Marketing Management

Upgrade je contentstrategie: creeer en host eens een talkshow

De afgelopen tijd signaleer ik een nieuwe trend. Of misschien wel een hernieuwde. Maar hoe dan ook: je kunt er je merk enorm goed mee laden en jezelf perfect positioneren. Daarnaast is het ook nog eens goede PR en maakt het je contentstrategie crossmediaal. Oja, en het is óók nog eens ideaal om verhalen mee te delen. Waar ik het over heb? Je eigen talkshow. Je wat?! Ja, ik hoor het je denken! Nou, je eigen talkshow dus. En dan niet eens op de radio (al biedt podcasten absoluut mogelijkheden), maar offline. Ik zal het uitleggen.  

Zaaltje, format, sprekers…

Het werkt niet al te ingewikkeld. Je huurt een zaal of laat het sponsoren, bedenkt een goed format, nodigt goede sprekers uit, en hop, de zaal zit zo vol! Werkt het echt zo? Nee, natuurlijk niet. Maar zoals ik al zei, toch zie ik dit fenomeen om content of verhalen te delen steeds meer opduiken. Eerder al bij mezelf. En ik kan je zeggen: het is écht een uitstekende manier om je te positioneren. Maar let wel: dan moet je het vooral goed doen. Als onderdeel van je contentstrategie.

Online Thursday

Het domein waarbinnen ikzelf bijvoorbeeld mijn strategie ontrolde, was online marketing. Vandaar dat ik begon met Online Thursday. Een maandelijkse talkshow in Nijmegen die inmiddels helaas gestopt is. Niet dat het niet liep; integendeel. Het was een mooi format en de opkomst was buitengewoon. Helaas ging één van de sponsoren zich echter met de gasten bemoeien en wilde ik er daarom mee stoppen. Jammer, maar niet meer dan dat, omdat ik eigenhandig ervoer hoe effectief (én leuk) een talkshow kan zijn.

Onderdeel van contentstrategie

Afgelopen vrijdag merkte ik dat wederom. Ik organiseerde er dit keer zelf geen, maar zat netjes in het publiek. En vanuit die rol vallen zaken je op. Wat er beter kan, maar ook wat enorm goed werkt. En dit sterkte mijn geloof in de talkshow als onderdeel van contentstrategie. Ik hoorde namelijk prachtige verhalen, genoot van de gedeelde kennis en linkte achteraf alles automatisch aan de organisator. Precies zoals diegene waarschijnlijk beoogde. Ik snap dat het nogal ambitieus klinkt, zo’n talkshow, maar het is dus absoluut de moeite waard. Dus wil jij het overwegen en je platform crossmediaal verlengen, dan heb ik hier 9 tips voor je:

1. Alles valt of staat met een goed format. Eén die uitgedacht en herkenbaar is, als onderdeel van je strategie om je boodschap te vermarkten. Met andere woorden: die ervoor zorgt dat de besproken onderwerpen aansluiten op jouw expertise.

2. Goede sprekers of gasten uitnodigen. Dit wordt vaak enorm onderschat. Dat kan in eerste instantie vanuit je netwerk, maar als dat opgedroogd is, is het tijd om er dubbel zoveel energie in te steken. Want goede sprekers maken je alkshow. Die zorgen dat het publiek enthousiast raakt, je verhaal deelt en terugkeert.

3. Voor de dynamiek: neem een goede sidekick. Zorg dat hij of zij een goede timing heeft, scherp van geest is en bovenal humoristisch.  

4. Interact met je publiek. Mensen willen meegenomen worden in je verhaal. Een lange monoloog helpt daar niet bij. Om het publiek niet vermoeid te laten raken moeten ze wakker blijven. Meedoen.

5. Actuele onderwerpen en thema’s maken het geheel interessanter. Denk dus als journalist en ga op zoek naar pakkende onderwerpen.

6. Hou het kort en krachtig. Een half uur voor iedere gast is veel te lang. De spanningsboog van het publiek is nu eenmaal kort. Vijftien minuten per onderwerp is meer dan genoeg.

7. Kies je voor een bepaalde dag in de maand, hou die frequentie dan aan. Mensen verwachten dit ook. Daarnaast is het goed om in de tussentijd onder de aandacht van de bezoekers te blijven. Sponsors houden daarvan.

8. Je sprekers of gasten maken tijd vrij om te komen. Geef ze dan ook een presentje. Wel zo netjes.

9. Zorg dat je je eigen talkshow promoot. Met social media, maar ook met betaalde advertenties. Dat kan desnoods goedkoop, met Facebook. Maar zorg dat je continu onder de aandacht blijft en de doelgroep prikkelt.

Bron: Debbie Bernasco – Bernas&Co 

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten