwerkelijk klant kan worden.

De uiteindelijke selectie bestaat uit alle mensen die op je website terechtkomen. Dit is het moment waarop inbound marketing zijn kracht laat zien. Door goede relevante content aan te bieden, kunt u de juiste mensen naar uw website trekken. Hoe beter de content aansluit op uw beoogde doelgroep, hoe beter de match. Inbound marketing zorgt er hiermee ook voor dat uw ‘marketing efforts’ zo effectief mogelijk ingezet worden in het vervolg van het traject.

Conversies

Wanneer de doelgroep zich eenmaal op de website bevindt, kunnen zij content downloaden in ruil voor hun gegevens. Hoe meer bezoekers content downloaden, hoe meer mensen u kunt bereiken met uw uiteindelijke product. De conversieratio tussen bezoekers en conversies is daarom erg belangrijk. Een conversieratio geeft inzicht in hoeverre website en content aansluit bij de bezoekers van een website. Is de ratio laag, dan zal de match hiertussen moeten worden onderzocht en waar mogelijk worden verbeterd.

Klanten

Het belangrijkste resultaat van marketing is het behalen van nieuwe klanten. Het aantal klanten is makkelijk meetbaar en een klant heeft voor uw bedrijf direct waarde. Door te kijken naar de ratio tussen de conversies en de uiteindelijke klanten kunt u een idee krijgen van de relevantie van uw content. Is deze ratio erg laag, dan moet u onderzoeken waarom uw content niet goed aansluit bij de behoefte van uw eigenlijke doelgroep.

[alert type=”info” title=”Leestip:  Twee succesfactoren voor je contentstrategie “] Lees dit artikel

Door bovenstaande ratio’s te berekenen en te analyseren kunt u snel de pijnpunten in uw campagne identificeren en waar nodig bijsturen. Een belangrijk effect van het meetbaar maken van een campagne is dat u aanpassingen die u maakt gemakkelijk kunt beoordelen. Door het meetbaar maken van resultaten en het registreren van vooruitgang, kunt u dus voorkomen dat u altijd op intuïtie handelt.

Auteur: Alex Benou 

Meer weten? Download dan het e-book: “Hoe creëert u een sterk contentplatform voor uw organisatie?” en kom meer te weten over wat er komt kijken bij het opzetten van een contentplatform!

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten