Marketing Management

Klantbelofte, Brand & Content: De ultieme ‘win-win-win’ situatie.

leadership

De mensen die mijn blogs lezen weten dat Vodafone, door hun fabuleuze pay-off ‘Power to you’ regelmatig het haasje is bij mij. En dat is niet vervelend bedoeld. Het is voor mij juist een fantastisch voorbeeld van een klantbelofte, goed verpakt in een simpele zin.  Zo’n zin zorgt ervoor dat je als klant verwacht dat je ‘power’ krijgt. Maar de kwestie is, wordt dit ook zo ervaren? Maakt Vodafone deze klantbelofte waar? All the way? Dat is vraag twee….

Om je klantbelofte (nog) beter waar te maken terwijl je als bedrijf ook beter uit de verf komt, kan je uitstekend archetypes en content goals combineren. In dit stuk licht ik kort de archetypes en content goals toe. En ik geef een voorbeeld van hoe je dit combineert. Note: Alleen met mandaat (vanuit je directie) kan je de slagen maken die nodig zijn om hierin all the way te gaan. Zorg ervoor dat je de eerste stap in dit proces samen met hen neemt. Hun visie en mandaat geven je de ruimte voor de all the way uitvoering. Houd dat even in het achterhoofd als je verder leest.

Kom je je belofte niet na, dan is dat schadelijk voor je reputatie en je merk. ‘Walk your talk’.

Content goals en archetypes, een magische combi toegelicht.

Ik pleit altijd voor het specifiek maken van content goals die je helpen om je klantbelofte waar te maken en de juiste keuzes voor communicatie (ook middelen, marketing en kanalen) toe te passen. Wat je hierbij nog beter helpt om all the way te gaan voor je klanten, waarbij je je merk sterk positioneert, is het bepalen welk archetype op jouw bedrijf van toepassing is.

Content goals zorgen ervoor dat al je medewerkers begrijpen hoe enwaarover ze kunnen communiceren.

Een archetype zegt iets over je organisatie DNA en helpt je erbij hoe je zaken doet en hoe je je positioneert. Ben je een Avonturier of meer een Beschermer? Ben je een Specialist of een Levenslustige? Je moet een keuze maken ….

Deze acht archetypes uit een model van Business Openers, geven een overzichtelijk beeld en spreken makkelijk tot de verbeelding. Welk archetype zouVodafone zijn? Welk archetype is op jouw organisatie van toepassing? Welk gedrag hoort daarbij? En zie je dat ook terug in de praktijk? Waar en wanneer wel en niet?

De vraag is: Waarin onderscheiden jullie je als bedrijf?

En dat is meestal lastig om specifiek te beantwoorden. Unique Selling Points zijn vaak te algemeen en kan je meestal ook rechtstreeks op concurrenten plakken. Om op onderscheidende manier jouw walk your talk, all the way goed uit te voeren slaag je beter als je je archetype en drie a vier content goals vaststelt.

Een combinatievoorbeeld van archetypes en content goals.

Je combineert je content goals dus met één archetype, niet met meerdere. Om te laten zien hoe het archetype je content en communicatie beïnvloedt, geef ik hieronder een voorbeeld van twee uiteenlopende archetypes die ik combineer metidentieke content goals. Je zult zien dat de positionering en branding totaal anders is.

Ik combineer de archetypes Beschermer vs Avonturier met de volgende content goals die ik vaker in voorbeelden gebruik:

  1. we geven je controle
  2. we komen op voor jouw belangen
  3. we maken het je zo makkelijk mogelijk

Het type Beschermer zal de manier waarop ze voor klanten opkomen en de manier waarop ze klanten controle geven en er instrumenten voor ontwikkelen op een andere manier doen, dan het archetype Avonturier.

Een Beschermer komt op voor haar klanten om hen zo te behoeden en te bewaren voor onvoorziene, ongewenste omstandigheden. Een Avonturier komt op voor hun belangen omdat ze bijvoorbeeld willen dat hun klanten maximale vrijheid en bewegingsruimte krijgen en houden.

De manier waarop je dus dezelfde content goals uitvoert is anders. Dat is namelijk op de manier die bij jouw bedrijf past. Als je een Avonturier bent (Greenpeace) dan zie je dat in je content, in je producten, diensten en andere activiteiten terug. Ben je een Beschermer (WNF), dan zien je content, je dienstverlening, je producten en andere activiteiten er heel anders uit. Als het goed is….

Offline, online, overal!

Je gedraagt je als bedrijf dus all the way vanuit een archetype en zet content goals in om je erbij te ondersteunen; walk your talk. Denk hierbij ook aan je tone of voice, de manier van interactie, interruptie en de content die je maakt. Het archetype helpt je om consistent te kiezen voor producten, diensten, marketing en communicatie die bijdragen aan je business en je merk.

Je content goals zijn de inhoudelijke richtingaanwijzers om jouw klantbelofte waar te maken en je communicatie en marketing te laden. De content goals zorgen ervoor dat al je medewerkers direct begrijpen hoe en waarover ze moeten communiceren. Ze weten welke lading of betekenis ze altijd meegeven in hun communicatie. Offline, online, overal.

Combineer dus je content goals met je archetype voor een ijzersterke positionering en profilering van je merk. En maak zo je klantbelofte optimaal en ‘in stijl’ waar. 

Heb je zelf voorbeelden of vraag je je af welk archetype bij jouw organisatie past en welke content goals je zou moeten hanteren? Reageer dan hieronder of per mail naar mij om het erover te hebben. Ik help je graag mee en breng je met de juiste mensen in contact als ik het zelf niet weet. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, meningen, voorbeelden, ervaringen en vragen.

Bron: Marja koster – Contentstrateeg bij ContentKings

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten