HRM Opleidingskunde & HRD

Het belang van purpose: wat is het en hoe zetten we onze voel- en denkkracht in om erachter te komen wat we willen?

leadership

Het belang van purpose

Tegenwoordig kom je het overal tegen. Heb jij het nog niet? Nou, dan loop je behoorlijk achter. Is het nu poeha, de nieuwste management hype of voegt het echt iets toe?

Ik ben zelf eigenlijk al jaren op zoek naar zingeving. Waarom doe ik de dingen die ik doe? En waarom krijg ik van sommige dingen juiste energie en van sommige niet? Wat verkoop ik eigenlijk? In het vak van advies wel handig om te weten. Laatst kwam ik iemand tegen die “levens- en werkgeluk toevoegt”. Met enige jaloezie constateerde ik dat ik dat wel zelf had willen bedenken.

Wat is purpose eigenlijk?

Het gaat om het verlangen iets te realiseren. Sommige mensen kennen dat gevoel wel: je gaat zo op in je activiteit, dat je de tijd om je heen vergeet. Het loopt lekker, het lijkt wel of heel je lichaam en geest, al je zintuigen gefocust zijn op wat je doet. Je lijkt alles te kunnen – of in elk geval voor zover dat nodig is voor de taak die je onder handen hebt. Het voelt zelfs jammer als het vijf uur is en je naar huis mag, hoe prettig het vooruitzicht van je gezin om je heen en een avond lekker ontspannen ook kan zijn. Je was aan het schitteren in de activiteit, aan het vonken. En dat is precies wat het brein doet: vonken bij de intrinsieke motivatie.

In de praktijk blijkt dit vonken maar weinig voor te komen. Waarom is maar 18% bekend met de organisatiedoelstellingen van hun werk, gelooft slechts 12% erin en weet een luttele 9% wat dat allemaal voor hem of haar betekent? Waar is de vonk in het werken gebleven?

Laten we eerst de vraag omdraaien en kijken welke factoren dat vonken bevorderen. Dan blijkt dat 80% bepaald wordt door slaap, voeding en beweging. Dat is weinig verrassend en staat relatief los van de werksituatie. Maar nu komt het: 20% komt van voel- en denkkracht. 20%, dat is nogal wat. En voel- en denkkracht hangen wel degelijk samen met hoe je werk eruitziet (Energyboost, H. van der loo, 2013).

Wat je niet ziet, is er niet     

Je kijkt met je ogen, maar je ziet met je hersenen. Lang niet alles wat je ogen oppikken wordt doorgegeven aan je hersenen. Je hersenen hebben moeite om zoveel lijnen te combineren tot een beeld.

Zo vinden onze hersenen, in hun functie die we ‘geheugen’ noemen, het ook moeilijk om informatie op te diepen over wat we leuk vinden, maar met name over wat we willen, als we daar niet bewust bij stilstaan. Als we er geen aandacht aan geven, zien we het ook niet – en dáárom zijn voel- en denkkracht zo belangrijk voor de energie en de inspiratie die ons helpt dingen te doen.

Hoe zetten we onze voel- en denkkracht in om erachter te komen wat we willen?

Verschillende factoren beïnvloeden je keuzegedrag. Onderzoek toont aan dat het deel van de hersenen waar emoties worden verwerkt, de amygdala, om evolutionaire redenen ook wel reptielenbrein genoemd, van grote invloed is op het maken van keuzes. Je frontale kwab moet daarbij de amygdala van rationeel tegenwicht voorzien.

Bij ieder mens is het verschillend hoe die wisselwerking uitpakt. Dat hangt bijvoorbeeld af van ervaringen uit het verleden en de manier waarop iemand als gevolg daarvan zijn denk- en voelkracht inzet. Wanneer iemand gewend is om zijn gevoelens te negeren en in plaats daarvan uitsluitend zijn denkkracht in te zetten, kunnen die onderdrukte gevoelens zich gaan uiten in lichamelijke klachten. Het lichaam moet immers toch een manier vinden om iets met die emoties te doen.

Wanneer iemand daarentegen juist geleerd heeft zijn aandacht naar zijn gevoelens te sturen, kan het zijn dat hij/zij (te) impulsief vanuit zijn emotie handelt. Kortom, de manier waarop iemand zijn denk- en voelkracht inzet hangt af van de manier waarop die persoon bewust dan wel onbewust met zijn aandacht omgaat.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

Keuzes maken

Ooit heb je leren fietsen. Was wat je toen deed een bewuste keuze. Of ben je het gewoon gaan doen? Is het je uitgelegd of ben je er gaandeweg achter gekomen wat wel en wat niet goed werkte? Voor een groot deel dat laatste, denk ik. Zo gaat het ook met het kiezen van je aandacht: dat noemen we impliciet leren. Hoe meer we rationeel gaan uitleggen bij automatische vaardigheden, hoe minder we onze aandacht echt kunnen focussen. Maar laat de emoties ook niet de overhand krijgen: hoe minder we ons daardoor laten leiden, hoe meer controle we uiteindelijk krijgen over wat we doen, en dat geeft ons ook weer zelfvertrouwen. Geef ruimte aan je intuïtie, zorg ervoor dat je in het nu blijft, dan maak je ook meer keuzes die bij je passen.

Keuzes maken doen we vanuit ratio en de emotie zoals we in het voorgaande hebben laten zien. Maar hoe gaat dat dan met zingeving? Kies je dat ook? Voor sommigen zal dat zo zijn. Voor anderen komt zingeving voort uit je diepste innerlijke wens, het verlangen, waarom je hier op aarde bent. Dat is de kern van zingeving: de zin, de betekenis die je geeft aan dit leven. Je hebt wel de keuze of je dit verlangen aandacht geeft en activeert of niet.

Dat klinkt misschien wat hoogdravend, maar het is in de praktijk van het dagelijks leven niets anders dan het lampje dat gaat branden waar hart en hoofd samenkomen bij datgene wat je al elke dag doet. Soms zijn bepaalde activiteiten zo vanzelfsprekend dat in zo’n moment hart en hoofd met elkaar versmelten, zonder dat je het direct zo zou benoemen. Op zulke momenten ben je het meest productief, creatief en effectief.

En mijn purpose? Lang geleden toen ik voor mezelf begon, had ik met mijn zakenparten de slogan “werken aan een prettig werkklimaat”. Dat raakt nog steeds. Heerlijk om te weten. Het focust je activiteiten. Meer compassie brengen in organisaties, juist voor wat er niet mag zijn, omdat dan alles zo veel gemakkelijker gaat. Ik zie zo veel organisaties en teams die zo onhandig omgaan met elkaar onder spanning. Daar stop ik graag wat meer liefde in. Zie dat meer eens te verkopen… Gelukkig past dit perfect bij Sociale Innovatie.

Bron: Spring Today 

Auteur: 

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten