Inkoopmanagement

GA IK OVER DE GRENS? BIJ DE AANBESTEDING?

leadership

GA IK OVER DE GRENS VAN DE AANBESTEDING?

Zijn uw vakantieplannen al rond? Gaat u de grens over of blijft u lekker in eigen land? Een groot deel van uw keuze zal gebaseerd zijn op het te besteden budget (aanbesteding). Daar waar het budget en de “grens” ook een belangrijke rol spelen, is bij het aanbesteden. Deze onderwerpen lijken weinig met elkaar gemeen te hebben, maar er kunnen een aantal verrassende vergelijkingen worden gemaakt.

Landsgrens versus aanbestedingsgrens

Daar waar u vroeger na een controle de landsgrens over ging, ziet u tegenwoordig alleen een aantal borden wanneer u de grens over gaat. Welke grens vaak ook onbewust wordt overschreden is de aanbestedingsgrens. Met de beste bedoelingen koopt u diensten en/of leveringen in en na een aantal maanden bent u de financiële grens al over. Voor leveringen en diensten geldt namelijk een drempelwaarde van € 209.000 (klassieke overheid).
Vanaf € 209.000 (excl. btw) is het verplicht (wanneer u aanbestedingsplichtig bent) om een Europees aanbestedingstraject te starten.

Budgetten

Net zoals u uw vakantiekosten kunt opdelen in ‘reis naar uw bestemming’, ‘verblijf’, ‘eten & drinken’ en ‘excursies’, is het handig om ook de inkoopuitgaven te categoriseren. U kunt dan in grote lijnen denken aan bijvoorbeeld ‘advies en onderzoek’, ‘automatisering & telecommunicatie’ en ‘personeel gerelateerde zaken’, ook wel inkooppakketten genoemd. Per inkooppakket wordt duidelijk of de uitgaven onder of boven de aanbestedingsdrempel zijn. Een handig hulpmiddel hierbij is een financiële analyse ook wel spendanalyse genoemd.
[alert type=”info” title=”Leestip: Inkoop is relatiemanagement “] Lees het artikel

Bestemming

Door de uitgaven per inkooppakket inzichtelijk te maken, kunt u vaststellen voor welke inkooppakketten een aanbesteding noodzakelijk is. Wanneer een bepaald pakket de grens dreigt over te gaan, is het van belang om deze aanbesteding op uw aanbestedingskalender te zetten. Door een inkooppakket aan te besteden, laat u de markt weten dat u een dienst of product nodig hebt. Hiervoor bent u op zoek naar één of meerdere geschikte leveranciers. Eigenlijk net als met uw vakantie boeken, u hebt een bestemming, een budget en u gaat kijken welke touroperator deze reis voor u het beste kan realiseren.

Belangrijk verschil

Het paspoort/ID is tijdens de vakantie één van de weinige wettelijke verplichtingen. Met aanbesteden ligt dit net wat anders. U krijgt te maken met de vier beginselen van het aanbesteden: ‘proportionaliteit’, ‘transparantie’, ‘gelijke behandeling’ en ‘non-discriminatie’. Een gestructureerde aanpak is daarom van belang en dit zorgt er ook voor dat u goed nadenkt over een groot aantal te maken keuzes. U wilt immers wel een geschikte leverancier vinden waar u een aantal jaren op kunt vertrouwen. Het aanbestedingstraject kan dan ook vergeleken worden met een landkaart/navigatiesysteem, het middel om bij uw, in het geval van aanbesteden, droomleverancier uit te komen.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten