Marketing Management

Hoe je kunt scoren met fotografie in contentmarketing!

Content marketing is een populaire term, maar we smullen er met z’n allen van. Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat de marketing voor bedrijven uit meer bestaat dan slechts tekst en advertenties. ‘Scoren’ doe je niet alleen meer met SEO en technische aanpassingen aan je website. Gebruik content marketing dan ook als een manier om je creatieve zelf naar buiten te brengen en grijp je kans door je boodschap letterlijk in beeld te brengen! In dit artikel belicht ik enkele mogelijkheden op het gebied van fotografie, en krijg je tips van Yargon specialist Wouter Nieuwerth tips, zodat je zelf aan de slag kunt.

Fotografie voor content marketing

De rol van content marketing wordt groter en groter. Ook in onze blogs en Answers on Air video’s hebben we dit vanuit Yargon uitgebreid belicht. De toch al dynamische wereld van online marketing blijft ontwikkelingen met zich meebrengen, die stuk voor stuk in jouw voordeel kunnen werken. Wij zien content marketing dan ook als een avontuur, waarbij we constant worden uitgedaagd om ‘outside the box’ te denken. Doe je mee?

Als ondernemer kan het zeer lonend zijn om je te verdiepen in de mogelijkheden als het gaat om het creëren van interessant fotomateriaal, dat geschikt is voor je website of social media kanalen. Beelden die in één oogopslag een emotie opwekken of een bepaald proces in werking zetten.

Deel bijvoorbeeld interessante, humoristische of emotionele beelden op social media; maak aantrekkelijke productfoto’s of foto’s van je team/bedrijf voor op je website, of gebruik je beelden en foto’s om bedrijfsfilmpjes en stop motion filmpjes te maken op je Youtube kanaal. Het toevoegen van beeldmateriaal aan jouw bedrijfsuitingen kan je bereik, je populariteit en je status als autoriteit behoorlijk beïnvloeden.

Een goed voorbeeld van een leuk stop motion filmpje, gemaakt door een ontwikkelaar van websites.

Hoe begin je?

Allereerst: maak jezelf niet wijs dat je een professioneel fotograaf moet zijn of er eentje moet inhuren om fotografie een plekje te geven in jouw bedrijfsuitingen of marketingstrategie. Je kunt al heel snel zelf een verschil maken!

Om te beginnen kun je eens een blik werpen op wat je concurrenten doen. Niet om ze te kopiëren, maar om er zelf achter te komen wat jou als consument aantrekt. Wat willen je klanten graag zien? Voorbeeld: willen ze op je contactpagina liever een stockfoto zien van een aantrekkelijke telefoniste met een brede glimlach, of zien ze liever een sportieve foto van je voltallige team?

Maak het jezelf hierin niet te moeilijk: je mag uiteraard ook je medewerkers, collega’s, familieleden, vrienden of Facebook contacten vragen wat zíj nu aantrekkelijke beelden vinden op bedrijfswebsites of zakelijke social media. Het zou zelfs zonde zijn om deze kans te laten liggen!

Persoonlijke touch

Yargon Wouter Nieuwerth, SEA campagnemanager bij Yargon en een groot liefhebber van fotografie, raadt ondernemers zeker aan om zelf met fotografie aan de slag te gaan. ‘Ik denk dat het vooral goed is, omdat het echt een persoonlijke touch met zich meebrengt. Het is naar mijn mening dan ook beter om een redelijke foto van het eigen personeel of het eigen pand te gebruiken, dan een gelikte stockfoto.’

‘In een artikel dat ik zelf eerder heb geschreven heb ik het ook over de verschillende soorten websitebezoekers. Er zijn bezoekers die veel waarde hechten aan een beeld van met wie ze zaken doen of bij wie ze kopen. Stockfoto’s zijn dan verre van effectief.’

Ga je iets leuks doen met je team? Zorg voor een leuke groepsfoto. Deze kun je later vast nog ergens gebruiken!

‘Daarnaast denk ik dat het goed kan zijn om zelf foto’s van producten te gaan maken, vooral als elke concurrent dezelfde foto’s vanuit de producent aangeleverd krijgt. Je kunt je dan onderscheiden met andere foto’s. Het is dan echter wel belangrijk dat je foto’s niet minder ‘goed’ zijn dan de foto’s die je concurrenten gebruiken. Ik denk dat eigen fotografie op deze manier voor elk bedrijf toegevoegde waarde kan hebben.’

Doe een beroep op je netwerk!

Maar hoe begin je, als je bijvoorbeeld nog nooit een goede fotocamera hebt vastgehouden of als het enige programma dat je ooit voor fotobewerking hebt gebruikt Paint is? Op internet zijn veel cursussen te vinden die je alles leren over fotograferen en fotobewerking. Online cursussen, klassikaal, je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil.

Gaat dit je nog iets te ver? Ga dan eens na bij je collega’s of je vrienden. Vaak is er wel iemand met een relevante achtergrond die het geen probleem vindt om jou de basisbeginselen bij te brengen. Je zult zien dat je steeds enthousiaster wordt naarmate je er meer in verdiept, vooral als je de vele mogelijkheden voor je bedrijf begint te zien!

Wat werkt… en wat niet?

Wat gaat voor jou werken als het gaat om fotografie, en misschien nog wel belangrijker: wat gaat zeker niet werken? Allereerst is je houding erg belangrijk. Zie je het maken, gebruiken en delen van foto’s als verplichting en is jouw motto ‘als er maar wat op staat’? Dan hoef je er niet aan te beginnen. Wanneer je foto’s maken en tonen gaat zien als ‘een verhaal vertellen’, dan sla je een goede richting in!

Wees openminded en durf te proberen. Jouw bedrijf heeft een verhaal, je medewerkers hebben een verhaal en vooral je product of dienst heeft een verhaal. Daar kun je absoluut iets mee!

Maar nu eerst enkele belangrijke do’s en don’ts die je in je achterhoofd kunt houden als je besluit aan de slag te gaan. Wouter Nieuwerth geeft je tips:

  • Wanneer je een foto maakt, gebruik dan een statief en zorg ervoor dat je foto netjes recht gemaakt wordt.
  • Maak je foto’s van het pand of het interieur? Klinkt logisch misschien, maar zorg dan dat alles wat op de foto komt netjes en opgeruimd is. Bepaal welke kanten of plekken het meest voordelig zijn om in beeld te brengen, en welke hoeken of stukken je liever wil ontwijken.
  • Indien mogelijk, maak dan de foto’s in RAW. RAW staat letterlijk voor de ruwe, onbewerkte gegevens van een foto. Maak je de foto’s in dit bestandsformaat, dan kun je bij het bewerken veel meer kanten op.
  • De ingebouwde flits op de meeste camera’s is niet echt geschikt voor goede foto’s. Je kunt beter zorgen dat je de camera op een statief hebt staan, zodat de flits niet nodig is.
  • Maak gebruik van het internet. Zo zijn er veel tutorials te vinden op Youtube en diverse andere websites. Petapixel bijvoorbeeld vind ik zelf een goede inspiratie:
  • Gebruik zoals eerder gezegd geen overdreven stockfoto’s, dit levert eerder irritatie op dan interesse in je bedrijf of product.

Afbeeldingen gebruiken om je vindbaarheid te vergroten?

Naast het feit dat je met fotografie bijdraagt aan een prettige beleving voor de bezoekers van je website, kun je met afbeeldingen ook scoren in de ogen van Google. Dit doe je met behulp van de alt-tag. De alt-tag is een label, een titel, die je meegeeft aan je afbeelding.

Google kan namelijk teksten op je website lezen, maar geen afbeeldingen. Google hecht veel waarde aan het juiste gebruik van de alt-tag. Hoe relevanter en specifieker deze is, hoe hoger je ermee scoort. Als veel bezoekers op je afbeelding klikken in Google Afbeeldingen, gaat Google er vanuit dat deze erg relevant is en dat draagt bij aan je score. Laat de kans om beter te scoren dus niet liggen en zorg ervoor dat jouw afbeelding van een duidelijke, relevante alt-tag voorzien is!

Bron: Lianne-Bleumink-Spin, Yargon

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten