Marketing Management

Gezocht: Goede strategie voor een ‘effectieve’ contentinzet

leadership

Weet je nog die periode waarin veel bedrijven ineens Social Media gingen inzetten zonder precies te weten waar ze mee bezig waren? Enkele hadden een groot succes maar anderen  zijn diep door het stof gegaan.  Vaak ontbrak de strategie en een goed uitgedacht plan ook voor langer termijn. Belangrijke zaken als inzet kanalen, doelgroep en benadering van deze doelgroep was vaak niet goed uitgedacht en de reden waarom interactie met de doelgroep vaak mis ging. Laten  bovengenoemde zaken nou ook erg belangrijk zijn om vooraf over na te denken wil je contentmarketing inzetten voor online leadgeneratie.

content-marketingContentmarketing: Nog effectiever met een strategie

Mensen zijn beter geïnformeerd dan ooit, zoeken voortdurend naar informatie. Internet speelt steeds vaker een centrale rol bij aankoopbeslissingen want zeg nou zelf; je wilt jezelf toch liever eerst goed informeren voordat je een gesprek aan gaat met sales? Momenteel beseffen veel bedrijven dat dit eigenlijk ontzettend interessant is om invloed op uit te oefenen.

Nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om de doelgroep te bereiken, maar moet wel passen bij de organisatie. Vragen als welke content zet je in? Wat is de boodschap? en wie wil je er mee bereiken zijn erg belangrijk. Met een goed gedegen plan en strategie kun je contentmarketing eigenlijk zien als een verlenging van je salesfunnel. Je bent voortijdig in het inkoopproces bezig om de potentiele doelgroep naar je toe te trekken met inhoudelijke informatie.

Onderstaand heb ik een aantal stappen verzameld die belangrijk zijn om mee te nemen wil je de stap maken contentmarketing in te gaan zetten.  

Stappenplan:

1. Doelstellingen: Wat wil je eigen bereiken met de campagne en wat zou het moeten opleveren?

2. Doelgroep bepaling: Wie wil je bereiken? Wie zijn de betrokkenen in een mogelijke aankoopbeslissing? Wil je de    eindbeslissers spreken of juist de beinvloeders of een combinatie van beiden

3. Juiste communicatie kanaal: Waar bevind de doelgroep zich? Denk goed na over de kanalen die je wilt benutten   en of jou doelgroep zich binnen deze kanalen bevindt.

4. De Boodschap: Als je weet wie de doelgroep is, bedenk dan goed waarmee je ze wilt bereiken. Wat is de trigger   van de boodschap die je wilt zenden. Past dit bij de informatie behoefte van de doelgroep? Interessant om ook te onthouden is dat de doelgroep zich in verschillende fases van het inkoopproces kan bevinden. Hierdoor zijn er ook verschillende triggers en bijbehorende boodschappen nodig om de doelgroep goed te kunnen aanspreken.

5. Leads: En als de inzet van de content succesvol is geweest volgen hier de gewenste leads uit. Belangrijkste is dan natuurlijk de opvolging. Opvolging vanuit de inhoud. Elk gesprek is anders. Afhankelijk van het platform, de inhoud van de content, het soort lead en meer van zulke variabelen zorgen ervoor dat het gesprek telkens weer een andere insteek moet hebben. Daarnaast is snelheid in opvolging belangrijk. Een half jaar niets met een lead doen is natuurlijk zonde van de investering.

6. Leads nog niet geschikt voor een afspraak? Tijd voor een goede opvolging dus. De tijden dat iemand direct zijn handtekening zet onder een contract is voorbij. Men doet tegenwoordig niets anders dan vergelijken en kijken welke oplossing het beste past bij bestaande probleem. Daarom is het belangrijk om deze leads een relatie op te bouwen. Je hebt ze nu in je vizier, je weet dat ze aan het orienteren zijn. Hou ze op de hoogte van nieuwsbrieven, nodig ze uit voor passende workshops, lunches en dergelijke sessies. Geef ze een reden om uiteindelijk ervoor te kiezen bij jou bedrijf het geld uit te geven.

Bron: Marqit – B2B Content Marketing & Leadgeneratie

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten