Marketing Management

Waarom content marketing anders moet: ‘Schipper houdt koers’

leadership

Attentie. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat content marketing werkt. Het kost veel tijd. En bij verkeerd gebruik zal het je doelgroep eerder argwaan geven dan het effect wat je voor ogen had. Laat dit je vooral niet afschrikken. Dit zijn zeker argumenten om rekening mee te houden. Gelukkig werd tijdens de eerste Masterclass van ContentMarketingManagement.nl snel duidelijk wat de voordelen van content marketing zijn en hoe je deze kan benutten.

Suzanne de Bakker – Docent aan de UvA en content manager bij MarketingTribune.nl –liet de deelnemers van de Masterclass zien waarom marketing anders moet, waar je rekening mee moet houden en gaf daarbij een paar mooie voorbeelden.

Waarom marketing anders moet

De vertrouwde vier marketing P’s beginnen iets van hun waarde te verliezen. Consumenten worden er minder gevoelig voor en hebben behoefte aan een andere benadering. We verschuiven langzaam van een push naar een pull markt. Als we een probleem hebben zoeken we het antwoord op internet. Volgens Suzanne start maar liefst 85% van de consumenten online met zoeken naar informatie over ingewikkelde producten zoals hypotheken. De P van promotie moeten we dus anders benaderen. Maar hoe?

Consumenten zijn niet meer zo geïnteresseerd in het feit dát je een product verkoopt, maar meer in het verhaal waarom je het verkoopt. Martin Sinek legt dat haar fijn uit aan de hand van zijn model de ‘golden circle’. Apple past dat bijvoorbeeld met succes toe. In onderstaande video legt Martin Sinek uit waarom het logisch is om eerst te vertellen waarom je een product verkoopt.

Verzand niet in je content

Dit is een mooi startpunt. Je bent er echter nog niet. Vervolgens is het zaak om content af te stemmen op de customer journey. Vraag jezelf af op welk moment wat voor informatie interessant is. Globaal gezien kan content in twee soorten worden ingedeeld; entertainende en educatieve content. Ook hierbij is het belangrijk om jezelf af te vragen wat past bij de doelgroep en op welk moment wil je de content aanreiken.

Maar voordat je hiermee aan de gang gaat is het belangrijk om een doel te stellen. Wat wil je bereiken met content marketing? Het is geen doel op zich. Formuleer een doel en zet vervolgens uiteen welke stappen je gaat ondernemen, hoe je de doelgroep gaat benaderen en met welke toon je dat gaat doen.

Het effect van content marketing

Wanneer alles is uitgerold komt er een moment dat je wil weten wat het resultaat is van je inspanningen. Het is goed mogelijk om het de resultaten van alle content te meten. Maar vraag je goed af wanneer het zin heeft om iets te meten. Suzanne vraagt de groep hierop; Wat is de ROI van een moeder? Inderdaad, niet alles hoeft inzichtelijk gemaakt te worden om te weten dat het waarde heeft.

Bedenk dus goed wat je wil meten en waarom. Breng vervolgens alle stappen in kaart en meet het effect. Probeer te achterhalen welke content minder scoort en wat daar de reden van is. Het geheel van de resultaten zal je meer vertellen over het effect dan elk sub-resultaat op zich.

 

Picture2

Hoe zit dat met product en brand placement?

Het aanbevelen van (eigen) producten in een blog komt op consumenten niet authentiek over. Tijdens de Masterclass komt een ING case ter sprake. De bank heeft getest of het uitmaakt wie de auteur van het blog is. Hierbij werd onder gelijke omstandigheden een blog gepubliceerd uit naam van een medewerker en een journalist. De uitkomst zal je niet verbazen. Het stuk van de journalist kwam authentieker over dan dat van de medewerker. Natuurlijk wil je graag een product verkopen. De vraag is alleen of een blog (of andere content) zich daar voor leent. Het doet afbraak aan je content. En als consumenten geïnteresseerd zijn weten ze je vinden. Probeer als het om content gaat marketing en sales op een goede manier te verenigen. Test het desnoods voordat je de strategie volledig uitrolt.

Picture1Picture3

 .

.

Wervelende praktijk voorbeelden

Een van de cases die tijdens de Masterclass vaak terugkwam was die van OraBrush. Een door een tandarts bedacht tongborsteltje tegen slechte adem. Een goed product, want succes verzekerd. En toch kreeg hij zijn creatie niet verkocht. Dus vroeg hij in een laatste poging een marketingstudent met hem mee te denken. De student maakte een korte video. Dit werd een ongelooflijke hit en is inmiddels 19 miljoen keer bekeken. Het product verkoopt inmiddels als een trein.

Dit voorbeeld maakt duidelijk dat de vorm van je boodschap erg belangrijk is. De student koos voor entertainende content en scoorde. Waarom? Het legt door de humor op een laagdrempelige manier uit wat je aan een slechte adem kan doen. Door de humor ging het filmpje viral. Ook via mensen die geen slechte adem hebben.

Meer weten over de CMM Masterclassreeks waar dit college deel van uitmaakte? Dat kan hier.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten