Opleidingskunde & HRD

Maak werknemers- en opleidingsevaluaties leuker

leadership

Maak werknemers- en opleidingsevaluaties leuker

We kennen het allemaal wel vanuit ons verleden. Je hebt een hele dag training gevolgd en krijgt aan het einde van de inspannende dag nog een evaluatieformulier onder je neus gedrukt. Of je het maar in wilt vullen. En of je dan ook maar wilt aangeven waar je je op gaat richten met het geleerde. Effectief? Nee, zeker niet. Waarom is dat en hoe kunnen we dan wel aan de gevraagde evaluaties komen? En hoe doe je dat bij online leren?

Evaluatie anno 1990 werkt niet

We zien het nog vaak gebeuren. Cursisten worden aan het einde van de klassikale dag gevraagd: “waar ga je mee aan de slag?”, “welke drie punten wil je ontwikkelen?” of “wat heb je geleerd van deze dag?” De cursist kan daar geen zinnig antwoord op geven om verschillende redenen:

  • Het is het einde van de dag, de hersenen zijn vol van de hele dag in de klas zitten. Dit is anders dan een gewone werkdag, dus een andere (zwaardere) mentale belasting.
  • Men overziet niet alles op dat moment wat er verteld en ervaren is tijdens de dag en weet niet welk punt het beste past bij het doel waarvoor men de cursus is gaan volgen. Ieder heeft zijn eigen ontwikkelpunten. Ze zijn meestal niet gelijk voor de hele groep.
  • Hetgeen geleerd is in de klassikale training is te veel om terug te brengen tot een of twee nuttige punten.

Hoe dan wel?

Door een andersoortige evaluatie in te bouwen gedurende de dag. Een evaluatie die minder nadenken vereist én een glimlach geeft op het gezicht van de cursist. Hoe dat eruitziet? Het start bij binnenkomst. Reik dan al het formulier uit aan de deelnemers. De eerste vraag op dat formulier is: “Hoe voel je je bij de start van deze bijeenkomst?”  Daar geef je drie smileys als optie. Eén heeft een echte smiley, de andere is neutraler, de laatste is minder blij.

Doel bijeenkomst

Het volgende deel van het formulier sluit aan bij het doel van de bijeenkomst:
Wat is veranderd tijdens de bijeenkomst? Laat je cursisten scores geven op driepuntschaal of vijfpunt schaal voor de volgende vragen:

  • Inspiratie
  • Ideeën opdoen voor mijn werk
  • Kennis opgedaan
  • Zekerheid en vertrouwen dat ik de kennis voldoende heb
  • Motivatie om aan de slag te gaan met het geleerde

Cursisten kunnen dit invullen gedurende de dag en zijn dus niet meer gebonden aan het laatste moment in de cursus.

Laatste vraag op evaluatieformulier

De laatste vraag op het formulier lijkt sterk op de eerste vraag: “Hoe voel je je aan het einde van deze bijeenkomst?”  Daar geef je weer de twee smileys als optie. Eén met een echte smiley, de andere weer met een neutraler gezicht.

Wat lost dit op?

Cursisten kunnen gedurende de dag zichzelf scoren op het formulier en voelen niet de druk om dat in de laatste vijf minuten nog te moeten. Meestal is men dan bezig met het vervolg van de dag. “Haal ik de trein nog?” Of: “Is er dadelijk een bitterbal bij de borrel?”

Deelnemers hebben ook iets meer tijd om over de inhoud van het formulier na te denken. Daarnaast beseffen ze zich ook steeds als ze naar het formulier kijken dat ze niet voor het broodje kroket bij de training zijn, maar om echt iets te leren.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

Hoe doen we dit bij onlinetrainingen?

Onlinetrainingen hebben niet het momentum van de tijd met elkaar. Wel is het zo dat ze een duidelijke start en einde hebben. Je zou de eerste smiley-vraag vroeg in de online module kunnen stellen. En aan het einde de tweede smiley vraag. Als je ervan uit gaat dat je vooraf gevraagd hebt wat de cursist wil bereiken, dan kun je aan het einde inventariseren of dat doel bereikt is. Belangrijk is dat je vraag kort en bondig is. Dus als je weet dat de cursist inspiratie wilde opdoen, volstaat het om te vragen of dat doel behaald is.

Hoe doen we dit bij microlearnings?

Je werkt bij microlearnings op een vergelijkbare manier als bij onlinetrainingen. Als het gaat om het pushen van een thread (serie microlearnings rond een onderwerp), dan kun je vooraf vragen wat het doel van het volgen van de microlearnings is. Als het gaat om performance support, dan zoekt de medewerker zijn antwoord in de microlearning. Je kunt dan aan het einde vragen “was deze informatie waardevol?”. Allemaal tactieken die feedback geven aan jou als maker van trainingen om zo je content te verbeteren.

Bron: Let’s Learn

Auteur: Helma van den Berg

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten