Marketing Management

De beste tips van ’s Neerlands Most Engaged Marketeers op LinkedIn

Aan tafel met de ’most engaged marketeers’ van Nederland 2014 over hoe zij LinkedIn gebruiken en welke tips ze hebben voor bedrijven en leden.

Na de officiële bekendmaking van de ’10 most engaged marketeers’ op LinkedIn, ontving ik negen van hen afgelopen week bij op ons hoofdkantoor in Amsterdam. Een mooi moment om stil te staan bij hun uitverkiezing, te netwerken en om te discussiëren over de belangrijkste ontwikkelingen op ons vakgebied. [sidebar name=”In-post advertisement “]

Netwerken zit al van jongs af aan in ons bloed. Dit begint al tijdens het spelen in de zandbak en het kiezen van teams tijdens de gymles. Dit netwerken is iets dat de ‘most engaged marketeers’ als de besten beheersen, door onder andere bijna dagelijks aan de slag te gaan met LinkedIn. ‘Most engaged’ houdt in dat deze marketeers van alle marketingsprofs van ondernemingen met 50 medewerkers of meer het meeste delen, liken, reageren, volgen en verbinden op LinkedIn. Dat ze actief zijn realiseerden ze zich. Toch kwam voor de meeste van hen de notering in de top 10 als een verrassing. Maar trots waren ze zeker! Ze vertelden over de vele positieve reacties die ze hebben gekregen op de lijst, zoals complimenten van directie en vakgenoten, en uitnodigingen van nieuwe LinkedIn contacten. Ook onderling zijn er connecties ontstaan die nu al geleid hebben tot samenwerkingen. Goed om te horen!

Engaged marketeers over content marketing

Als je negen van de ‘most engaged LinkedIn marketeers’ van Nederland bij elkaar hebt, is dat een perfecte kans om te discussiëren over trends binnen het marketing vakgebied. Ik vroeg de marketeers naar hun visie op content marketing, een vorm van marketing die ook een belangrijke rol speelt op LinkedIn. Alle marketeers zijn het er over eens dat in vrijwel elke branche contentmarketing een vlucht genomen heeft in 2014 en dat deze ‘trend’ nog lang niet voorbij is. Marketeers focussen zich steeds meer op telling in plaats van selling. Hierbij moet kwaliteit boven kwantiteit staan.

De uitdaging voor 2015 wordt vooral het delen van relevante content, waarbij marketeers niet aan de slag gaan met contentmarketing vanuit de hype, maar vanuit het willen vertellen van een verhaal dat past bij het bedrijf of merk en de doelgroep. Contentmarketing moet niet gepushed worden, het is juist een manier om de consument naar je toe te trekken.

Tips voor een goed LinkedIn profiel

De marketeers zien LinkedIn als een plek om kennis te delen en te verzamelen en om in contact te komen met relevante personen die zakelijk iets voor hen kunnen betekenen. Een goed LinkedIn profiel is daarbij essentieel. Ik vroeg hen daarom naar hun tips voor een goed LinkedIn profiel, zowel persoonlijk als voor bedrijven. Het zal gezien hun top-10 notering niet verrassend zijn dat ze hier een duidelijke mening over hadden! [sidebar name=”In-post advertisement 2 “]

Do’s en don’ts voor je professionele profiel:

1) Gebruik de visuele mogelijkheden op LinkedIn. Mensen zijn visueel ingesteld, dus maak gebruik van alle upload mogelijkheden. Dit voegt echt waarde toe (Lennart Sloof, THNK – nr. 8).

2) Differentieer jezelf in je profielomschrijving en summary en volg de belangrijkste influencers binnen jouw branche en vakgebied (Javier Arias, Nyenrode Business University – nr. 9).

3) Zorg voor een goede profielfoto. Het klinkt als een open deur, maar een goede foto is de basis van een goed LinkedIn-profiel. Het ontbreken van een foto of misschien nog erger, het gebruiken van een vakantiefoto, doet weinig goeds voor je profiel… Goede profielfoto’s zijn echt een waardevermeerdering voor je geloofwaardigheid en professionaliteit (Vincent Roders, a.i. Essent – nr. 2)

4) Laat zien wat je te bieden hebt. Het klinkt simpel, maar vaak ontbreekt het aan de juiste informatie. Vertel wie je bent, wat je doet en hoe jij anderen kan helpen (Maikel Kok, a.i. KPN – nr. 3).

5) Netwerk niet anoniem. LinkedIn gebruik je om in contact te komen met elkaar, anoniem blijven heeft echt geen zin (Dorette Bos, van Neerbos Bouwmarkten – nr. 10) . “Je gaat toch ook niet naar een netwerkborrel met een papieren zak op je hoofd”, aldus Onno Weusthof, Schiphol Group.

Do’s en don’ts voor het bedrijfsprofiel

1) Zet de verschillende social kanalen goed neer, door de juiste mensen in huis te halen. Social Media Managers zouden moeten beschikken over de juiste kennis om bedrijven echt goed te adviseren over de inzet van de verschillende kanalen, zoals LinkedIn. In de praktijk blijkt dit echt nog al eens tegen te vallen. Hier is nog een grote slag te maken. (Onno Weusthof, Schiphol Group – nr. 5).

2) Update het bedrijfsprofiel regelmatig. Houd je newsfeed bij en noteer alle veranderingen die er toe doen. Recruitment wordt steeds belangrijker op LinkedIn en met een up-to-date bedrijfsprofiel trek je het juiste personeel aan (Bas Komen, Cloetta – nr. 7). [sidebar name=”In-post advertisement 3 “]

3) Laat zien wat je kan. Gebruik showcasepagina’s om je beste werk te laten zien. En stimuleer je personeel om publicaties te liken. Dit zorgt vaak voor een positief amplificatie effect (Folkert van der Molen, Royal HaskoningDHV – nr. 1).

4) Laat je personeel een rol spelen op je bedrijfspagina. Zet je personeel in als brand ambassador als het aankomt op recruitment, want recruiting via het eigen netwerk is niet alleen waardevol voor de kostenbesparing, maar ook voor de kwaliteit (Marloes van Deventer, KWF Kankerbestrijding – nr. 4).

De missie van LinkedIn is het wereldwijd verbinden van alle professionals zodat ze productiever en succesvoller kunnen zijn. Het was fijn om aan tafel te zitten met mensen die zo duidelijk laten zien dat deze missie niet alleen woorden zijn, maar dit met enthousiasme onderbouwen en uitdragen!

Ik kijk nu al uit naar de volgende editie van deze verkiezing in 2015. Zit jij dan bij ons aan tafel?

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten