Marketing Management

Zes simpele manieren om interactie mogelijk te maken

Een review-mogelijkheid bij een product in een webwinkel, een Twitter-knop onder een nieuwsbericht of een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief. Dat zijn drie mooie en relatief eenvoudige interactieve opties op een website. Waarom is interactie zo belangrijk en hoe kunt u dat op een goedkope en eenvoudige manier toestaan? ContentXperience geeft u zes tips.

Interactie op uw website zorgt voor betrokkenheid bij de bezoeker, omdat zij op een luchtige manier kennis kunnen maken met het product en met u als aanbieder. Ze kunnen bijvoorbeeld door één klik hun mening geven in een poll. Maar ook kunnen zij vragen stellen op de manier die zij willen (Twitter? Contactformulier?), waarbij u gelijk vertrouwen wint, omdat u op de juiste plek te vinden bent. In zijn blog ‘5 Reasons to Invest in Interactive Content’ geeft Dennis Shiao aan dat er vijf redenen zijn om interactiemogelijkheden op de website te zetten:

  • Engagement; als u uw bezoeker mee laat denken en een mening laat geven, zullen zij zich meer betrokken voelen bij uw bedrijf.
  • Gamification; door spelelementen toe te voegen aan de website, zijn mensen eerder geneigd te interacteren. Als hun eerste klik een positief gevoel geeft, willen zij ‘verder spelen’ en houdt u langer of vaker hun aandacht vast.
  • Higher retention; doordat de bezoekers tijd hebben besteed aan dit onderdeel van uw website, blijft de gedachte aan uw product hangen in de fase dat ze een beslissing gaan nemen. Er bestaat zo een grotere kans dat ze uw product kopen.
  • Multi-Dimensional Experiences; u kunt uw bezoekers imponeren en plezieren door een originele vorm te verzinnen voor uw boodschap, helemaal wanneer u meerdere media combineert. Dit geeft uw bezoeker een positief gevoel bij uw merk.
  • Accelerated Sales Cycle; interactieve elementen op een website zijn een makkelijke manier om statistieken bij te houden. U kunt zelfs bijhouden per bezoeker wat hij heeft ingevuld en kunt hem na een tijdje monitoren helemaal helpen op de manier die hij wil.

Wat kan ik doen?
Nu vraagt een origineel interactie-item al snel om een behoorlijke investering. Als u zelf de kennis niet in huis heeft, is het lastig om een quiz op te stellen en op een aantrekkelijke manier op uw website te zetten. Begin daarom met de makkelijkere vormen van interactie. ContentXperience geeft u zes manieren om interactie toe te staan!

1. Reactieveld onder een nieuwsbericht
Als uw bezoeker geïnteresseerd is in het thema van een nieuwsbericht of blog, is het fijn als hij gelijk op die plek over dat thema kan praten. Een mening geven, een extra vraag erover stellen of – in het beste geval – een discussie starten. Een reactieformulier kan in de meeste CMS-systemen eenvoudig worden toegevoegd.

2. Beoordelingsformulier
Ideaal voor bijvoorbeeld een webwinkel, is het beoordelingsformulier. Voor u om te weten hoe uw product bevalt, voor een potentiële klant om te lezen wat anderen van uw product vinden. Bij positieve reacties is dit dan weer positief voor u. Wilt u graag een speelsere manier van beoordelen aanbieden? Dan bestaat er ook deze simpelere vorm van beoordelen: de bezoeker klikt op het aantal sterren dat hij het product geeft. Albert Heijn doet dit bijvoorbeeld op hun website van receptentijdschrift Allerhande. Mensen geven met één klik aan hoe lekker zij het gerecht vonden. Zo heeft onderstaand recept voor Pasta carbonara gemiddeld drie sterren gekregen van 65 koks.

3. Contact- of aanmeldformulier
Verstuurt u wekelijks een nieuwsbrief of maakt u periodiek een (e-)magazine? Vergroot het bereik op een simpele manier met een aanmeldformulier op uw website. Uw bezoeker hoeft alleen zijn naam en (e-mail)adres in te vullen en u heeft weer een contactpersoon in uw mailinglijst. Daarnaast kunt u het aanmeldformulier inzetten voor een naderende beurs of een netwerkborrel. U weet dan direct wie u daar kunt verwachten.

Het meest bekend is natuurlijk het contactformulier, waarmee uw bezoeker eenvoudig contact met u kan opnemen. U krijgt zijn gegevens overzichtelijk in uw mailbox. Dit zijn simpele en veelvoorkomende formulieren die in vrijwel alle CMS-systemen standaard geïntegreerd zitten.

4. Poll
In CMS-systemen zit vaak de mogelijkheid om een poll toe te voegen aan een webpagina. Voor uw bezoeker betekent het slechts dat hij het passende antwoord uit het rijtje kiest en op ‘Stem’ klikt, en u heeft al direct in beeld wat uw bezoekers in grote lijnen van het bevraagde thema of product vinden. Waar u wel op moet letten, is dat de poll over een thema gaat dat aansluit op uw website en product of dienst. De ING doet dat door elke dag een vraag te stellen aan mensen die uitloggen na hun internetbankieren. De vraag gaat altijd over een actuele financiële kwestie.

 

5. Deelknoppen
Een nieuwsbericht laten plaatsen op Twitter of een mogelijkheid om op ‘Vind ik leuk’ te klikken, waardoor dat direct op Facebook te zien is; door knoppen voor sociale media toe te voegen aan een webpagina, kan uw bezoeker de link eenvoudig op zijn eigen account plaatsen, zonder op meerdere plekken in te hoeven loggen en de juiste URL te kopiëren. Voor u natuurlijk met voordeel dat uw content op meerdere plaatsen verspreid wordt. 

6. Sociale media
Inkoppertje natuurlijk. Met uw Twitter-, Facebook- en YouTube-account bent u op de plek waar uw klant zich bevindt. Zij kunnen eenvoudig met u in contact komen en stellen hun eventuele vragen op de manier die zij gewend zijn. U bent daar een mens, in plaats van een organisatie, wat het gesprek in veel gevallen vergemakkelijkt.

Wilt u meer discussies creëren, dan is het een optie om een LinkedIn-groep aan te maken. Wel moet uw groep een duidelijke doelgroep en thema hebben, zodat bezoekers weten waar de discussies over zullen gaan en of zij daaraan mee kunnen doen. Om niet te falen, is het goed om hier vooraf onderzoek naar te doen. Soms hoeft u niet een eigen groep te maken, maar kunt u uw expertise al goed kwijt in een al bestaande groep.

Zonder veel geld kwijt te zijn, kunt u dus al gerust aan de slag! Als u daar hulp bij nodig heeft, kunt u terecht bij ContentXperience. 

Bron: Alex Steg – Contentxperience.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten