Algemeen

Hoe creëer jij leads met content marketing?

leadership

Ik weet het, jij weet het: het is belangrijk om je kennis online te verspreiden. Dat vergroot je expertstatus. Maar alleen kennis verspreiden is niet genoeg. Klanten gaan immers niet alleen voor wat jij weet, maar ook voor wie jij bent. Ze willen jouw persoonlijke verhaal kennen. En dat kan. Maakt het produceren en verspreiden van je content zelfs leuker en interessanter. Maar, ook het persoonlijk maken van je content is niet alles. Om namelijk écht succesvol te zijn met hetgeen jij online verspreidt, ervoor te zorgen dat klanten jou vinden in plaats van andersom, zijn consistentie en diversiteit dé sleutelwoorden.

Consistency is King
Ik hoorde het laatst nog iemand zeggen: Consistency is King. Dus niet eens zozeer de content zelf (al is goede content natuurlijk zeker een voorwaarde!), maar het stelselmatig delen daarvan. Of dat nu één, twee of drie keer per week is. Zolang het maar op vaste momenten is, het liefst in verschillende vormen. Want ook het verrassen van je klanten speelt mee. Door verschillende media in te zetten – of dat nu een video, podcast of bijvoorbeeld Periscope is – leren klanten je op diverse manieren kennen. En dat werkt omdat, zeker wanneer je consistent bent, klanten zo vooral merken wat jouw mening, ervaring en kennis is; jóuw onderscheidende vermogen. 

Drie tips
De hamvraag is natuurlijk echter: hoe zorg je dat je met al die goede en persoonlijke content een echte sales funnel creëert? Dat je interessante leads die zo hot zijn, dat ze bijna klanten gaan worden. Nou, dat zal ik middels drie tips vertellen, zodat jij die code voor jezelf kunt kraken. Komen ze:

1: Zorg dat je een goed marketingsysteem hebt
Ik zie het vaak gebeuren. We maken content, zeer waardevolle zelfs, maar er zit geen goed systeem achter. En dan zijn we teleurgesteld dat er weinig gebeurt. Dat de blog te weinig gelezen wordt of de video te weinig gedeeld. Zonde, omdat die content met een doeltreffend marketingsysteem wél iets op kan leveren. En in veel gevallen is dat door doordacht, maar juist simpel te starten. Het enige dat je altijd in je achterhoofd moet houden: iedere klant kan fan worden. Ik zal een eenvoudig voorbeeld geven:

Stel, je maakt een video met relevante content en zet hem online. Je deelt dit echter niet alleen via je social media kanalen, maar maakt ook een Facebookadvertentie om de video onder de aandacht te brengen. Na het zien van de video lezen mensen dat zij zich met hun emailadres in kunnen schrijven voor meer van zulke video’s, die zij automatisch en gratis ontvangen. Vervolgens, zeg, een week later, schrijf je een blog waarin je deze video’s opnieuw benoemt en mensen zich opnieuw in kunnen schrijven. Zo breng je ze enerzijds organisch onder de aandacht, anderzijds push je ze, want je wil nu eenmaal wel resultaat.

Simpel of niet, een systeem als deze werkt zeer effectief. En marketing, dat is nu eenmaal resultaten behalen. Helaas ontbreekt dit echter vaak bij ondernemers; een dergelijk eenvoudig, maar efficiënt systeem dat resultaten levert. Zonde, omdat ik uit ervaring weet dat als je het wel zo doet, het gewoonweg werkt. Toen ik bijvoorbeeld onlangs mijn trainingsvideo’s lanceerde, had ik binnen 1,5 week 304 aanmeldingen. En tussen jou en mij, daar ga je toch ook voor?

2: Bouw vanaf dag één aan je mailinglist
Helemaal terug van weggeweest. We dachten namelijk dat nieuwsbrieven al lang dood en begraven waren, maar, integendeel. Nieuwsbrieven zijn gewoon weer keihard hot. Ze bieden vertrouwen en maken dat je aan je relatie werkt. Zeker vanwege de nieuwe trend op gebied van nieuwsbrieven: je eigen verhalen delen. Alsof je iemand een persoonlijk brief stuurt. Met een twist van je eigen leven, of een knipoog naar concrete, herkenbare situaties. Storytelling in nieuwsbrieven is überhot en zeer persoonlijk. Maar ook hier geldt: alles draait om consistentie. En oh ja, weet je nog waarom ik het in mijn tip hiervoor specifiek had over dat emailadres waarmee men zich kon inschrijven voor je gratis video’s? Nou, voilà… daar ontstaat je mailinglist.

3. Adverteer
Hó, relax! Ik heb het niet over grote bedragen. Maar om onder de aandacht te komen van je ideale klanten, moet je soms wél je content pushen. En nee, niet in het plaatselijke sufferdje, maar gericht, op jouw ideale klant. Met Facebook bijvoorbeeld kan dat al vanaf 4 euro per dag, met zelfs dan al een hoge conversie. Je target de ontvanger op leeftijd, functie, sekse, hobbies en noem het allemaal maar op, en hoppa, jouw content verschijnt op hun radar. Super effectief. Je content combineren met adverteren gaat je dan ook echt iets opleveren. Wij plukken daar zelf momenteel ook de vruchten van. Persoonlijke noot echter: ik heb het bewust over Facebook en niet over Twitter, omdat ik met dat laatste geen goede ervaring heb. Facebook daarentegen, top!

[alert type=”info” title=”Leestip: B2B case studies: het beste bewijs voor succes met contentmarketing. “] Lees dit artikel

Leer het ook met ILOVEYOURBRAND
Goed, het draait dus allemaal om een paar zaken: relevante en gevarieerde content, consistentie, een goed marketingsysteem, relaties opbouwen en je content gericht verspreiden. Met die cocktail ga je gegarandeerd scoren met jouw contentmarketing. Ik doe dat zelf al jaren. Wil jij dat alles ook leren en klanten krijgen zonder enige vorm van acquisitie, die jou benaderen in plaats van andersom? Dit alles komt uitvoerig aan bod in ons online programma ILOVEYOURBRAND.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten