Marketing Management

10 tips voor Social Media Content

leadership

Een Facebookpagina of Instagramaccount heb je in een handomdraai opgericht. Maar daarna begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat gaan we posten? Heb ik wel genoeg content om in beeld te blijven? Voor de doelgroep relevant zijn én blijven kan knap lastig zijn. Graag help ik je een handje met deze 10 tips voor social media content.

Aan de slag met content

Voordat je aan de slag gaat met content bepaal je natuurlijk eerst je strategie. Wat is jouw verhaal? Wie is je doelgroep? Wat wil je precies bereiken met social media? Kan je hier ook nog wat tips gebruiken, lees dan eerst deze 10 redenen om social media in te zetten. Staat je strategie, dan kun je aan de slag met content. Waarschijnlijk ben je al in het bezit van content. Blogs, mooie beelden, artikelen, kennis en inspirerende verhalen: dat is wat we zoeken. Al deze informatie kun je gebruiken voor het posten van berichten op social media. Heb je nog geen of te weinig content? Dan helpen deze tips je verder.

1. Werk met vaste rubrieken

Vaste rubrieken brengen structuur in je verhaal. Het produceren van content wordt gemakkelijker en de klant weet precies wat hij van jou kan verwachten. Ga je brainstormen over nieuwe content, denk dan in reeksen. Een unboxing videoreeks of elke maand een blog over online marketing bijvoorbeeld. Zo maak je content waar mensen voor terug komen. Bij Fish Tales posten ze elke vrijdag een kookshow van 10 seconden op Instagram. Volgers weten dit en gaan zelfs vragen om de video als eigenaar Bart een halfuurtje te laat is met uploaden.

2. Inspireer

Bezorg je volgers hun dagelijkse portie inspiratie. Met leuke ideeën of prachtige quotes maak je volgers enthousiast én bewijs je meteen je meerwaarde. Wat kunnen mensen doen met jouw product of dienst? Zo staat het Instagram account van Allerhande vol met mooi gedekte tafels en videorecepten. Bekijk het filmpje en je weet dat je deze instant sojabonen móet hebben!

 

3. Tips & Tricks

Jij bent de expert in jouw vakgebied. Dat betekent dat je meer kennis en kunde hebt dan je doelgroep. Vertaal je kennis naar handige tips & tricks waar je doelgroep iets mee kan! Dit kan in allerlei vormen. Lifehacks, handleidingen, instructies, DIY stappenplannen; alles waar de doelgroep vervolgens zelf mee aan de slag kan is welkom. Denk niet te moeilijk en maak het visueel! Dit is precies wat Mona in het onderstaande voorbeeld heeft gedaan.

 

4. Het verhaal van je klant

Mensen zijn erg gevoelig voor ervaringen en beoordelingen van anderen. Speel hierop in door de ervaring van je klanten te delen. Wat heeft hen over de streep getrokken? Hoe bevalt het? Wat maken zij mee? De online fitness coach Personal Body Plan overtuigt dagelijks nieuwe klanten met deze methode. Elke dag posten zij een verhaal van een klant mét voor en na foto’s. Heel eerlijk vertellen klanten over hun worstelingen, overwinningen en natuurlijk het resultaat.

 

5. Dezelfde content, andere context

Goede content kun je vaker dan een keer gebruiken op social media. Post je organisch, dan is de kans groot dat niet iedereen je post de eerste keer heeft gezien of gelezen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat mensen dat mensen dit irritant vinden. Highlight telkens een ander onderdeel uit een artikel of plaats aan het einde van de maand een lijstje met de best gelezen artikelen. De content een (half)jaar later nog eens plaatsen – mits relevant! – kan ook prima. De social media throwback is breed geaccepteerd.

 

6. Inhakers

De inhaak posts op social media zijn je waarschijnlijk wel bekend. Veel grote merken posten grappige plaatjes of speelse woordgrapjes tijdens feestdagen zoals Pasen, Kerst of Koningsdag. Ik heb deze vorm van content bewust niet als eerste genoemd, omdat ik vind dat je content over het algemeen meer moet bieden dan alleen een glimlach op je gezicht. Toch zijn inhakers een leuke aanvulling op je content. Maar let wel: doe het goed of doe het niet! Unox had het dit jaar goed voor elkaar met Koningsdag: voor 1 dag was de Unox-muts een vrolijke en veelgebruikte filter op Snapchat.

 

7. Vraag je volgers om hun mening

Social media draaien niet om zenden, maar om interactie. Jij bent dan ook niet de enige die verantwoordelijk is voor de content op de pagina. Betrek je publiek en laat je volgers ideeën aandragen of vraag ze om hun mening. Laat je klanten meedenken over nieuwe producten, verbeteringen, favorieten of simpelweg de header van je social media pagina. De klant vindt het fijn om zijn mening te geven en je weet zo precies waar binnen de doelgroep vraag naar is. Win-win!

 

8. Een kijkje achter de schermen

Gebruik niet alleen de mooie verhalen van je klanten, maar ook van je medewerkers! Ieder bedrijf heeft ze en social media kanalen zijn pérfect om mensen een kijkje achter de schermen te bieden. Waar ben je als bedrijf mee bezig? Op welke events ben je aanwezig? Wie werkt er dag in dag uit aan die mooie resultaten? Zo zet Burgers Zoo de dierenverzorgers centraal in hun social content. Zij kennen de dieren het beste en maken allerlei leuke, vreemde en ontroerende dingen mee.

 

9. Curated content

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Sluit content van anderen perfect aan op jouw doel, boodschap en doelgroep? Gebruik het dan gewoon. Je kunt prima een grappige post of interessant artikel van een ander delen als het ook bij jou past. Voeg er wel iets aan toe. Vertel waarom het zo interessant of leuk is bijvoorbeeld. Of maak een lijstje: ‘3 interessante artikelen over…’.

 

10. Gebruik je FAQ en klantenservice

Nog steeds geen idee wat je kunt posten? Geef dan simpelweg antwoord op de vragen van je klant. Bekijk via Google Analytics welke zoekopdrachten veel voorkomen op je website of vraag input aan je klantenservice. Zo kun je proactief inspelen op veel voorkomende vragen en dus relevant zijn voor de doelgroep. Begin een post met ‘wist je dat..?’ of vertaal je verhaal naar een handige tip of praktisch stappenplan.

 

4 bonus tips voor social content

Genoeg te posten, dus! Voordat je begint heb ik nog een paar bonustips voor je:

  • Maak een contentkalender. Door content vooraf te plannen zie je minder snel kansen over het hoofd én heb je een duidelijke deadline wanneer de content klaar moet zijn. Zo blijf je structureel bezig met content en kun je de werkzaamheden goed plannen.
  • Gebruik verschillende soorten content. Wissel af tussen afbeeldingen, links naar artikelen, foto’s en video. Dit is de enige manier om erachter te komen wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
  • Bepaal je boodschap per kanaal. Vaak kun je content prima op meerdere kanalen gebruiken, maar is het slim om de context te veranderen. Een platform als Facebook draait bijvoorbeeld meer om fun, terwijl de meeste mensen op LinkedIn zitten om hun kennis en netwerk te vergroten. Bedenk dat alle kanalen anders zijn en stem je boodschap hier op af!
  • Gebruik je website als content hub. Sommige content post je direct op social media, maar écht uitgebreide content past beter op je website. Via social media kun je dan een tipje van de sluier oplichten, maar om je complete verhaal te bekijken link je naar de website. Gebruik je website als content hub!

Aan de slag!

Zelf aan de slag met content voor social media? Wij helpen je graag. Lees meer interessante artikelen over social media op ons blog of neem vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je graag meer over social media strategieën, contentkalenders en de beste manier om jouw doelgroep te bereiken.

Auteur: Imke Donkers

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten