Opleidingskunde & HRD

Niet flexwerken maar dynawerken

Niet flexwerken maar dynawerken

Als je van mensen flexibiliteit verwacht, kom je van de koude kermis thuis. Mensen zijn namelijk in oorsprong niet flexibel, maar wel dynamisch. Elastiek is flexibel, maar dat wordt op een gegeven moment ‘moe’ en breekt, net zoals een paperclip. Aan flexibiliteit zit een eind. Dynamiek is oneindig, tijdloos en grenzeloos.

In plaats van flexwerker gebruik ik daarom liever de term DynaWorker. DynaWorkers zijn professionals die zich er bewust van zijn dat er bepaalde randvoorwaarden nodig zijn om op de lange termijn fit, productief en creatief te zijn. Een van die voorwaarden is een boeiende werkomgeving, dus een werkplek waar je energie van krijgt.
Ik was zelf ooit ook een flexwerker, toen heette dat nog freelancer. Ik had een topjob en kon vanuit huis werken, maar merkte dat na verloop van tijd ik steeds meer ging vereenzamen. Kreeg moeite me te concentreren op mijn opdracht en had een grote drang om onder de mensen te zijn, te communiceren, te ontmoeten en te werken in een omgeving waar ik me thuis voel, en niet in een saai kantoor of achter de keukentafel.

Werkplek

Kijk je naar de huidige bedrijfshuisvesting, dan zie je nog steeds dat men uitgaat van flexibiliteit gebaseerd op normen uit het jaar nul. Je komt naar kantoor, gaat zitten, doet je werk en om 5 uur ga je naar huis. Veel (flex)werkers zijn niet meer afhankelijk van een vaste werkplek om hun werk te doen. Dat klinkt ideaal, maar door de omstandigheden waaronder ze nu werken, is de kans groot dat ze vroeg of laat vastlopen. Wat nodig is om dit te voorkomen, is een goede balans en dynamiek in hun werkomgeving.

Voor DynaWorkers is gezond leven een andere belangrijke pijler. Immers, er is verband tussen de prestaties op je werk en je leefstijl. Het is daarom belangrijk om niet bij uitzondering te bewegen, maar met regelmaat. Net zoals dat het relevant is om er een gezond eetpatroon op na te houden. In de afgelopen jaren heb ik keihard gewerkt, maar zit nog steeds vol energie. Dat komt omdat ik rekening hou met alle omgevingsfactoren die voor een goed evenwicht zorgen. Een moderne werkomgeving moet dat aan werkenden bieden.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

Trend

DynaHouse, een initiatief van De Staffing Groep, is een nieuwe trend in bedrijfshuisvesting. DynaHouse is voorzien van alle ingrediënten die nodig zijn om vorm te geven aan een dynamische workflow. Met gevarieerde (samen)werkplekken, deskbikes, staand vergaderen, sfeervolle vergaderruimtes, onderscheidende ontvangstruimte, auditorium, biologische lunches en volop ruimte om te groeien, of juist te krimpen. Daarnaast ontzorgt DynaHouse op ieder gebied, zodat een dynaworker zich helemaal kan focussen op waar hij of zij die dag mee bezig wil zijn. Zelfstandige dynaworkers vinden hier hun ideale werkplek.

Bedrijven hebben minder eigen vierkante meters nodig doordat hun medewerkers niet naar ‘kantoor’ hoeven, maar in DynaHouse kunnen werken en, bovendien van alle faciliteiten gebruik kunnen maken op het moment dat zij dat nodig hebben. En iedereen die wil dynawerken is welkom.

Werkplekken als een service, de nieuwe trend.

Bron: dynahouse.nl

Auteur: Wessel van Alphen, Corporate Ambassador en oprichter van De Staffing Groep, toonaangevende staffing-organisatie voor interim professionals van Nederland.

Wessel van Alphen is oprichter van De Staffing Groep, een organisatie die zich sinds 1986 bezighoudt met de inzet van zelfstandig opdrachtnemers bij grotere ondernemingen. Wessel is zelf als freelance IT-specialist aan de slag gegaan in 1978 en kent het klappen van de zweep als geen ander. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid voert Wesel regelmatig actie tegen de kromme wetgeving rond de inzet van zelfstandigen, de zzp’ers.
Een nieuwe initiatief is DynaHouse. Werkplekken als een service met aandacht voor het wel en wee van de mens in de vorm van bewegen en gezond eten.
Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten