Marketing Management

Contentmarketing 3.0: Push of pull, who cares?

leadership

Het traditionele zendermodel volstaat niet meer. Inbound- en contentmarketing gaan uit van het ontvangersmodel: van zenden naar halen. Aan de andere kant kun je je afvragen of dit überhaupt er toe doet. Push of pull, who cares? Want waar gaat het uiteindelijk om? Het gaat erom dat je relevant bent.

Natuurlijk zijn er volop bedrijf die vooral vertellen wat ze doen, zonder na te gaan of dat de informatie is waar hun doelgroep op zit te wachten. Dit is nu eenmaal waarvoor ze bestaan en dat communiceren ze met de buitenwereld. En er zal ongetwijfeld iemand zijn die wel wil weten wat dat bedrijf doet en zowaar iets heeft aan die informatie die het bedrijf zendt. Maar ja, het is wel schieten met hagel. Het kan efficiënter en effectiever.

Het werkt andersom

Hetzelfde bedrijf kan veel efficiënter en effectiever communiceren als het werkt aan content waar je doelgroep, de klanten wel op zitten te wachten. Het werkt andersom. Je gaat bij je klant te rade, waaraan deze behoefte heeft en dát toets je aan wat je als organisatie te bieden hebt. Strookt het nog met elkaar? Je zult dus moeten weten als organisatie aan welke informatie behoefte is.

Relevante content

Onderzoek is onmisbaar, zoals welke klanten zorgen voor de meeste omzet en hoe kun je segmenteren? Het creëren van persona’s kan helpen bij het uitvinden waaraan persona A, B en C behoefte hebben en hoe je daarop kunt inspelen. Dat doe je door relevante content te produceren. Maar hoe vinden die klanten die relevante content? Daar waar je het als organisatie aanbiedt. Is het dan nog steeds niet zendergericht? Je moet het immers eerst ergens plaatsen om gevonden te worden. Of niet? Want die klant had natuurlijk wel eerst een klantvraag.

Dat is contentmarketing

Misschien gaan inbound- en contentmarketing  minder om of het van zenden naar ontvangen of van push naar pull gaat. Inbound- en contentmarketing  veranderen niets aan waar je als organisatie voor staat. Ze veranderen wel iets aan hoe je je als organisatie profileert en hoe je communiceert met je doelgroep. Deel je je kennis en draag je (vrijblijvend) oplossingen aan of roep je liever tien keer dat je de beste bent en men echt jouw product of dienst moet hebben? Als je weet wat je doelgroep wilt, kun je daar met je content op aansluiten. Je biedt het aan op een presenteerblaadje, alleen de klant haalt het er zelf van af wanneer het hem of haar uitkomt. Dat is contentmarketing: de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal aan de juiste persoon aanbieden.

Bron: Maroesja Kuut – Creatxt

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten