Marketing Management

Inbound Marketing 2.0: Moet ik nu alweer bloggen?!

leadership

Het komt nooit zomaar, een blog. Maar als hij komt, is hij er ook altijd vlot. Het zijn meestal de onderwerpen die het moeilijk maken. Er zijn namelijk zo veel onderwerpen te bespreken dat we daar vaak al de eerste hinder ondervinden.

Zo ook met dit blog…
Een onderwerp…
tja…

Dit is onleesbaar, toch?

Ik kan jullie gaan vertellen over mijn hersenkraaksels omtrent de correcte werking van canonieke links in een gelaagde navigatie waarbij we geen gefilterde instanties van categoriepagina’s in de index willen hebben, maar de waardedistributie van inkomende links naar deze gelaagde instantie willen creëren voor de voor indexatie belangrijkste URL boven deze filterlaag….

Ik denk niet dat iemand er nu bij gebaat is bovenstaande helemaal uitgewerkt in een blogpost te zien, zich te verbazen over de legio manieren om op incorrecte wijze de zoekmachine om de tuin te leiden of om op correcte wijze de eigen rankings om zeep te helpen, om vervolgens niets met de info te kunnen omdat het nog niet gestaafd is.Voor iedereen die een technisch verhaal wil: Read the fucking manual[i]!

Dus gaan we het hebben over Bloggen!

Waarom bloggen we zoveel, en waarom gebruiken we twee termen voor hetzelfde? Ik schrijf graag artikelen, jij blogt graag. Wil dat dan zeggen dat jouw artikelen, de blogs, het niet waard zijn om in geprinte of journalistiek onderbouwde media gepubliceerd te worden? Is een blog dan minder dan een artikel?

Ja, dat is dus wel zo.

Blogs bevatten namelijk vrij vaak meningen, ervaringen en hier en daar een feitelijkheid. Het merendeel van de blogs wordt in eerste instantie niet echt geschreven voor bezoekers. Het merendeel van de blogs wordt geschreven voor de blogger die het schrijft. Van je af schrijven en het beschikbaar stellen aan anderen en daarmee een dialoog initiëren. Althans zo is het ooit begonnen. Nu weten we naast het “van ons afschrijven” en de dialoog ook dat we met blogs veel meer kunnen. Het is schrift die eigenlijk vele diverse doelen dient:

  • Contentwaarde voordeel
  • SEO voordeel
  • Commercieel voordeel
  • Brandingvoordeel

Jeetje Gerk, wat ben jij cynisch!

Niet cynisch, wel zwart wit en realistisch (okay, ook een beetje bekrompen). Natuurlijk zijn er tal van mensen die bloggen omdat het hun passie is om te schrijven, hun mening te delen. Het gaat niet altijd om erkenning, aandacht en geld. Dit zijn de recreatieve bloggers. Helemaal goed! Lekker mee doorgaan.

Echter is er een heel grote groep die zich voordoet als recreatieve blogger, maar het niet echt is. Deze groep bloggers probeert voordeel te behalen op een van de 4 bovenstaande punten. Maar het leuke daaraan is, dat het niet erg is. Als we er maar gewoon eerlijk over zijn en er niet zo moeilijk over doen.

Ik heb een klant waar ik een contentplan voor geschreven heb. Een groot onderdeel van dat contentplan is het opzetten en bijhouden van een intern blog. Er wordt over van alles en nogwat geblogt waarbij de doelgroep centraal staat. Ze bloggen om meer waarde te creëren.

Meer waarde of meerwaarde?

Nou, beide. Meer waarde voor de grootte van het domein en de zoekmachine omdat er echt leuke kwalitatieve content gegenereerd wordt. Meerwaarde voor de bezoeker die door middel van deze blogs geïnspireerd raakt. Hierdoor groeit de kans op een conversie waardoor er commercieel voordeel wordt behaald. Maar door het geïnspireerd raken van de bezoeker volgt ook een betere branding, want “goh … die heeft leuke handige blogs! Ik ben nu echt een stuk wijzer over ….”. Dus door dit blog wordt ook de autoriteit, expertise en merknaam van de klant vergroot. In een notendop de waarde van een intern blog! Bijkomend voordeel voor SEO, is dat als je echt leuk schrijft, mensen ook naar jouw artikelen gaan linken.

Antibloggen en waardecreatie

Wat is er dan aan de hand Gerk? Waarom doe je zo moeilijk?

Niet om Janneke met een toenailfashionblog die iedere week de nieuwste nagellakjes krijgt toegestuurd in ruil voor een review op haar blog. Dat is het combineren van iets dat je leuk vind met een commerciële gedachte en dat alleen is al een dikke pluim waard. Ook gaat het niet om het beschrijven van een situatie, het uitleggen van werkwijzen, het beschrijven van ervaringen, het reviewen van producten of het verkopen van advertentieruimte via je blog. Het gaat erom dat bloggen wordt gezien als trucje om… en dat is dus antibloggen.

DUS

Bloggen is waardecreatie, dat is waar het om gaat. Als je serieus bezig bent met je blog, dan maakt het echt niet uit wat je uiteindelijke doel is. Zolang je maar door hebt dat je online waarde aan het creëren bent. Deze waardecreatie zorgt voor verbinding, je spreekt een bepaalde doelgroep aan die jij met jouw blog, zakelijk of privé ook echt iets te bieden hebt. Ongeacht branche of commercie.

Vergelijk het met een bibliotheek, miljoenen boeken, allemaal andere onderwerpen en voor bijna ieder boek is een doelgroep. Die doelgroep is actief of onbewust op zoek naar informatie die beschreven is. Zo is het ook met jouw blog. Uit deze behoeftevoorziening van jouw doelgroep komen andere zaken, zoals in het voorbeeld van mijn klant een shitload aan woorden geleden. Als je waarde creëert met content, groeit de autoriteit van jouw domein en word jij gezien als de “go to person”  in relatie tot de onderwerpen waarover je blogt. Meer aanzien, betere branding, meer vertrouwen, hogere conversies, betere pr en reclame.

The fucking Manual!

Wie het volgende leest is gek en wie het snapt een nerd! Een canonical is bedoeld om link- en rangschikkingsignalen te verbeteren voor inhoud die beschikbaar is via meerdere URL-structuren of via syndicatie. En dus niet om meerwaarde te creëren voor pagina’s met feitelijk afwijkende inhoud of om aan te geven welke parameters wel of niet geïndexeerd dienen te worden. We kunnen dus stellen dat het gebruik van canonicals op filterpagina’s een incorrecte manier is van code-implementatie. Filters die niet in de index opgenomen hoeven te worden dienen uitgesloten te worden van indexatie. Hiervoor moet dus geen workaround bedacht worden zodat er met canonieke links meer linkwaarde wordt gecreëerd voor de bovenliggende categorieën. Echter zijn er diverse cases die het tegendeel aantonen waarbij zelfs God Allmighty Google heeft aangegeven dat we canonieke links dienden in te zetten voor paginering. Terwijl bij paginering de inhoud van de pagina’s ook afwijkt van de pagina waar de canonieke link naartoe staat.

CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten