Er is een dieptepunt bereikt als het gaat om het vertrouwen van mensen in social media en berichtgeving van instanties (zoals de overheid en media). Dat kon u lezen in dit nieuwsbericht. Vooral leiders, zoals CEO’s, worden niet meer geloofwaardig bevonden en autoriteiten (technici en academici) worden even geloofwaardig ingeschat als de gewone burger.
Ook het nep-nieuws, dat vaak overgenomen wordt de afgelopen tijd, zorgt ervoor dat berichtgeving van media zeker niet altijd meer voor waar wordt aangenomen. Het enige pluspuntje is dat van alle instanties, bedrijven toch nog als het meest geloofwaardig gezien worden. Hoe kunt u hier in uw content-strategie rekening mee houden? In deze blog vindt u onze vijf tips.
1. Onderbouw wat u zegt
De tijd dat alles wat u in een persbericht schrijft voor waar wordt aangenomen, is voorbij. Er is de laatste tijd veel aandacht geweest voor nep-nieuws dat op social media geplaatst wordt. Zelfs de meer ‘betrouwbare’ nieuwsplatforms maken, in de haast om als één van de eersten het nieuws te hebben, de fout het nieuws te plaatsen zonder dit zorgvuldig te checken. Mensen zijn daarom meer en meer wantrouwend over wat zij online lezen. Zorg er dus voor dat wat u publiceert, ook daadwerkelijk gecheckt en onderbouwd is. Neem niet zomaar iets over en doe geen aannames. Beweert u iets over uw product of dienst? Onderbouw dit dan met cijfers of reviews, zoals een eindgebruikers-onderzoek of -referentie. Neemt u iets over? Zorg er dan voor dat u het waarheidsgehalte van het bericht gecheckt hebt.
2. Laat medewerkers aan het woord
Boodschappen van CEO’s, leiders en woordvoerders worden gewantrouwd. Zelfs academici en technici worden evenveel vertrouwd als de gewone burger. Laat daarom meer mensen aan het woord die dagelijks op de werkvloer werken. Zij hebben een gevoel bij de organisatie en het product of de dienst. Bovendien zijn zij er dag in dag uit mee bezig, dus hebben ze ook verstand van wat er gemaakt of aangeboden wordt. Laat een aantal betrokken medewerkers vloggen en bloggen, want dat zal men eerder vertrouwen dan de CEO die strak in het pak een autocue-verhaal afsteekt. Kijk voor een goed voorbeeld eens naar hoe Coolblue zijn medewerkers aan het woord laat over wat zij dagelijks doen. Een belangrijk punt hierbij is wel dat de medewerkers zich betrokken moeten voelen bij de organisatie en hun werk, anders zal een dergelijke aanpak niet werken. Een aangename bedrijfscultuur met mensen die plezier hebben in hun werk, is hierbij dus van cruciaal belang.
3. Deel eindgebruikers-ervaringen
Autoriteiten en CEO’s worden minder vertrouwd dan de mensen die u nu op straat tegen het lijf kunt lopen. Waarom laat u hen dan niet aan het woord? Vraag de mensen die uw product of dienst gebruiken om hierover iets te vertellen. Denk aan een review, videotestimonial, referentieverhaal of vraag goede ambassadeurs om op hun eigen sociale media hier aandacht aan te besteden. HEMA heeft dit erg goed begrepen. Zo hebben ze een speciale ‘back to school‘-campagne opgezet, waarbij vier scholieren uitgebreid vloggen over alle HEMA-producten die te maken hebben met school. HEMA zet tegenwoordig vaker vloggers en bloggers in, die op deze manier de HEMA-producten testen en de content posten op hun eigen veelbekeken socialmedia-kanalen. Dit vergroot het bereik van HEMA enorm.
4. Gebruik social media om een gevoel bij uw merk te creëren
Door meer verhalen van medewerkers en eindgebruikers te delen, zorgt u er tevens voor dat men een bepaald gevoel krijgt bij uw organisatie. Zorg wel dat de medewerkers, eindgebruikers en de verhalen die zij vertellen, passen bij wat u graag wilt uitstralen. Zo kiest Coolblue er duidelijk voor om een leuke, jonge en service-gerichte partij te zijn, die zijn expertise ook met humor in de markt kan zetten. Wanneer u content maakt die aansluit bij hoe de medewerkers én eindgebruikers naar uw organisatie kijken, zult u merken dat uw content ook meer gedeeld zal worden. Zorg er dus voor dat uw content past bij uw organisatie. Dat brengt ons direct naar punt vijf.
5. Maak gebruik van ambassadeurs
Wanneer uw content past bij uw organisatie en gemaakt is door en met betrokken medewerkers en eindgebruikers, zullen zij dit ook graag verspreiden. Maak van deze betrokken mensen uw ambassadeurs door hen uw content eenvoudig te laten delen. Zo bereikt u een groter publiek en bovendien blijkt dat dit betrouwbaarder overkomt dan wanneer het vanuit de organisatie gedeeld wordt. Dit kunt u doen door met buttons en call-to-actions social sharing te stimuleren bij alle content die u plaatst.
[alert type=”info” title=”Leestip: Twee succesfactoren voor je contentstrategie “] Lees dit artikel
U kunt dit echter ook naar een hoger niveau tillen met een social sharing tool. Daarmee wordt de content die u met uw medewerkers en eindgebruikers gemaakt hebt, klaargezet in een berichtje dat u creëert. Met één druk op de knop kunnen uw ambassadeurs dit berichtje verspreiden op al hun eigen socialmedia-kanalen. De content wordt vervolgens gepubliceerd vanuit hun eigen naam, wat ervoor zorgt dat het betrouwbaar overkomt in hun netwerk. Zo slaat u twee vliegen in één klap: uw content is consistent en heeft een betrouwbare uitstraling én u maakt het sharing-leven van uw ambassadeurs een stuk eenvoudiger.
Auter: Carmen Bijsterveld. ContentXperience.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter