Marketing Management

Hoe content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten:

leadership

LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten, wanneer u uw inhoudelijke kennis toont aan de buitenwereld. Maar welke content gaat u plaatsen? En waar? En hoe? Er zijn twee onderdelen van het LinkedIn platform die voor verkopers bijzonder interessant kunnen zijn:

  • Updates
  • Artikelen

In dit artikel doe ik uit de doeken hoe u met deze tools uzelf als expert kunt profileren in uw netwerk en zo meer leads en prospects kunt genereren. 

Updates (actief)
De meest gebruikte manier op LinkedIn om te laten zien waar u zakelijk mee bezig bent, zijn de ‘updates’. Hier kunt u berichten plaatsen die vervolgens op de tijdlijn van uw contacten te zien zijn. Het voordeel van de updates is dat ze snel te maken zijn, ook heel gemakkelijk via de smartphone te plaatsen zijn en er eenvoudig een foto aan vast geplakt kan worden.

Een nadeel is echter dat de updates een erg ‘vluchtig’ karakter hebben. U zet NU een update online, die wordt gelezen of bekeken door uw netwerkconnecties die op dat moment online zijn, maar binnen de kortste keren is uw update naar beneden, uit het zicht, verdwenen.
Wat kunt u zoal zelf actief op uw updates plaatsen; een paar voorbeelden:

  • Een nieuw project waar u aan begonnen bent
  • De lancering van een nieuw product
  • Een foto van een bijeenkomst waar u aanwezig was
  • Een foto van een klant die tevreden is over uw producten/diensten
  • Vacatures binnen uw bedrijf

Wat u vooral NIET moet plaatsen zijn privézaken. Leuke foto’s van de kat zijn vast en zeker erg leuk, maar horen niet thuis op een zakelijk netwerk als LinkedIn. Daarvoor kunt u beter Facebook gebruiken, daar worden dergelijke foto’s wél zeer gewaardeerd. Op LinkedIn loopt u een fors risico dat uw netwerk dit niet op prijs stelt en bij herhaaldelijk voorkomen besluit om u als connectie te verwijderen. Zonde…

Updates (reactief)
Wanneer u zelf een update van iemand anders ‘interessant’ vindt en een duimpje geeft, dan is dat ook te zien op de tijdlijn van uw netwerk. Houd er echter rekening mee dat slechts een klein deel (10-20%) van uw netwerk dit überhaupt op zijn of haar tijdlijn gepresenteerd krijgt. Met deze maatregel wil LinkedIn de enorme hoeveelheid verkeer flink indammen. Beter is daarom een update van iemand anders te delen (‘sharen’) of van commentaar (‘comment’) te voorzien; de verspreiding hiervan is aanzienlijk beter en omvangrijker dan die van ‘interessant’.

Wat gaat u dan ‘liken’ en ‘sharen’? Vooral datgene waarvan u vindt dat het belangrijk is voor uw netwerk; zaken waarmee u kunt aangeven waar uw interessegebied ligt, uw expertise zit etc. Maar u kunt natuurlijk ook updates van uw belangrijke klanten (of prospects) delen, zodat u deze klant een beetje in het zonnetje zet. Daarmee valt u ook bij deze klant of prospect weer op doordat u aandacht aan ze schenkt op LinkedIn.

‘Artikel schrijven’
De mooiste, maar tegelijk meeste tijdrovende, optie om uw kennis en ervaring te delen met uw netwerk is ‘artikel schrijven’. Dit is te vinden op de home-page van LinkedIn, rechts van uw foto.

Wanneer u ‘artikel schrijven’ gebruikt krijgt u een complete blog-omgeving ter beschikking, met alle mogelijkheden voor fraaie opmaak van de tekst. U kunt alinea’s maken met verschillende kopjes, vetgedrukt en cursief gebruiken, etc. Bovendien kunt u hier een vrijwel onbeperkte hoeveelheid tekst schrijven. Bij ‘updates’ is de hoeveelheid tekst zeer beperkt.

Waarom is dit voor u als verkoper relevant? Hier kunt u uw inhoudelijke kennis over bepaalde onderwerpen ventileren. Hier kunt u laten zien waarmee u zich in de markt kunt onderscheiden. Bovendien en dat is het meest fraaie hieraan, dit artikel wordt automatisch vastgemaakt aan uw profiel. Dit blijft als het ware kleven aan uw profiel.

Wanneer iemand dus uw profiel bezoekt, dan ziet iemand direct waar uw expertise ligt en waar men u voor kan benaderen.

U kunt tevens zien hoeveel mensen uw artikel hebben gezien en wie het hebben gedeeld, geliked en/of van commentaar voorzien. Deze mensen kunt u met naam en toenaam zien. Let wel: dit zijn wellicht hele interessante leads…

Waarover schrijven?
U zou als verkoper bijvoorbeeld een artikel kunnen schrijven over:

  • Uw visie op de markt over 10 jaar
  • Hoe uw product kan bijdragen aan de winst van een bedrijf
  • Vijf issues die de komende jaren van belang zijn voor de sector
  • Drie tips over hoe om te gaan met…
  • Etc.

Het gaat erom dat u laat zien waar u als verkoper voor staat; dit is DE manier om uw kennis en kunde aan de buitenwereld te tonen.

LinkedIn-leden kunnen binnen LinkedIn ook op zoek gaan naar ‘artikelen’ over bepaalde onderwerpen, waarbij u hopelijk als verkoper één van degenen bent die in die lijst komt te staan met een relevant artikel en prospects u hier dan hopelijk over gaan benaderen.

Conclusie
Er zijn een paar manieren om uzelf als verkoper te profileren op LinkedIn. ‘Artikel schrijven’ is voor u als verkoper daarbij veruit de belangrijkste. Gebruik dit om uw kennis en kunde aan de wereld kenbaar te maken en vergroot zo uw kans op waardevolle nieuwe leads. 

Door: Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. 

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten