Marketing Management

“Cut the Crap” ! Waarom je helemaal klaar moet zijn met alle marketinghypes!

Als je te maken hebt met (online) marketing en daarin wilt bij blijven, heb je het afgelopen jaar met heel wat trends en ontwikkelingen te maken gehad: Google veranderde haar aanpak stevig, er ontstonden nieuwe sociale media en de trend content marketing was niet te missen. Toch lijken we in marketingland een beetje klaar te zijn met de continue hypes en extreem snelle veranderingen. Want, hoe blijf je bij in een vakgebied dat ZO uitgebreid, divers en snel bewegend is?

1. HOE SCHEID JE HET KAF VAN HET KOREN VOOR JE DAGELIJKSE PRAKTIJK?

Probeer een scheiding te maken tussen hype en daadwerkelijke trend. De tijdelijkheid van iets hoeft niet eens een probleem te zijn. Ook al is een hype van korte duur; wanneer je slim en snel inspeelt, kun je daarmee tijdelijk grote slagen slaan. De moeite waard dus. Maar nog belangrijker zijn de ontwikkelingen die een daadwerkelijk nieuwe basis zetten voor (online) marketing.

Lange termijn: Google verandert continu haar algoritmes, maar heeft als overkoepelende aanpak met “Google Hummingbird” daadwerkelijk een nieuwe standaard gezet. Dat is geen hype en is niet tijdelijk. Hier moet je als marketeer en ondernemer in mee.

Korte termijn: De hype van ALS Ice Bucket Challenge was wereldwijd enorm en al snel was dat inspiratie voor tal van organisaties om “ook zoiets te doen omdat het zo lekker viral gaat”. Dat bleek in veel gevallen niet effectief en vooral niet als erg creatief te worden gezien.
Diezelfde hype stierf vervolgens een stille dood. Toegegeven, het heeft stichting ALS geen windeieren gelegd.

 

2. VERLIES NIET UIT HET OOG WAAR HET DAADWERKELIJK OM GAAT.

Als het je al lukt om de veranderingen te blijven volgen en op waarde te schatten, is er nog altijd de valkuil van de toepassing. Marketing is geen doel op zich. Het is een middel om de bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

De hoofdzaak van marketing gaat nog altijd om resultaat en doelstellingen:
Waarom doe je wat je doet? Omdat er een doelstelling ligt die je wilt bereiken.

Ongeacht wat de doelstelling is, meetbaar of niet, kwalitatief of kwantitatief.. DAT is waarvoor je marketing in zet. 

 

3. BEPAAL DE HAALBAARHEID EN EFFECTIVITEIT VOOR JE EIGEN BEDRIJF

Door de vele cases en (soms fantastisch inspirerende) praktijkverhalen, komt er soms een passie los bij jou als ondernemer of marketeer. Het gevoel van “dat is zo goed bedacht, dat moeten wij ook” is een gevaarlijke, omdat simpelweg niet elke aanpak of elk idee zich laat vertalen naar jouw bedrijf. Effectiviteit en haalbaarheid (krijgen wij dit echt voor elkaar met de tijd/het budget/de mensen die wij hebben) zijn twee factoren waaraan elke aanpak moet worden getoetst.

Inspiratie is goed, maar houd je eigen bedrijf in beeld.

 

4. VRAAG OM REALISME EN EERLIJKHEID BIJ EEN EVENTUELE PARTNER

Werk je samen met een bureau of overweeg je dat? Vraag dan om duidelijkheid, eerlijkheid en prik door gebakken lucht heen. In marketing is er genoeg te vertellen, maar uiteindelijk wil je concrete hulp, geen wollige termen of loze beloftes.

[alert type=”info” title=”Leestip: Hoe kun je Buyer Persona’s nou praktisch opstellen?“] Lees het artikel.

Bron: Supair Marketing

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten