Marketing Management

De perfecte timing voor uw socialmedia-bericht

leadership

U heeft veel energie gestoken in het maken van een interessant nieuwsbericht, een mooie blog of sprekende animatie voor uw socialmedia-kanalen. U bent meer dan tevreden over het resultaat, maar dan komt de volgende belangrijke vraag: wat is het perfecte tijdstip voor het posten van het socialmedia-bericht? Timing is minstens net zo belangrijk als de inhoud van het bericht. U heeft maar een kort moment om gezien te worden. Het is dus raadzaam daar even goed bij stil te staan.

Iedereen altijd online

Het aantal socialmedia-gebruikers in Nederland is ook dit jaar weer toegenomen. Uitkomsten van het Nationale Social Media Onderzoek 2016 onder 10.484 respondenten laten zien dat het socialmedia-gebruik in 2016 nog steeds groeit. Inmiddels heeft bijna 95 procent van de Nederlanders thuis toegang tot internet en men besteedt gemiddeld 96 minuten per dag aan internet. Afgerond is 9 op de 10 Nederlanders actief op social media en smartphonegebruikers checken hun telefoon maar liefst 221 keer per dag. Kortom; iedereen is voldoende online. Maar door de overdaad aan online content is het een uitdaging om tussen al het mediageweld op te vallen bij uw publiek. Des te belangrijker om het juiste tijdstip uit te kiezen om uw doelgroep te benaderen.

Theorieën over timing

Veel bedrijven willen dan ook weten wat nu precies de beste timing is voor een socialmedia-bericht. Over deze timing bestaan verschillende theorieën. De Amerikaanse nieuwswebsite Huffington Post heeft op basis van onderzoek richtlijnen opgesteld voor het posten van socialmedia-content. Zij kwamen ten aanzien van de socialmedia-kanalen Facebook, Twitter en LinkedIn tot de volgende adviezen:

Twitter
Twitteraars zijn, in vergelijking met andere socialmedia-gebruikers, doorgaans doordeweeks actiever als ze onderweg zijn naar hun werk en gedurende schooluren en werktijden. Voor het hoogste aantal retweets kan men het beste posten om 12:00 uur, 17:00 uur en 18:00 uur. Om 12:00 uur en 18:00 uur scoort u naast veel retweets ook veel clicks.

Facebook
De beste dagen om content op Facebook te posten zijn donderdag en vrijdag. Op maandag tot en met woensdag krijgt men vaak een lagere respons. Opmerkelijk is dat Facebook op vrijdag piekt met een stijging van 10 procent. Qua tijd kan het beste tussen 13:00 uur en 15:00 uur gepost worden.

LinkedIn
De beste dagen om socialmedia-content op LinkedIn te posten zijn dinsdag tot en met donderdag gedurende werktijden. Om specifiek te zijn is dinsdag tussen 10:00 uur en 11:00 uur dé tijd om de meeste clicks en shares te genereren. De minst gunstige tijd wat betreft respons is tussen 22:00 uur en 06:00 uur.

In navolging op de Huffington Post is HubSpot nog een stapje verder gegaan. Zij hebben op basis van onderzoeken vanuit verschillende bronnen de resultaten samengevoegd en daar de hoofdlijnen uit opgemaakt. Hierbij is gebruikgemaakt van de bronnen QuickSprout, SurePayroll, The Huffington Post, Buffer, TrackMaven, Fast Company, en KISSmetrics.

soeezy

Bron: HubSpot

Opmerkelijk is dat de onderzoeken op een aantal punten duidelijk van mening verschillen. Zo geeft HubSpot aan dat je prima op woensdagmiddag kunt posten op Facebook, terwijl de Huffington Post dat absoluut afraadt. En volgens de Huffington Post twitteren mensen ’s ochtends vroeg terwijl het onderzoek van Hubspot focust op de middag.

Ken uw doelgroep en probeer uit

Dus wat is nu de perfecte timing voor uw socialmedia-bericht? Die bestaat eigenlijk niet! De tijden uit bovenstaande onderzoeken zijn handige richtlijnen en geven u een mooi inzicht in welke momenten in theorie gunstig zouden kunnen uitpakken. Belangrijk is echter om er niet vanuit te gaan dat dit een-op-een toepasbaar is; ieder bedrijf heeft zijn eigen dagen en tijden die goed werken. Houd er daarnaast rekening mee dat de onderzoeken in de Verenigde Staten zijn uitgevoerd en het gedrag iets kan afwijken van de Nederlandse socialmedia-gebruikers. Het is daarom verstandig om te kijken naar uw specifieke situatie en welke producten en/of diensten u verkoopt. 

Stel uzelf de volgende vragen: ‘Wat zijn mijn doelstellingen/ doelgroepen?’, ‘In welk land/welke regio bevinden mijn doelgroepen zich?’, ‘Op welke platformen bevinden zij zich voornamelijk?’ en ‘Hoe gaan zij om met deze platformen?’. Vervolgens is het een kwestie van trial and error. Test het een paar keer uit; plaats berichten op verschillende dagen en tijdstippen en ontdek wanneer de berichten de beste respons genereren. Gebruik de richtlijnen uit eerdere onderzoeken, maar leer vooral uw klant en zijn/haar gedrag heel goed kennen.

Tip: Een handige manier om achter de beste timing voor Facebook te komen, is door bij de paginastatistieken te kijken naar het gedrag van de paginabezoekers en daar uw timing op af te stemmen. Deze informatie wordt contant geüpdatet.

Wilt u uw bereik zo groot mogelijk maken? Vraag dan ook uw medewerkers om berichten te delen. Wilt u hier tips voor ontvangen? Lees dan het e-book ‘7 tips om employee advocacy succesvol in te zetten binnen uw organisatie’.

Auteur: Malou Arends. ContentXperience.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten