HR Management

Managementstijlen door de jaren heen: 13 tips voor managers

Ik heb in mijn carrière al heel wat managementstijlen de revue zien passeren. Elke managementstijl werd verkondigd als dé beste stijl, maar als tijden veranderen, veranderen ook de opvattingen daarover. Ik heb in dit artikel 13 praktische tips voor managers bij elkaar gebracht op basis van onderstaande managementstijlen omdat geen van die stijlen enige zekerheid tot succes geeft! 

De onderstaande lijst zal ongetwijfeld niet helemaal compleet zijn, maar geeft in ieder geval een aardig overzicht van de vele gedachten over management.
Management by exception
Management by error
Management by terror
Management by objectives
Situational management
Management by walking around
Management by fear
Management of incompetence
Attention management
Management by absence
Management by delegation
Management by stupidity
Management by ignorance
Management volgens Heijermans (Op hoop van zegen!)

13 tips

1. Nieuwe baan? Gebruik je 100 dagen-periode om te begrijpen ‘hoe de paarden lopen’.
2. Houd je van de domme en stel ‘domme’ vragen. Je krijgt meer te horen dan als je de indruk wekt veel te weten!
3. Kies geen partij! Vaak proberen medewerkers je uit te spelen tegenover collega’s die ze niet mogen. Blijf neutraal en kies (nog) geen kant!
4. Klagen medewerkers tegen je over een niet aanwezige medewerker? Maak duidelijk dat je dat niet op prijs stelt en stel voor om de niet aanwezige erbij te halen. De manier om roddelen een halt toe te roepen en te ontmoedigen.
5. Merk je dat er een slechte werksfeer heerst? Zeg hoe jij dat ervaart en vraag aan medewerkers hoe dit kan verbeteren.
6. Implementeer snel daarna minimaal 1 aangedragen verbeterpunt. Dit verstevigt je geloofwaardigheid.
7. Geef medewerkers veel aandacht. Geef ze een hand, praat niet alleen over werk maar probeer ook te achterhalen wie ze zijn.
8. Laat regelmatig je gezicht op de ‘werkvloer’ zien. Dan hoef je later niet op te treden in een programma als ‘undercover boss’ om je bedrijf en meest waardevolle medewerkers te leren kennen.
9. Wees open! Diplomatie is soms prima, maar daardoor word je als snel als vaag en besluiteloos ervaren.
10. Vraag meningen en advies aan medewerkers. Daardoor voelt men zich betrokken en belangrijk.
11. Verklaar aan de medewerkers waarom je een bepaalde beslissing nam.
12. Kies een werkplek tussen medewerkers! Niet op een bovenste verdieping, ver van de ‘werkvloer’.
13. Wees consequent maar ook flexibel genoeg niet als star te worden ervaren. Duidelijk wekt vertrouwen en geeft zekerheid.

[alert type=”info” title=”Leestip: Goed personal leadership behelst deze competenties. Na een uitgebreid onderzoek bleek dat leidinggevenden op verschillende niveaus inderdaad andere competenties nodig hebben“] Lees het artikel.

Wat je ook doet, verplaats regelmatig je blikveld door niet steeds naar je medewerkers en organisatie vanuit hetzelfde ‘raam’ te bekijken. Het is als het maken van een foto van een bepaald object. Een andere stand van de camera geeft soms een heel ander beeld. Een zakelijke ‘drone’ kan ook nuttig zijn om het blikveld van een manager te verrijken.

GERELATERDE HRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR HUMAN RESOURCE MANAGEMENT

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten