Marketing Management

SEA gedurende de feestdagen: 5 snelle tips

leadership

De feestmaanden – het blijft voor veel ondernemers één van de belangrijkste perioden van het jaar. In het bijzonder voor webshops in bepaalde branches kunnen zowel verkeer- als conversievolumes rond deze periode explosief stijgen. Het is weer bijna zover! Indien je je SEA campagnes nog niet hebt klaargemaakt hebben wij hier nog snel een last-minute top 5 voor je met de belangrijkste quick-wins!

Neem bijvoorbeeld de sieradenbranche. Grootste piek van het jaar? December! (bron: Google Trends)

Neem bijvoorbeeld de sieradenbranche. Grootste piek van het jaar? December! (bron: Google Trends)

1.     Let op budget

Het lijkt misschien gek, maar keer op keer komen we nog campagnes tegen waarmee budgettair gezien geen rekening wordt gehouden met de feestmaanden. Veel verkeer en hoge conversiepercentages gedurende deze periode zijn leuk, maar komen niet volledig tot hun recht wanneer een budgettair plafond een en ander verpest. Bij campagnes waarmee een goede ROAS wordt behaald kun je de schuiven over het algemeen vol openzetten (een verhoging van 100 – 300% is echt geen uitzondering), ervan uitgaande dat je een verder vlekkeloos werkende website hebt. Let er overigens ook op dat je SEA betaalmethoden zonder problemen werken. Wanneer je via creditcard/bankrekening betaalt kunnen deze namelijk geweigerd worden wanneer er plots veel geld wordt afgeschreven. 

Budgetverhogingen zijn verreweg de simpelste, maar ook de meest effectieve aanpassingen. Kortom, een absolute must indien je business beïnvloed wordt door de feestdagen!

2.     Wees voorbereid op hogere CPC’s

Ook zal je het een en ander gaan opmerken m.b.t. je gemiddelde CPC. Traditiegetrouw schiet deze namelijk omhoog, aangezien er waarschijnlijk meer concurrenten zullen zijn die van de feestdagen willen profiteren. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de branche. Het algemene advies is om je biedingen in ieder geval alvast iets te verhogen; houd dit verder nauwlettend in de gaten!

3.     Stand out from the crowd met speciale acties!

Er zijn genoeg marketinguitingen te verzinnen waarmee je gedurende de feestdagen je zichtbaarheid kunt vergroten. Houd in het achterhoofd dat een groot onderdeel gedurende deze feestdagen het geven van cadeaus is, mensen zullen hier ook op ingesteld zijn. Houd er ook rekening mee dat je bij lange na niet de enige bent die actief is op gebied van speciale acties. Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer dus een unieke actie te verzinnen. Indien de inspiratie ver te zoeken is en de marges het toelaten doet een fikse korting -in combinatie met de juiste marketing en PR – het vaak ook nog verrassend goed.

Let er dan wel op dat je vooral leuke, originele en kwalitatieve cadeaus aanbiedt en niet zozeer alleen maar de goedkoopste: zoekopdrachten naar termen zoals ‘’best gift’’ stegen het afgelopen jaar bijvoorbeeld 70%, terwijl zoekopdrachten voor goedkope cadeaus slechts 35% stegen![1]

4.     Vergeet je feed niet

Indien je met productfeeds werkt, wil je er uiteraard voor zorgen dat deze netjes op orde zijn voor het feestseizoen begint. Dit kan tegenwoordig via regels in het Merchant Center, alhoewel een feedmanagementsysteem zoals Channable vaak een stuk uitgebreidere mogelijkheden biedt. Afhankelijk van de grootte én de complexiteit van je feeds kun je er voor kiezen om gebruik te maken van bijvoorbeeld Channable: wij raden het in ieder geval sterk aan!

Via een dergelijk feedmanagementsysteem is het mogelijk om een hoop te automatiseren. Enkele voorbeelden hiervan zijn het automatisch uitsluiten van producten die (bijna) niet meer op voorraad zijn. Het laatste wat je immers wilt is mediabudget uitgeven dat naar uitverkochte producten of diensten leidt.

5.     Wees te allen tijde actueel

Last but not least: zorg ervoor dat zowel je campagnes als je aanbod zo actueel mogelijk zijn. Let bij je campagnes vooral op de volgende zaken:

  • Extensies: let vooral op actuele sitelinks en callout extensies.
  • Textads: zorg ervoor dat de tekst nog steeds up-to-date is.
  • Beeldmateriaal: denk aan de juiste pre- en retargeting uitingen.
  • Zoekwoorden: voeg – indien van toepassing – eventuele feestdag-gerelateerde woorden toe.

Naast deze punten kan er natuurlijk nog een hele hoop meer gebeuren om je campagnes klaar te maken voor de feestdagen. Met met deze quick-wins is de juiste basis in ieder geval gelegd! Succes.. en alvast fijne feestdagen!

 Auteur: Sander Gielen, Happy Idiots.

[alert type=”info” title=”Leestip: Geen geduld voor content marketing? Ga voor Google Adwords! “] Lees dit artikel

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten