Digitalisering & ICT Management & Leadership Verandermanagement Waardecreatie

Zeven evidence-based principes voor een succesvolle transitie naar informatiemanagement 2.0

In een tijdperk waarin digitale transformatie een bepalende factor is voor concurrentievermogen, blijkt de klassieke benadering van Business-IT alignment onvoldoende (Henderson & Venkatraman, 1993; Luftman et al., 2017). Organisaties die de volgende stap willen zetten, richten zich daarom op een meer geïntegreerd, adaptief en waarde-gedreven informatiemanagement — ook wel Informatiemanagement 2.0 genoemd. Deze benadering overstijgt functionele silo’s en bevordert co-creatie tussen Business en IT (Peppard & Ward, 2016).

De implementatie kan echter worden aangemerkt als complex. Verandering vraagt om gedragsverandering, nieuw leiderschap en structurele vernieuwing. Op basis van praktijkervaring én literatuur bieden we hieronder zeven gefundeerde uitgangspunten voor een succesvolle transitie.

1. Organiseer naar waarde: bouw autonome, multidisciplinaire teams

Uit onderzoek blijkt dat teams die direct georiënteerd zijn op het leveren van klantwaarde sneller en effectiever innoveren (Moe et al., 2012). Richt teams in rondom producten of diensten met duidelijke rollen zoals de Product Owner (Schwaber & Beedle, 2002). Zorg dat elk team end-to-end verantwoordelijk is voor ontwikkeling, beheer en doorontwikkeling.

2. Investeer in duurzame teamontwikkeling en agile coaching

Continu leren en reflecteren zijn kernprincipes van wendbare organisaties (Rigby, Sutherland & Takeuchi, 2016). Faciliteer training in agile werkmethodieken (bijv. Scrum, Kanban) en voorzie teams van professionele coaches. Dit bevordert eigenaarschap, samenwerking en zelforganiserend vermogen.

3. Veranker regisserende functies in de teams

Architectuur, security, privacy en compliance zijn geen losstaande ‘control towers’, maar geïntegreerde onderdelen van de waardestroom (van Waardenburg et al., 2018). Positioneer deze expertises dicht bij de uitvoering zodat governance en innovatie hand in hand gaan.

4. Herstructureer de financiering: van project- naar productbudgetten

Veel organisaties blokkeren innovatie door starre projectbudgetten (Cooper & Sommer, 2016). Stap over op structurele funding per waardeketen of productteam. Dit geeft teams de ruimte om continu te verbeteren en snel in te spelen op veranderende klantbehoeften.

5. Ontwikkel wendbaar leiderschap

Leiders vervullen een voorbeeldrol bij cultuurverandering (Kotter, 1995). Wendbaar leiderschap vraagt om vertrouwen geven, loslaten en coachen in plaats van top-down aansturen (Denning, 2018). Investeer in leiderschapstraining gericht op transparantie, feedback en empowerment.

6. Activeer gebruikers als co-makers

Gebruikersparticipatie is een bewezen succesfactor voor acceptatie en effectiviteit van IT-diensten (Markus & Mao, 2004). Organiseer periodieke reviews, demo’s en feedbackloops waarin eindgebruikers hun input leveren. Dit sluit aan bij het principe van continuous discovery (Terwiesch & Ulrich, 2009).

7. Schaal slim: benut successen als katalysator

Start kleinschalig, leer, en schaal daarna gecontroleerd op — een beproefd principe in veranderkunde (Kotter, 1995). Gebruik de successen binnen informatiemanagement als bewijs en momentum om ook bredere organisatieonderdelen te transformeren richting waardegericht en integraal werken.

Conclusie

Informatiemanagement 2.0 vereist meer dan technologische innovaties: het vraagt om een fundamentele herinrichting van structuren, processen en gedrag (Peppard & Ward, 2016). Organisaties die deze principes volgen, bouwen een duurzaam fundament voor wendbaarheid, klantwaarde en innovatiekracht.

LITERATUUR

  1. Cooper, R. G., & Sommer, A. F. (2016). Agile–Stage‐Gate hybrids: The next stage for product development. Research-Technology Management, 59(1), 21-29.
  2. Denning, S. (2018). The age of agile: How smart companies are transforming the way work gets done. AMACOM.
  3. Henderson, J. C., & Venkatraman, N. (1993). Strategic alignment: Leveraging information technology for transforming organizations. IBM Systems Journal, 32(1), 4-16.
  4. Kotter, J. P. (1995). Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review, 73(2), 59-67.
  5. Luftman, J., Lyytinen, K., & Zvi, T. B. (2017). Enhancing the measurement of information technology (IT) business alignment and its influence on company performance. Journal of Information Technology, 32(1), 26-46.
  6. Markus, M. L., & Mao, J. Y. (2004). Participation in development and implementation—Updating an old, tired concept for today’s IS contexts. Journal of the Association for Information Systems, 5(11), 514-544.
  7. Moe, N. B., Dingsøyr, T., & Dybå, T. (2012). A teamwork model for understanding an agile team: A case study of a Scrum project. Information and Software Technology, 52(5), 480-491.
  8. Peppard, J., & Ward, J. (2016). The strategic management of information systems: Building a digital strategy. John Wiley & Sons.
  9. Rigby, D. K., Sutherland, J., & Takeuchi, H. (2016). Embracing Agile. Harvard Business Review, 94(5), 40-50.
  10. Schwaber, K., & Beedle, M. (2002). Agile software development with Scrum. Prentice Hall.
  11. Terwiesch, C., & Ulrich, K. T. (2009). Innovation tournaments: Creating and selecting exceptional opportunities. Harvard Business Press.
  12. van Waardenburg, G., van der Hoorn, B., & van Offenbeek, M. (2018). Enacting control and coordination in agile ISD: The role of governance mechanisms. International Conference on Information Systems (ICIS).

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten