Marketing Management

Killer copy: waarom goede productteksten goud waard zijn!

leadership

Je webshop is netjes op orde. Je hebt hard gewerkt aan een mooie website en je producten zijn – net als in een ‘echte’ winkel –overzichtelijk gepresenteerd. Je categoriepagina’s zijn voorzien van prachtige geoptimaliseerde teksten, waardoor je perfect vindbaar bent op de voor jou belangrijke zoektermen. Bravo! Waarom dan nog tijd besteden aan individuele productteksten? In het verhaal van meneer X lees je het!

De sieraden van meneer X: categorietekst versus producttekst

Even beginnen bij het begin. Laten we het eens hebben over het verschil tussen een categorietekst en een producttekst. Niet zo moeilijk gelukkig:

De categorietekst van meneer X

Stel, meneer X verkoopt sieraden. Meneer X gaat met zijn tijd mee en heeft daarom een prachtige webshop laten bouwen. In het drop-down menu van zijn webwinkel heeft hij verschillende categoriepagina’s toegevoegd. Categoriepagina 1 is een overzicht van alle oorbellen, categoriepagina 2 van het aanbod kettingen, enzovoorts. Voor elke categoriepagina is meneer X fanatiek teksten gaan schrijven die zijn afgestemd op de zoekwoorden waarop hij graag gevonden wil worden. Voor categoriepagina ‘oorbellen’ zijn dat bijvoorbeeld de zoekwoorden ‘oorbellen bestellen, ‘oorbellen kopen en ‘oorbellen online’. Meneer X is goed bezig!  oorbellen

Stel: je bent nu even de koper in plaats van de verkoper. Je zoekt een mooi paar oorbellen voor je meisje. Je bent eens lekker gaan Googelen, en omdat meneer X zijn SEO goed op orde heeft, ben jij op zijn categoriepagina ‘oorbellen’ beland. Op deze pagina zie je een paar oorbellen dat je wel bevalt: prachtige knopjes van merk Y, ingezet met kleurrijke fonkelende steentjes. Daarmee ga je vast indruk maken op je liefje! Je klikt eens op het aantrekkelijke plaatje van het sieraad, et voilà! Je wordt doorverwezen naar de betreffende productpagina inclusief producttekst!

De producttekst van meneer X

Een beetje teleurgesteld ben je nu wel. Goed, er staat wat algemene informatie over de kleur, prijs en materiaal in de producttekst. Echter begin je nu te twijfelen. Je weet immers hoe vrouwen zijn. Past dit wel bij haar nieuwe armband? Kan ze deze oorbellen ook dragen naar het werk? Of zijn ze daar te opzichtig voor? Zou ze deze knopjes te groot vinden in haar oren? Je wilt immers geen flater slaan. Je liefde moet onder de indruk zijn van jouw vermogen om een prachtkado voor haar uit te zoeken, een sieraad waarmee ze de ogen van al haar vriendinnen kan uitsteken. Figuurlijk bedoeld dan natuurlijk.

Het zou daarom geen overbodige luxe zijn om naast algemene informatie over het sieraad, ook geholpen te worden met bovenstaande vragen… Wat meneer X daar aan kan doen? Hoe meneer X jou kan overtuigen en het verschil kan maken ten opzichte van zijn concurrentie? Hoe hij ervoor kan zorgen dat deze oorbellen tot de verbeeldingen spreken? Ik vertel het je graag!

Lees en leer van meneer X: zo schrijf je een ‘killer’ producttekst.

Jouw teleurstelling komt meneer X ter ore. Een ware eye-opener voor meneer X. Zijn productteksten gaan op de schop! In plaats van het plaatsen van een matige algemene producttekst, gaat hij aan de slag met het schrijven van ‘killer’ productteksten: ijzersterkte teksten met alle informatie waar jij naar verlangt. En wel als volgt:

  • Feitelijke & technische informatie (prijs, kleur, materiaal, onderhoud): uiteraard moeten deze in de producttekst voorkomen, weet meneer X. Hij pakt het echter slim aan en zet de info in een apart blok, zodat de rest van zijn tekst voortaan niet meer verstoord wordt.
  • Meneer X beseft dat hij meer oog voor detail moet hebben. Hij beschrijft zijn oorbellen daarom tot in de puntjes. De afmetingen, hoe groot zien ze er op het oor uit? Welke vorm heeft het sieraad, zijn ze glanzend of mat? Zijn de details subtiel of opvallend? Welke andere sieraden passen mooi bij deze oorbellen? Een duidelijke omschrijving zorgt ervoor dat de oorbellen zeker aan jouw verwachtingen zullen voldoen!
  • Meneer X weet al deze informatie te bundelen tot een korte, overzichtelijke en goed leesbare productteksten. Hij weet: niemand wil lange teksten over één product lezen. Hij houdt het daarom bij korte alinea’s (maximaal 4-5 zinnen) van 250 woorden. Hij houdt de vaart in zijn tekst, maakt gebruik van lijstjes (bulleted lists) en beseft: schrijven is schrappen!
  • Vanzelfsprekend zorgt meneer X voor structuur in zijn producttekst met aantrekkelijke kopjes, tussenkopjes en voldoende witregels.
  • Meneer X maakt zijn productteksten zo persoonlijk mogelijk: Hij heeft inmiddels best een grote klantenkring, maar hij wil jou als individuele klant wel het gevoel geven dat je speciaal bent:
    • Hij maakt slim gebruik van persoonlijke voornaamwoorden, bijvoorbeeld: ik, jij, uw, onze – daarnaast is hij consistent in het gebruik van ‘u’ of ‘je’.
    • Hij richt zinnen direct aan de lezer middels een verzoek of vraag. “Ben jij ook op zoek naar een cadeau waarmee je indruk maakt op je Valentijn?”
  • Daarnaast weet meneer X te overtuigen met verstand: hij beschrijft de voordelen van zijn sieraad, evenals de service die hij jou als klant te bieden heeft. Hoe hij dat doet? Zo dus:
    • Hij onderzoekt de doelgroep (jij!): welke informatie zoek je? Wat vind je belangrijk? Waar loop je tegenaan bij de aanschaf?
    • Door op bijvoorbeeld social media en fora onderzoek te doen en eens met zijn klantenservice te praten komt hij achter welke informatie aansluit op jouw behoefte. Deze informatie zet hij in om je te overtuigen.
    • Uiteraard zet meneer X social proof in. Hij weet: jij laat je graag overtuigen door andere kopers van het product.
  • Heel belangrijk, zo weet meneer X, is overtuigen met gevoel: hij bevestigt jou in je keuze voor deze schitterende oorbellen:
    • Hij gebruikt positieve woorden (kwaliteit, makkelijk, plezier).
    • Hij gebruikt krachtige woorden (gegarandeerd, absoluut).
    • Hij gebruikt bijvoeglijke naamwoorden. Dat wil zeggen, omschrijvende woorden (schitterend, mooi, elegant, oogverblindend).
    • Hij gebruikt voordelen in werkwoorden (genieten, besparen, profiteren).
  • Tot slot kent meneer X de kracht van call-to-actions. Daarmee kan hij jou en zijn bezoekers verleiden. Hij voorziet zijn productteksten van links, buttons en banners (“bekijk hier alle bijpassende producten”, “neem vandaag nog contact op”).

[alert type=”info” title=”Leestip: Vijftien interessante insights waarom bedrijfsbloggen een absolute must is. Bedrijven zijn soms sceptisch over het gebruik van een blog, terwijl een blog starten tegenwoordig eigenlijk een must is. “] Lees dit artikel

En ze leefden nog lang en gelukkig..

Zowel jij, vriendinlief en meneer X. Omdat de productteksten van meneer X tot de verbeelding spraken en perfect waren omschreven, kreeg jij als koper precies wat je ervan had verwacht. Meneer X zelf zag het aantal retouren dalen. Hij verkocht sieraden en verdiende bakken met geld (of goud). En jouw vriendinlief? Zij was dolgelukkig met haar nieuwe oorbellen. En jij met haar. Jullie leefden nog lang en gelukkig!

Auteur: Jessie de Bruin – Copywriter – Happy Idiots.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten