Marketing Management

Starten met e-mailmarketing in 5 stappen

leadership

Starten met e-mailmarketing in 5 stappen

Wil je gaan starten met e-mailmarketing? Een goede keuze, want e-mail is een erg waardevol marketingkanaal. Door e-mail in te zetten als middel kun je bijvoorbeeld het verkeer naar je website een boost geven en meer conversie genereren. Maar waar moet je beginnen? In dit artikel  geeft e-mailmarketing specialist Loes je de broodnodige basis die je moet hebben voor je e-mails gaat sturen.

Stap 1. Inventariseer je huidige e-mailactiviteiten

mail je nog helemaal niet of gaat er alleen intern een nieuwsbrief naar de medewerkers. Of wellicht stuur je al wel diverse (klant)nieuwsbrieven. Breng dit in kaart. Wat stuur je naar wie? En wat wil je veranderen? Zodra je wensen bekend zijn, kun je dit in een strategie vastleggen.

Stap 2. Maak een strategie

Je hebt er niets aan om lukraak e-mails te verzenden. Om het gewenste resultaat te bereiken is een strategie onmisbaar. Hierin beschrijf je onder andere:

  • Je doelen en KPI’s
  • Je doelgroepen
  • Hoe je gaat segmenteren (als je dat van plan bent)
  • De inhoud van je e-mails

Ook is het handig om een e-mailkalender op te nemen in je strategie. In deze kalender maak je een overzicht van welke content voor welke doelgroep op welk moment via welk soort e-mail gepubliceerd wordt. Zo kan iedereen binnen je bedrijf zien wanneer er e-mails verzonden worden, naar wie ze gaan, wie er verantwoordelijk voor is en of de e-mails samenvallen met andere bedrijfsactiviteiten.

Stap 3. Kies een e-mailmarketingtool/ESP die bij je wensen past

Er zijn enorm veel aanbieders van e-mailmarketing software. De juiste E-mail Service provider (ESP) kiezen is dan ook een hele kunst. Zet voor jezelf op een rijtje wat je wensen en  je eisen zijn. Bijvoorbeeld naar hoeveel adressen je gaat mailen en of je ook actief e-mails gaat sturen naar het buitenland.

Bekijk per aanbieder wat de software kan en -niet onbelangrijk- kost. Gratis software lijkt vaak aantrekkelijk, maar als je geavanceerde campagnes wilt opzetten en naar grote maillijsten gaat verzenden, kun je wellicht beter voor een betaald pakket kiezen. Of misschien zoek je juist een ESP die een 24-uurs supportafdeling heeft. Bel gerust verschillende partijen voor meer informatie of een demo.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

Stap 4. Orden je database

Zorg dat je database op orde is voor je dit gaat importeren of koppelen in de e-mailmarketingsoftware. Ontdubbel de lijst(en) en verwijder de e-mailadressen die bouncen. Door een ‘schone’ lijst worden je e-mails zo goed mogelijk afgeleverd en houd je de resultaten zuiver.

Stap 5. Let op de wetgeving

Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, je mag niet zomaar iedereen mailen. Om een nieuwsbrief te sturen moet je bijvoorbeeld expliciet toestemming hebben (de zogeheten opt-in), en je moet ook kunnen bewijzen dat je de toestemming verkregen hebt.  Je mag je klanten wel nieuwsbrieven sturen over soortgelijke producten en diensten, mits je dit aangegeven hebt op het moment dat de klant zijn e-mailadres afgegeven heeft tijdens de aankoop. Ook moet je altijd de mogelijkheid bieden tot afmelden. Meer informatie over de regels vind je in de Code E-mail, brancheorganisatie DDMA maakte een handige checklist van de regels.

Auteur: Loes van den Heuvel

Bron: Tribal

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten