Algemeen

State-of-the-art Lead Generation via LinkedIn

leadership

LinkedIn is bij uitstek het business platform onder de social media. Het heeft misschien een wat stoffig imago voor bijvoorbeeld de Facebook-fanatiekelingen onder ons, maar op LinkedIn wordt handel gedreven. Vrijwel iedereen in het bedrijfsleven heeft een LinkedIn profiel. Uit onderzoek van comScore blijkt dat na Facebook LinkedIn het grootste sociale netwerk is qua aantallen gebruikers (2013). Nederland heeft bovendien met 5 miljoen leden wereldwijd de hoogste penetratie.

Dat maakt LinkedIn een ideaal platform om het zakelijke netwerk te benutten en daar ook leads uit te halen, vooral voor B2B-ondernemingen. Toch weten veel ondernemers en marketeers niet hoe ze dat aan kunnen pakken. De mogelijkheden binnen LinkedIn zijn de afgelopen tijd ook flink doorontwikkeld, van de nieuwe look van bedrijfspagina’s tot het geven van aanbevelingen en het verspreiden van artikelen in de vorm van LinkedIn-publicaties.

Hieronder daarom een lijst (we houden immers van lijstjes!) van manieren om het LinkedIn netwerk naar je hand te zetten en zo nieuwe leads kan verkrijgen.

1. Maak een LinkedIn bedrijfspagina aan

Het aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina zal je niet direct leads opleveren, maar het biedt je wel het ultieme platform om je bedrijf te presenteren. Als potentiële leads dan bijvoorbeeld via persoonlijke profielen doorklikken naar je bedrijfspagina geef je ze daar een visitekaartje over wat jouw bedrijf doet, waar het voor staat, etc. Dat overtuigt hen wellicht om door te klikken naar je website en dat is de volgende stap richting een concrete lead.

Houd je bedrijfspagina wel up-to-date en vul deze met relevante content voor je doelgroep. Interactie met je doelgroep en klanten zorgt namelijk direct ook voor ‘social proof’, oftewel geloofwaardigheid, voor jouw bedrijf dat potentiële leads kan aantrekken. Denk daarbij ook aan de uitstraling en positionering van je bedrijf. Welke uitstraling wil je jouw LinkedIn bedrijfspagina daarbij geven? Pas je content en de look van je pagina daarop aan.

2. Zoek en gij zult je doelgroep op LinkedIn vinden

In LinkedIn kan je heel gericht zoeken op bepaalde kenmerken van je doelgroep; zowel naar personen als naar bedrijven. Zo zou je een lijst met personen kunnen opstellen die precies in jouw doelgroep vallen om vervolgens via LinkedIn te benaderen via InMail, LinkedIn berichten of direct te bellen.

Voor personen kan je zoeken naar titel, bedrijf, bedrijfstak, groepen, etc. Zo zou je dus bijvoorbeeld heel gericht marketing managers in de toerismebranche kunnen targeten. Bedrijven kun je via LinkedIn selecteren naar locatie, bedrijfstak, bedrijfsgrootte, etc. Vervolgens zou je kunnen nagaan welke personen bij die bedrijven werken om de juiste werknemers te kunnen benaderen.

3. Meng je in LinkedIn groepen

Via groepen kun je achterhalen wie geïnteresseerd zou kunnen zijn in jouw producten of diensten. Er zijn immers al zoveel specifieke LinkedIn groepen opgericht waarin vakgenoten met elkaar discussiëren. Dat biedt mogelijkheden om direct de conversatie aan te gaan met de juiste mensen in je doelgroep.

Meng je het liefst in groepen met veel interactie in plaats van alleen maar veel leden. Die interactie kan je echter slechts peilen als je lid bent geworden van een groep. Zoek dus eerst naar groepen rondom thema’s die jouw doelgroep ook interessant zou vinden, word lid en bepaal of er voldoende activiteit in de groepen plaatsvindt om jouw discussies of content gehoor te geven.

Deel vervolgens content in die groepen in plaats van verkooppraatjes te houden. Dit is weer de essentie van content marketing; door relevante content te delen waar je doelgroep daadwerkelijk iets aan heeft en interactie uit te lokken bouw je als merk een band op. Potentiële leads komen vervolgens alsnog bij jouw bedrijf terecht, omdat ze jou al kennen.

4. Ga na wie je LinkedIn profielen bekijkt

Binnen LinkedIn is er al langer de mogelijkheid om te achterhalen wie je persoonlijke profiel heeft bezocht. Oftewel, je kan zien wie je stiekem ‘begluurd’ heeft en wie dus interesse heeft getoond in je profiel. Veel mensen hebben dit niet in de gaten wanneer ze andere profielen bekijken en een aantal vindt het juist erg vervelend dat profieleigenaren achteraf kunnen zien dat ze deze hebben bezocht. Hoe dan ook, dit biedt uiteraard mogelijkheden om potentiële leads op te sporen en deze te benaderen.

Achterhaal wie je profiel bekijkt en wie de profielen van je collega’s/werknemers bekijkt. Deze potentiële leads kun je vervolgens opvolgen via InMail, e-mail of denk out-of-the-box en stuur één van je producten naar het betreffende bedrijf om die vervolgens na te bellen. Noem het een soort van LinkedIn-profiel ‘remarketing’. Je benadert hiermee namelijk ‘opnieuw’ mensen die al op je profiel terecht zijn gekomen en die dus reeds interesse hebben getoond. Dat maakt de kans groter dat ze uiteindelijk ook je klant worden.

5. Verspreid een LinkedIn publicatie

De allernieuwste mogelijkheid binnen LinkedIn is het creëren en verspreiden van een LinkedIn publicatie – vers van de pers! Hiermee maak je in feite een artikel aan binnen de LinkedIn omgeving, dat je kan voorzien van afbeeldingen, links, etc. en direct kan delen met je netwerk.

Het voordeel van deze publicatie boven het simpelweg via LinkedIn delen van een artikel op je bedrijfsblog of website is dat alle mensen in je netwerk hiervan ook een speciale melding ontvangen (zie hieronder). Zo krijgt de publicatie direct veel meer aandacht dan wanneer hij slechts één van de vele updates in de tijdlijn zou zijn.

Vooralsnog is deze functie echter alleen beschikbaar voor een selecte groep (Nederlandse) LinkedIn gebruikers. Als je één van die gelukkigen bent die als eerste deze nieuwe functie mag testen, maak er dan ook direct gebruik van! Als je de nieuwe publicatie-optie nog niet hebt, ga dan na of wellicht iemand anders in je bedrijf deze wel al heeft, zodat je deze mogelijkheid alsnog kan benutten.

Wij van Yargon hebben deze maand als één van de eerste bedrijven via het profiel van collega Hanno een LinkedIn publicatie over Facebook Business Manager verspreid.

Zoals je ziet is deze publicatie al een flink aantal keren bekeken en gedeeld. Natuurlijk is de inhoud van deze vorm van content allesbepalend voor hoe deze wordt ontvangen. Het feit dat dit een nieuwe functie is binnen LinkedIn maakt mensen er echter ook extra nieuwsgierig naar. Daarom is het zaak om altijd van nieuwe online mogelijkheden op de hoogte te blijven en creatief te zijn in hoe je deze als marketinginstrument kan benutten.

Hulp nodig met LinkedIn marketing?

Wij van Yargon staan graag voor je klaar om je te helpen via LinkedIn aan nieuwe leads te komen. Als B2B-dienstverlener zetten wij onze eigen LinkedIn marketing kennis uiteraard zelf ook in om via LinkedIn potentiële leads te benaderen. Onze ervaring kan jou dus ook helpen! Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Bron: Sylvie du Cloux – Yargon

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten