Marketing Management

Facebook advertising; waarom zou je makkelijk doen?

leadership

Dit keer geen blog over software ontwikkeling maar over adverteren via Facebook. Eén van de communicatiekanalen die we inzetten bij het uitvoeren van onze marketingstrategie. Regelmatig maak ik advertentiecampagnes voor Facebook met als doel onze vacatures te vervullen. En waarom zou ik makkelijk doen, als dat ook moeilijk kan? In deze blog help ik je op weg bij het split testen en optimaliseren van een Facebookcampagne.

[sidebar name=”In-post advertisement “]

Advertentiecampagne, de voorbereiding

Laat ik beginnen met de stappen die ik doe ter voorbereiding, namelijk:

  • Doel van de campagne bepalen; in het geval van deze vacaturecampagne heb ik gekozen voor verkeer naar onze website
  • Advertentieformaat laten aansluiten bij de doelstelling; in dit voorbeeld een CTA (1200×628 pixels)
  • Bepalen van de doelgroep(en)
  • Advertentieteksten en koppen schrijven
  • Visuals maken

Doelgroep, teksten en afbeeldingen

Zoals je vast al weet, Facebook kent veel mogelijkheden tot targetting. Hierdoor kun je heel specifiek adverteren. In deze wervingscampagne voor een .NET developer heb ik gekozen voor drie doelgroepen, met als variabele de leeftijdscategorie. Overige variabelen heb ik gelijk gehouden, zoals locatie, interesse, functie en het vakgebied. Als vakgebied heb ik onder andere gekozen voor software development en technische informatica.

Voor het maken van een goede advertentie bestaan er vuistregels:

  • Trek de aandacht van de doelgroep
  • Spreek de doelgroep aan met “what’s in it for you” of iets waarmee ze zich identificeren
  • Roep op tot actie
  • Combineer de tekst met een opvallende afbeelding die jouw boodschap ondersteunt

Volg de regels en tada! je hebt een goede advertentie gecreëerd:) Toch kun je vooraf niet voorspellen welke tekst en afbeelding het beste resultaat genereert bij de (verschillende) doelgroepen. Daarom maak ik bij elke campagne diverse advertentievariaties!

Split test je advertenties

Voor deze campagne schreef ik, met input van de doelgroep hier op kantoor, twee teksten en twee koppen. Deze combineerde ik met drie afbeeldingen. Dat gaf twaalf variaties per doelgroep, in totaal dus 36 advertenties. Het is belangrijk om per advertentie slechts één variabele te testen. Wanneer het er meer zijn weet je niet welk onderdeel het beste resultaat gaf. Was het de kop, de tekst, de linkbeschrijving nieuwsoverzicht of de afbeelding?

“Test per advertentie slechts één variabele, zodat je weet welke onderdeel invloed heeft op het succes ervan!”

Hierbij maak ik gebruik van de Power Editor in Facebook. Een handig hulpmiddel als je veel advertenties tegelijk wilt maken en sturing wilt geven aan je advertentiecampagnes.

Optimaliseren van je advertentiecampagne

Deze campagne ging op maandagochtend van start en eindigde op donderdagavond. De eerste optimalisatieronde deed ik na één dag, op dinsdagochtend. Wanneer de campagne een langere looptijd heeft kun je ervoor kiezen om na twee of drie dagen te starten met de optimalisatie.

Ik zette tijdens de eerste ronde zeven advertenties per doelgroep uit. De toppers bepaal je aan de hand van de doorklikratio (CTR), en de kosten per klik (CPC). De doelstelling is immers verkeer naar onze website, de pagina met de vacature. Dus ik wil een zo hoog mogelijke CTR tegen de laagst mogelijke kosten per klik.

“Zo leuk als je het hebt bedacht, het gaat om het resultaat dus….kill your darlings!”

Optimaliseer nog wat meer

Dit heb ik nog twee keer herhaald zodat op de laatste dag er per doelgroep nog één advertentie actief was. Namelijk de advertentie die het beste resultaat gaf. En dat waren voor de drie verschillende doelgroepen, drie verschillende advertenties!

In totaal heeft deze advertentiecampagne 534 klikken naar onze vacaturepagina opgeleverd, tegen een gemiddelde CPC van € 0,28. Het was een nek aan nek race, met wisselende nummer één posities, maar er kan er maar eentje de beste zijn!

Hiernaast vind je de topper van deze campagne op basis van het aantal klikken.

Resultaat split testen; waarom moeilijk doen?

Het split testen van jouw advertenties en de tussentijdse optimalisatie vraagt wat extra tijd maar het loont de moeite! Ik zet even het resultaat voor je op een rij:

  • Hogere doorklikratio
  • Lagere kosten per klik
  • Inzicht in welke teksten en visuals goed werken bij de verschillende doelgroepen
  • Effectievere advertentiecampagnes

Bij het herhalen van een vergelijkbare campagne kun je de inzichten die je hebt opgedaan meenemen en… opnieuw uitdagen. Dus waarom zou je makkelijk doen als je met meer inspanning meer resultaat behaalt?

[alert type=”info” title=”Leestip: Zo kom je tot een gedegen IT-strategie “] Lees het artikel

Auteur: Elisa Kossen
Marketing- en communicatiespecialist

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten