Business Development Innovatiemanagement

Innovatie bevorderen door grow-consulting

leadership

Wat is Grow-consulting? Het voor langere tijd werken voor bedrijven.  Waar je met innovatieteams waarde creëert met nieuwe producten, met afspraken over kwaliteit en resultaten.  Dat is grow-consulting.  Het idee heb ik geleend van de slow food beweging.

Slow Food – letterlijk: langzaam voedsel – is een wereldwijde beweging die bestaat uit mensen die staan voor good, clean & fair food.  Good staat voor kwaliteit, smaakvol, gezond.  Clean voor productieprocessen die geen schade veroorzaken aan de omgeving.  Fair voor het bereikbaar zijn.  Voor iedereen, toegankelijke prijzen voor consumenten, gezonde voorwaarden en marge voor producenten.  Slow food werd opgericht in 1989.  Dit als reactie op fast food, op smaakvervlakking en de toenemende eenvormigheid van voedsel.  De beweging streeft naar smaakvolle producten van goede kwaliteit, die duurzaam zijn geproduceerd.  Bron: Slowfood.nl

Verschil met traditioneel advies

Traditioneel advieswerk kun je omschrijven als het leveren van ‘oplos-middelen’.  De snelle instant oplossing voor een standaard probleem.  Bij het creëren van nieuwe producten of het ontwikkelen van een nieuw bedrijfsmodel kun je eigenlijk geen standaard oplossing gebruiken.  Teveel zien we al de ‘me-too’ voorbeelden waar klanten inmiddels weten wat ze er (niet) aan hebben. 

Met grow-consulting wordt al zoekende en met behulp van experimenten een passende propositie gecreëerd.  Dat vraagt tijd, aandacht en verdieping.  De beloning ligt klaar in de vorm van een concurrentievoordeel.  En natuurlijk een aantrekkelijk product waar klanten enthousiast van worden.  Innovatie is meestal een stap vooruit, twee stappen achteruit en plots drie vooruit.  Het kost tijd (en soms herhalingen) om te groeien van idee naar een nieuw product dat groot succes boekt.  De opdrachtgever is als drukke ondernemer bij aanvang van het traject enthousiast.  Maar na verloop van tijd slipt dat weg door andere projecten of doordat hij de ontwikkelingen niet kan bijbenen.  Vaak is zijn tempo anders dan zijn innovatieadviseur.  Beide situaties komen regelmatig voor.  De oplossing is vrij eenvoudig: neem meer tijd voor de samenwerking en kies voor grow-consulting.

Grow-consulting is het verbeteren van de situatie van de opdrachtgever over een lange termijn.  Dit door middel van interventies die passen bij het tempo en de aard van die opdrachtgever en haar onderneming.  Waarbij de interventies gebaseerd zijn op succesvolle iteratieve experimenten.  Dit in reactie op de gebruikelijke vorm van adviseren.  Hierbij wordt in zeer korte tijd getracht de behoefte of het probleem van de opdrachtgever van een standaard oplossing  te voorzien zonder diepgaand begrip voor die opdrachtgever, haar missie en haar specifieke omstandigheden.

[alert type=”info” title=”Leestip: 7 Tips voor dagelijkse innovatie! “] Lees het artikel

Dit zijn de principes van grow-consulting:

  1. Kies een meetbaar doel
  2. Werk stap voor stap in het tempo van de klant en ga niet verder totdat het tussenresultaat dit toestaat
  3. Sta open voor voortschrijdend inzicht
  4. Kies voor finetunen en experimenten in plaats van de ‘big bang’

Wat zijn de voordelen van grow-consulting?

Waarom houdt een drukke ondernemer van het langzame grow? Er is een makkelijke manier om drukke ondernemers ongelukkig te maken: maak ze nog drukker.  Creëer meer pijlpalen binnen kortere tijd.  Nee, met grow-consulting biedt je juist meer ruimte en tijd om te schakelen.

Dit artikel is initieel geplaatst op InnoSkills. InnoSkills, een initiatief van Ben Boon,  is een innovatie consultancybureau voor advies en begeleiding met een sterk conceptueel karakter en een focus op aantrekken van klanten. InnoSkills levert geen kant-en-klare producten en diensten.  Ik ben ervan overtuigd dat mijn klanten de deskundigheid in huis hebben zélf nieuwe oplossingen te bedenken.  Wat mijn klanten wél hindert zijn verouderde gewoontes, een tekort aan inspiratie en een gebrek aan effectieve tools en methoden.  Hierdoor worden kansen op vernieuwing gemist.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten