HRM

Brand managers nodig om recruiters te helpen met imagovraagstukken

leadership

Het maakt niet uit hoe er over je gesproken wordt, àls er maar over je wordt gesproken. Aan die uitspraak moest ik onlangs denken toen ik las dat KPN in 2015 het meest besproken bedrijf op social media was. Dat heeft althans een bedrijf berekend dat aan merk- en reputatiemanagement via sociale kanalen doet.

Is dat iets om trots op te zijn voor KPN? Dat is nog maar zeer de vraag, want veel van die berichten gingen over storingen van de dienstverlening of over het salaris of de bonussen van de top van het bedrijf. Bovendien bleek dat Nederlanders over KPN net iets vaker negatief (15 procent) dan positief (14 procent) hebben geschreven.

Andere bedrijven waarover vorig jaar op Twitter veel werd geschreven, waren ING, Shell, Philips en Heineken. De redenen waarom deze bedrijven veel besproken werden, verschilt enorm. Dat kan een commercial of marketingactie zijn, maar dus ook de bonus voor de topman of strategische beslissingen zoals het besluit om in het buitenland een olieplatform te exploiteren.

Reputatiemanagement

Het gaat er natuurlijk ook om hoe je daar als bedrijf op reageert of mee omgaat. Dat geldt niet alleen voor de afdeling corporate of externe communicatie. Ook als HR-professional is het belangrijk om in de gaten te houden wat er op social media over je bedrijf gezegd wordt. Het beeld dat op sociale media van je bedrijf wordt geschetst, is niet alleen belangrijk voor nieuwe en bestaande klanten. Ook voor nieuwe en bestaande werknemers speelt het een rol bij het besluit om zich aan een organisatie te verbinden. Dus goede reputatiemanagement is op meerdere vlakken belangrijk. 

Zorg dat je als bedrijf op de belangrijkste relevante sociale media te vinden bent want daar zitten wellicht de talenten tussen naar wie je op zoekt bent. Uiteraard maakt de aard van het bedrijf nogal wat uit voor het belang van sociale media. Voor een webdesignbureau is het gebruik van LinkedIn en Twitter vanzelfsprekend terwijl dat voor een aannemer veel minder van belang lijkt te zijn.

Transparant

Belangrijk is om transparant te zijn als bedrijf. Ga gerust een discussie aan op social media, maar houd de controle over wat er op social media over je bedrijf of merk wordt gezegd. Een handig hulpmiddel daarbij is de site socialmention.com.

Veel organisaties vinden het nog lastig om social media en hun eigen wervingssite effectief in te zetten voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Vooral omdat het onwennig is. Zet je daar overheen en gebruik sociale media als extra platform of uithangbord voor je organisatie.

[alert type=”info” title=”Als ondernemer wordt je kritisch gevolgd, beoordeeld en zo nodig publiek geslachtofferd. Frank Peters weet hoe je je merk beschermt en deelt 10 lessen uit zijn nieuwe boek ‘What are they saying about you?“] Lees het artikel.

Het draait daarbij allemaal om uitstraling en verwachtingen. Als de verwachtingen die de uitstraling van je bedrijf bij de ervaring die klanten en medewerkers krijgen kloppen, dan zit je gebakken.

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten