Marketing Management

Doe jij al aan social selling?

leadership

LinkedIn is voor mij mijn belangrijkste business tool. Belangrijker nog dan mijn website. Sterker nog als ik zou moeten kiezen tussen de twee zou ik zonder twijfel kiezen voor LinkedIn. Daar heb ik mijn netwerk dat ik kan vergroten, kan ik mijn kennis op verschillende manieren delen via blogs en updates en kan ik de interactie aangaan met anderen. Social selling in een notendop. En dat was vroeger in het 1.0 tijdperk wel anders (zie plaatje).

In deze blog vertel ik je graag hoe je social selling kunt toepassen op het gebied van je social netwerk, content en engagement.

Kwalitatief en actief netwerk

Social selling begint bij een actief netwerk. Dit houdt in dat je LinkedIn anders moet gaan gebruiken dan een digitale Rolodex. Dat je netwerk groot is en groter wordt is mooi meegenomen maar een kwalitatief netwerk dat je kunt activeren is veel belangrijker. Maak en houd je netwerk dus kwalitatief. 

Tip: begin goed. Gebruik altijd een persoonlijke introductie als je iemand een connect verzoek stuurt via LinkedIn. Altijd! Je stelt je op een netwerkbijeenkomst toch ook niet voor door alleen een visitekaartje te geven?

“Gebruik LinkedIn niet alleen als een digitale Rolodex”

Kennis delen via content

Zet je kennis om in interessante content en deel dit met je netwerk. Dit kan via longposts, linkjes in updates, maar het kan ook door af en toe een afbeelding te plaatsen waarmee je laat zien waar je mee bezig bent. Bij een klant. De voorbereiding. Een interessant model uit je presentatie. Of een spontane groepselfie bij een beurs of presentatie. Ja ook dat kan op LinkedIn. Ik probeer 1 keer in de 2 weken iets op LinkedIn te plaatsen. Zo blijf ik in beeld en zorg ik dat mijn actieve connecties weten waar ik me zoal mee bezig houd zonder dat ik constant om aandacht aan het vragen ben.

Tip: doe aan content sampling. Hierbij deel je een stukje van je kennis. Voor de rest van je kennis nodig je mensen uit voor een afspraak of zoals ik voor een workshop. Het kan ook online door een whitepaper aan te bieden.

Engagement gaat om betrokkenheid creëren en wederkerigheid

Engagen is niet makkelijk op LinkedIn. Veel mensen plaatsen iets zonder toelichting. Een afbeelding, een link naar een waardevol artikel. Terwijl juist de toelichting zorgt voor betrokkenheid. De mate van betrokkenheid die je creëert, bepaalt hoe je engaget met je netwerk. Ga niet alleen je eigen content en blogs delen, maar ga actief de verbinding aan. Door te reageren op content van anderen en hulpvragen of door je actief te mengen in discussies in LinkedIn groepen. Door dus te engagen en je open en sociaal op te stellen zullen mensen uit je netwerk dit ook sneller bij jou doen. De wet van wederkerigheid.

Tip: Probeer reacties los te maken door vragen te stellen of een discussie aan te gaan. Je kunt ook mentionen, pas daar wel mee op bij wie je het doet en hoe vaak. Je wil niet spammen natuurlijk.

“Social selling is meer dan kennis delen maar gaat vooral om helpen en gunnen”

Social selling is veel meer dan het hebben van een LinkedIn account, connecties toevoegen en af en toe wat kennis delen. Social selling gaat vooral om helpen en gunnen. Zit dus niet alleen maar te bloggen en je eigen content te verspreiden, maar reageer en help mensen. Stel eens een open vraag. Gooi er eens een prikkelende stelling in. En durf ook eens wat meer van jezelf te laten zien. Mensen willen werken met mensen!

Social Selling Index

Actief op LinkedIn en benieuwd hoe je het doet qua social selling? Check dan je SSI oftewel Social Selling Index. Ter vergelijk, ik zit op dit moment op een SSI score van 75. Mijn streven is om snel op een niveau boven de 80 te zitten. Laat je echter niet ontmoedigen met een laag cijfer. 60 is al behoorlijk en vergelijk je SSI vooral met je collega’s of mensen uit je sector voor een reëel beeld.

[alert type=”info” title=”Leestip: Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen! “] Lees dit artikel

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten