Algemeen

Cloaking the affiliate link

leadership

We zien het steeds vaker: publishers die affiliate links “cloaken”. Oftewel, de affiliate link “vervangen” met een mooiere link, zónder dat de tracking achter de link verdwijnt. Op zich niets nieuws, grote publishers maken hier namelijk al jaren gebruik van. Ook zien we het nu steeds vaker bij de (kleinere) content publishers in ons netwerk. 

Toch zijn er nog veel mensen die niet weten wat cloaken van links precies inhoudt. Hoe ziet een “gecloakte” link eruit? Waarom doen publishers dit en hoe doen ze dit? Wat zijn de nadelen van affiliate links die gecloakt zijn? En waar moet je als adverteerder rekening mee houden als je samenwerkt met publishers die hun affiliate links cloaken? In dit blogbericht lees je de antwoorden op al deze vragen.

De gecloakte link

Of het nou gaat om tekstlinks, links in de product feed, of de links achter een banner: publishers vervangen affiliate links steeds vaker met gecloakte links. Hoe dan? In feite maak je bij cloaken een redirect van de affiliate link. De reden? Daar komen we later in dit blogbericht op terug. Voor we verder gaan is het eerst handig om te weten hoe zo’n gecloakte link er in de praktijk eigenlijk uit ziet. 

Wanneer een publisher een tekstlink genereert in een affiliate dashboard, dan ziet de link hierachter er bijvoorbeeld zo uit:


Inderdaad… een affiliate link verdient geen schoonheidsprijs, en is verre van overzichtelijk. Na het cloaken van bovenstaande link, ziet deze er bijvoorbeeld zo uit:

Zoals je ziet: een stuk aantrekkelijker, cleaner en overzichtelijker.

Redenen voor een publisher om de affiliate link te cloaken

Er zijn wel honderd redenen te bedenken waarom publishers ervoor kiezen om hun affiliate links te cloaken. Een viertal belangrijke redenen:

  • Door middel van het cloaken van een affiliate link verberg je eigenlijk de “echte” URL. Dit is vaak geen schone URL. Ongeacht of cloacking goed of slecht is, als publisher wil je aan Google aangeven dat je een mooie URL structuur hebt.
  • Sommige publishers zijn bang voor commissie hijacking. Door middel van spyware op de computer van een consument, wordt het publisher ID vervangen met het publisher ID van een andere partij. Publishers
    worden op deze manier eigenlijk beroofd van hun commissie. Door de affiliate links te cloaken, is het publisher ID niet meer te achterhalen én dus niet meer te vervangen met een andere publisher ID.
  • Veel bloggers willen niet laten zien dat er een affiliate link achter hun link zit, omdat ze geloofwaardig over willen komen op hun lezers. Door het cloaken komt hun link betrouwbaarder over voor de lezer, waardoor de CTR van de link naar de website van de adverteerder verbetert. Bovendien kunnen bloggers door middel van het cloaken van de affiliate link verbergen dat ze geld verdienen aan een blogpost.
  • Het cloaken van een affiliate link maakt het mogelijk om het verkeer dat je doorstuurt met je publisher website, te tracken naar de website van je adverteerder én de efficiëntie hiervan te meten.

Het risico van cloaken voor publishers

De redenen die hierboven worden genoemd, geven de voordelen van het cloaken voor een publisher weer. Beter gezegd: de voordelen voor de publisher die de links cloakt. Maar betekenen deze voordelen dat publishers helemaal geen risico lopen wanneer ze  affiliate links cloaken? O jawel, een behoorlijk groot risico welteverstaan: de mening van meneer Google.

Nu kan ik uitleggen waarom Google niet blij is met gecloakte links, maar deze video van Matt Cuts maakt Google’s probleem met cloaking in een kleine negen minuten duidelijk:

Waar het feitelijk op neerkomt is dat Google niet wil dat een publisher de gebruiker misleidt met het geven van onjuiste informatie. Met onjuiste informatie bedoelen we: andere informatie dan de Googlebot ziet. Door middel van cloaken doe je dit in feite wel. Google beschouwt cloaken als schending van de richtlijnen voor de webmasters van Google, waardoor je in het slechtste geval een penalty kunt krijgen. Publishers adviseren over of je wel of niet gebruik moet maken van het cloaken van links, ga ik om die reden dan ook niet doen. Mocht je het als publisher wel willen doen, zorg er dan in ieder geval voor dat je de tag “nofollow” aan de link mee geeft.

Wat betekent dit voor de adverteerder?

In principe liggen de grootste risico’s van het cloaken van links bij de publisher. Toch zijn er ook zaken waar je als adverteerder rekening mee moet houden wanneer de publishers in je netwerk links cloaken. Een aantal belangrijke punten waar je rekening mee moet houden: 

  • Het is lastig om te achterhalen of een publisher bij zijn promotie gebruik maakt van gecloakte links. Dit omdat de tracking – en vaak ook de UTM-tagging – wel gewoon meegegeven wordt.
  • Door het cloaken van links, is het voor de adverteerder niet meer helder wat de herkomst van een klik is. Hierdoor verdwijnt de transparantie over de manier waarop de publisher een adverteerder promoot. Een goede communicatie met de desbetreffende publisher is daarom erg belangrijk, zodat je altijd op de hoogte bent van de wijze van promotie én zodat je weet of de campagne volgens de voorwaarden wordt nageleefd.
  • Publishers kunnen zich aanmelden bij zogenaamde linkreplacers. Door gebruik te maken van de software van een replacer, wordt er achter de link automatisch een trackinglink geplaatst. Vooral content websites maken gebruik van deze methode, omdat zij op deze manier zelf geen trackinglinks hoeven te plaatsen. Echter: op deze manier is het niet duidelijk welke publishers je website promoten, én is wederom de herkomst van een klik niet te achterhalen.

Voor een adverteerder is het dus vooral belangrijk dat er door publishers openheid en transparantie gegeven wordt over de promotie activiteiten. Op deze manier kun je namelijk beoordelen of je het gebruik van gecloakte links wél of niet accepteert. Het achterhalen van een gecloakte links is lastig, vooral omdat de cookie wél geplaatst wordt, en de UTM-tagging meestal ook wordt meegegeven. Dit is vooral een probleem wanneer er linkreplacers tussen zitten, waardoor je geen inzicht meer hebt in welke partijen je website promoten. Het publisher ID zal namelijk verwijzen naar de linkreplacer, en niet naar de daadwerkelijke website waar de klik vandaan komt.

Wil je meer tips over hoe je als adverteerder omgaat met dit vraagstuk? Neem dan contact met ons op! Happy Idiots staat voor je klaar!

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten