Marketing Management

Wat is Google Smart Display?

leadership

Wat is Google Smart Display?

Er zijn nu meer dan 3 miljoen apps en websites beschikbaar op het Google Display Netwerk en bijna evenveel mogelijkheden om je advertenties te targeten op het internet. Hoewel al deze targetingopties aan geavanceerde adverteerders volledige controle over hun advertenties en prestaties gunnen, kan het voor veel van hen behoorlijk overweldigend zijn.

Inderdaad, er dient met meer en meer factoren rekening te worden gehouden om efficiënt te adverteren (Effectiviteit, creativiteit, apparaat, timing, geolocatie, demografie, interesses, gedrag, … zijn slechts het zichtbare deel van de ijsberg) en het is onmogelijk voor een adverteerder om van al deze elementen te profiteren op een manuele wijze.

Dit is waar nieuwe Google Smart Display-campagnes het verschil kunnen maken: dit conversie-georiënteerde Display-formaat maakt gebruik van de kracht van Google’s machine learning om dynamischer en creatiever te zijn. Google positioneert het als “automatisering op schaal, waardoor u rijkere ervaringen aan de gebruikers en betere resultaten voor uw merk kunt leveren.”

Er zijn drie belangrijke eigenschappen als je het met traditionele display campagnes vergelijkt :

  • Responsive creatives : het systeem combineert door adverteerders geleverde titels, beschrijvingen, logo’s en afbeeldingen om responsieve tekst-, weergave- en native-advertenties te maken die in aanmerking komen voor ‘placements’ op het display-netwerk (er hoeven geen verschillende formaten van banners gemaakt te worden)
  • Target CPAs bidding : zoals vermeld, is dit formaat conversiegericht. Daarom biedt u op een CPA-doel in plaats van de gebruikelijke CPM of CPC..
  • Automatically (IA) determined targeting : for each auction, the system determines the likelihood of conversion based on thousands of factors. Bepaling van targeting: voor elke veiling bepaalt het systeem de waarschijnlijkheid van conversie op basis van duizenden factoren.

Uw eerste Smart Display-campagne maken

Eerst en vooral moet u minimaal 50 conversies hebben in het Display Netwerk of 100 conversies in het zoeknetwerk uit de afgelopen 30 dagen. Als u niet aan deze vereisten voldoet, kunt u zich niet aanmelden voor Smart Display wanneer u een campagne maakt.

Het maken van een slimme display-campagne lijkt veel op een traditionele display-campagne. De enige eigenaardigheden zijn het feit dat u een doel-CPA heeft en dat het om een  soort van responsieve banners gaat.

  1. Klik op + Campagne en selecteer enkel het  Display Netwerk.
  2. Onder de marketingdoelen, kan u een van de doelstellingen kiezen onder ‘Drive-action’.
  3. Vink ‘Gebruik Smart display-campagne’ aan. In het onderste gedeelte van het tabblad
  4. Kies uw geografische en specifieke targeting rond de taal voor deze campagne.
  5. Voer uw dagbudget en CPA-bod in.
  6. Klik op Opslaan en doorgaan

Google Smart Display Ads setup

Het enige dat u hoeft te weten, is uw advertenties maken. Voer hiervoor meerdere items per categorie in. Om het gebruik van de sjabloon te maximaliseren, moet u ervoor zorgen dat er voldoende varianten van elk item zijn geïntegreerd. Aanbevolen:

  • 5 tekstkoppen
  • 5 regels voor tekstbeschrijving
  • 15 afbeeldingen (zonder enige tekst)
  • 5 logo’s
  • 1 landingspagina (u kan er geen meerdere gebruiken)

Belangrijk: uw activa moeten volledig uitwisselbaar zijn. Elke titel, kan bijvoorbeeld, worden gekoppeld aan een afbeelding of beschrijving.

Google Smart Display Ads setup

Best practices & performances

Als u de resultaten wilt maximaliseren en ervoor wilt zorgen dat de kans dat een nieuwe Smart Display-campagne correct wordt uitgevoerd, moet rekening worden gehouden met enkele praktische tips:

  • Als het gaat om CPA-biedingen, moet u streven naar een doel-CPA die 50% hoger is dan uw zoek-CPA (of 20% hoger dan de CPA voor remarketing).
  • In termen van budget is het aanbevolen om een ​​dagbudget van 10 tot 20 keer uw doel-CPA te hebben, vooral tijdens de eerste weken dat uw campagne live zal zijn. Hiermee kunt u voldoende volumes aan gegevens genereren om het algoritme goed te laten functioneren.
  • Smart Display-campagnes kost tijd om @full potential te gebruiken. Het vereist 1 week leren, waarbij de resultaten veel kunnen fluctueren. Het is normaal dat het algoritme verschillende elementen test om de best presterende assets en targeting te vinden. Laat het dan ook 2-3 weken lopen voordat je begint met het aanbrengen van wijzigingen.

Van wat we hebben waargenomen bij onze eerste tests voor verschillende klanten, hoe meer gegevens je bezit, hoe efficiënter de Smart Display is. Hoewel het gebruik voor ‘kleine’ bedrijven resultaten laat zien die vergelijkbaar zijn tot iets beter dan bij traditionele display-campagnes, is deze echt sterk voor grotere bedrijven, met een merkbare toename in conversieratio (tot + 30-40%).

Bron: Semetis

Auteur: Cédric Lequenne

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten