Marketing Management

Een (business) snapchat geofilter maken in 6 stappen

hr analytics

Adverteren op Snapchat is sterk in opkomst. Niet verwonderlijk. Meer dan zeventig procent van de jongeren in de categorie 15 tot 19 jaar in Nederland is actief op Snapchat. Als jij je richt op een jonge doelgroep, dan is Snapchat Marketing eigenlijk onmisbaar in je (online) marketing mix.

Een van de leukste toepassingen van Snapchat Marketing, die ook echt uniek is voor Snapchat, is het maken van een eigen geofilter. In dit artikel leg ik uit hoe dat werkt!

Wat is een geofilter op Snapchat en waarom zou je deze willen gebruiken?

Een filter op Snapchat heb je vast wel eens gezien. In feite is een filter niet anders dan een soort kader, dat je als een laagje over een foto heen kunt leggen. Snapchat biedt standaard een reeks filters die je kunt gebruiken, maar je kunt ook zelf een filter maken. Het interessante van zo’n filter is, dat je precies kunt aangeven wanneer (van datum/tijd tot datum/tijd) en wáár (afgetekend op een kaart) deze filter beschikbaar is.

Dit kun je bijvoorbeeld als particulier doen als je een feest organiseert (zoals een bruiloft) en je wilt dat gasten hun foto’s op Snapchat kunnen delen ‘opgeleukt’ met passende afbeeldingen en tekst. Je kunt dit uiteraard ook als zakelijke partij doen, bijvoorbeeld als je een evenement zoals een festival organiseert, of een locatie uitbaat waar veel jongeren komen die foto’s maken (pretpark, discotheek, dagstrand, etc.).

Je kunt je filter voorzien van jouw visuals, tekst en logo (zorg wel dat de foto zelf goed zichtbaar blijft!). Mensen die je filter gebruiken, maken dan eigenlijk reclame voor jou: zij zijn jouw ambassadeurs! Maar, let op: je filter moet natuurlijk ook leuk zijn om te gebruiken. Je kunt mensen namelijk niet dwingen om je filter te gebruiken, dus je moet zorgen dat deze uitnodigt tot interactie, mooie visuals heeft en prikkelend is.

Aan de slag: je eigen geofilter in 5 stappen

In dit stappenplan gaan we zelf een Business Geofilter maken!

Stap 1: Maak een account aan

Je zult eerst een account moeten aanmaken: Ga naar Create Snapchat. Dit is overigens niet je Snapchat account (als je die al hebt).

Als je account klaar is, en je ingelogd bent, klik dan op ‘Create your own’ en kies voor ‘Create Filter’.

Stap 2: Je filter maken

Als zakelijk gebruiker zul je meestal een zelf ontworpen filter willen gebruiken, in plaats van een van de templates die Snapchat klaar heeft staan. Houd er rekening mee dat het bestand maximaal 300kb groot mag zijn, als .png met transparante achtergrond opgeslagen en in de afmetingen 1080px bij 2340px.

Let op: je werkt altijd in ‘portrait’ mode. Bovengenoemde afmetingen gelden voor de nieuwe generatie smartphones, met een ‘lang’ scherm. Je moet er echter ook rekening mee houden dat oudere smartphones een ‘korter’ scherm hebben. Ontwerp je filter dan zo, dat de boven en onderkant eventueel weg mag vallen, zonder dat daarbij belangrijke zaken (teksten, je logo, andere visuals) verloren gaan.

Gelukkig geeft de preview duidelijk aan waar de mogelijke ‘randen’ zitten. Houd je tekst (en je logo!) dus altijd binnen deze lijnen!

Stap 3: Bepaal wanneer je filter beschikbaar moet zijn

Vervolgens kun je een begin- en einddatum instellen dat je filter beschikbaar moet zijn. Je kunt de start en eindtijd tot op 1 uur nauwkeurig instellen. De tijdzone staat al op CEST in ons voorbeeld, dus dat is prima.

Tip: je kunt de begintijd op zijn vroegst over 24 uur van het moment van maken instellen!

In dit voorbeeld start de geofilter op vrijdag om 09:00 uur en stopt deze weer op zondag om 20:00 uur.

Stap 4: Stel je ‘Geofence’ in om de locatie van de filter af te bakenen

Het bijzondere aan deze vorm van Snapchat Marketing is dat je heel nauwkeurig kunt aangeven waar je filter beschikbaar moet zijn. Dit doe je door het instellen van een zogenaamde geofence: op de kaart kun je met punten een gebied afbakenen. Zo kun je ontzettend gericht te werk gaan.

Je kunt locaties zoeken zoals op Google Maps: dus niet alleen landen, steden of dorpen, maar ook bedrijfsnamen of andere locaties. Stel ik zou de geofilter bij ons op kantoor willen gebruiken, dan zoek ik simpelweg op mijn bedrijfsnaam:

Je krijgt vervolgens een standaard vierkant ‘fence’ te zien. Deze kun je verslepen naar je wens, of klik op ‘Reset Fence’ en vervolgens op ‘Draw Fence’ om een nieuw fence te tekenen:

Stap 5: Order plaatsen en afrekenen

Je geofence kan behoorlijk groot zijn: zo groot als Central Park in New York ongeveer! Maar dit wordt dan wel een stuk duurder! De prijs van je geofilter wordt bepaald door twee dingen:

  • Hoe lang je geofilter beschikbaar moet zijn
  • De grootte van het gebied waar de geofilter moet draaien

De prijs wordt telkens realtime berekend terwijl je je geofence (en eventueel start- en begintijd) aanpast.

In ons voorbeeld zien we dus dat een filter die draait van vrijdagochtend tot zondagavond, voor een oppervlakte van omgerekend ongeveer 1000 m2, zo’n € 50,00 kost. Dit is overigens inclusief btw, als het een zakelijke aankoop is en je hebt een Nederlands btw-nummer, dan wordt de prijs automatisch opnieuw berekend.

Bij ‘Checkout’ kun je je factuurgegevens invullen en je betaalmethode kiezen (Creditcard of Paypal).

Stap 6: Resultaten van je geofilter bekijken en duiden

Na afloop ben je natuurlijk benieuwd naar de resultaten van je geofilter. Hier moet je vaak wel enig geduld bij hebben: Snapchat werkt die cijfers maar 1 keer per 24 uur bij.

Je krijgt dan de volgende cijfers te zien per geofilter:

De statistieken kun je als volgt duiden:

  • Swipes:het aantal keer dat de filter is gezien tijdens het maken van een snap
  • Uses:het aantal keer dat de filter daadwerkelijk is gebruikt bij het maken van een snap (verzonden naar een vriend, of gebruikt in een story)
  • Views:het aantal keer dat de gebruikte filter is gezien door een vriend, of in een story (je effectieve bereik dus)
  • Usage: het percentage dat de filter is gebruikt (uses) van het aantal keer dat deze gezien is tijdens het maken (swipe)

Veel succes met je geofilters!

Auteur: Jeroen Huynen, Buttonplay. Buttonplay is een online-/contentmarketingbureau gevestigd in Maastricht. Buttonplay is in 2009 opgericht door Jeroen Huynen. Na enkele jaren voornamelijk freelancewerk, is Buttonplay inmiddels uitgegroeid tot een bureau met klanten als Gemeente Maastricht, Brightlands, Zuyd Hogeschool, APG en Livios.be.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.