Marketing Management

Elf useful tips voor het schrijven van een goede call to action

leadership

Om conversie te stimuleren en je contentmarketing-inspanningen te laten slagen, is het belangrijk duidelijke call to actions te formuleren. In een call to action (CTA) probeer je jouw (potentiële) klanten aan te zetten tot een bepaalde actie. ‘Schrijf je in’, ‘Klik hier’ of ‘Bestel nu’ zijn drie veelvoorkomende CTA’s. Maar hoe kun je deze wervende zinnen in digitale contentmarketing-uitingen optimaliseren? Elf tips. 

1. Bepaal belangrijkste doel. Staan er meerdere stukken content in jouw digitale uiting? Bepaal dan eerst welke content het belangrijkst is om de doelstellingen te bereiken. De CTA van de content die de hoogste bijdrage levert aan je doelstellingen, moet ook het meest opvallen in de digitale uiting.

2. What’s in it for me? Maak in de CTA duidelijk wat het voordeel voor de klant is als hij je CTA beantwoordt. Verstuur je bijvoorbeeld een nieuwsbrief met informatie over je branche en ben je de eerste in Nederland die dit nieuws brengt? Benoem het.

3. Verwachtingen. Maak inzichtelijk wat de lezer kan verwachten als hij op je CTA klikt. Vermeld bijvoorbeeld bij een downloadbaar document wat het totale aantal pagina’s is.

Verwachtingen_CTA

Op de website is te lezen hoe vaak de klant de nieuwsbrief in zijn mailbox kan verwachten.

4. Klik hier. Ook al klinkt het als een actie, met enkel de woorden ‘Klik hier’ is nog niet duidelijk waarom de bezoeker zou moeten klikken. Hier valt dus nog winst te behalen om op te vallen en origineel te zijn.

5. Val op! Het moet de lezer meteen duidelijk zijn dat het een CTA betreft. Gebruik voor deze button een andere kleur dan de rest van de website of nieuwsbrief, en pas tevens de grootte aan. Zorg er wel voor dat de CTA’s bij je huisstijl passen.

ValOp

De CTA in deze nieuwsbrief valt meteen op. Enkele woorden zijn groter of in hoofdletters vermeld. Daarbij past de CTA wel bij de huisstijl.

6. Kort en simpel. Ook al is het belangrijk kenbaar te maken wat het voordeel voor de lezer is als hij klikt; keep it simple en zo kort mogelijk.

7. Prominente plek. Plaats in ieder geval één CTA op de eerste pagina (of landingspagina) van je website of in het eerste gedeelte van je nieuwsbrief. Niet alle gebruikers scrollen tot beneden door.

Prominent_CTA

De CTA (‘Alle updates weergeven’) heeft een prominente plek direct bovenaan de nieuwsbrief.

8. Persoonsgegevens. Vraag je de lezer zijn persoonlijke gegevens af te staan nadat hij op een CTA heeft geklikt? Beperk je dan tot de gegevens die echt nodig zijn om bijvoorbeeld een whitepaper te sturen. Vraag je te veel gegevens, dan loop je het risico dat je (potentiële) klant afhaakt.

Persoonsgegevens_CTA

Op deze pagina hoeft de gebruiker alleen de benodigde informatie in te vullen.

9. Ruimte. Drukke pagina? Maak plaats voor de CTA, zodat de zin of button meteen de aandacht krijgt en opvalt tussen de rest van de content.

10. Laatste kans? Heeft de lezer nog maar een paar uur om mee te doen met een prijsvraag of is het een tijdelijke actie? Vermeld het!

Laatstekans_CTA

De gebruiker heeft op deze webshop nog 29 minuten en 16 seconden om te beslissen of hij het product wil afrekenen, daarna gaat het product uit het mandje.

11. Last but not least: test! In principe gelden deze tips voor alle CTA’s, maar natuurlijk moet je rekening houden met je doelgroep en je overige media-uitingen. Test daarom altijd alle CTA’s. Stuur bijvoorbeeld twee verschillende groepen nieuwsbriefontvangers ieder een nieuwsbrief met andere CTA’s. Hieruit kun je meestal duidelijke resultaten halen: bij welke CTA onderneemt de lezer sneller actie? Gebruik deze learnings en pas de succesvolste CTA’s toe in je nieuwe contentmarketing-uitingen.

Bron: Head Office

Het bericht Elf useful tips voor het schrijven van een goede call to action verscheen eerst op Content Marketing Management.

CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten