Marketing Management

Linkbuilding en contentmarketing: twee handen op een buik!

leadership

In mijn vorige blogpost had ik het er al over: is linkbuilding dood? Toen kwam ik tot de conclusie dat linkbuilding niet dood is, maar evolueert. Linkbuilding bevindt zich op dit moment in een overgangsfase. Het gaat steeds vaker om waarde toevoeging. Wanneer dit gebeurt krijgt linkbuilding de naam ‘linkearning’. Hierbij draait het letterlijk om het verdienen van links. Op SEO forums en blogs wordt het nooit stil wanneer het over deze discipline – onderdeel van SEO – gaat. Hier laait de discussie over ‘de dood’ van SEO en linkbuilding regelmatig op. Waarom? Daar vertel ik je in dit artikel meer over. 

Ad

Zoekresultaten zonder hulp van links?

Links zijn al lange tijd een bepalende factor voor de rankings binnen de organische resultaten. Woordvoerders van Google zoals Matt Cutts hebben webmasters al vele malen angst aangejaagd door aankondigingen van veranderingen in het algoritme. Veel SEO specialisten hebben Pinguïn en Panda nog vers in het geheugen. Met deze veranderingen liet Google zien dat ‘spammy’ activiteiten om websites hoger in de Search Engine Result Pages (SERP’s) te krijgen niet langer getolereerd worden. Google voert nu zelfs experimenten uit waarin SERP’s niet langer bepaald worden door links. Wordt dit definitief de dood van links voor SEO?

In het ‘Knowledge Based Trust Rankings’ experiment gaat het om rankings die geïndexeerd worden aan de hand van feitelijke juistheid van informatie op een website. Hierbij draait het dus niet langer om de populariteit, bepaald door links. Een bijna ondenkbare wijze van indexering, omdat het juist nu de links zijn die voor een groot deel bepalen hoe goed een website geïndexeerd wordt. Het is dus ook de vraag of we ons een wereld kunnen voorstellen waarin Google geen waarde hecht aan links. Zo verklaart Matt Cutts van Google zelf: “SERPS without links as a ranking factor look even worse than they do now”.

In de veranderende algoritmes, het experiment van Google en de uitspraak van Cutts klinkt de volgende tegenstrijdigheid: “Stop met linkbuilding” en “links geven een website relevantie”. Ik snap dat je jezelf afvraagt: “wat wil Google dan zien?”

De tegenstrijdigheid van Google

In Google’s handelingen en keuzes valt op dat wat goed is voor de websitebezoeker ook goed voor Google is en daarmee tegelijkertijd ook positief voor de rankings. De Knowledge Based Trust Rankings brengen enkele moeilijkheden met zich mee. Zo bestaan er websites die niet zijn opgericht om kennis te delen (websites met entertainment doeleindes) of websites die over nieuwe ontdekkingen gaan (waardoor de feiten nog niet in de Google datebase zijn opgenomen).

afbeelding 2 blog nienke

Kortom, om relevante zoekresultaten te vertonen, blijven links nog steeds een belangrijke indicator. Hierin kun je als merk verschil maken in de manier waarop. Zo bestaan er twee soorten links: links die voldoen aan de richtlijnen van Google en links die dat niet doen. Dat laatste soort wordt ook wel black-hat linkbuilding genoemd. Links die overeenkomen met de richtlijnen van Google worden op een ‘natuurlijke wijze’ verkregen. Hier komt wederom linkearning of content marketing kijken. Het gaat om de toevoeging van waarde en relevantie voor je websitebezoekers. Hierin blijft linkbuilding een belangrijke discipline. 

Ad

Conclusie

Is SEO dood? Nee! Is linkbuilding dood? Nee! Het verkrijgen van kwalitatieve links naar je website blijft namelijk nog steeds een belangrijke ranking factor. Voor websitebeheerders is het wel belangrijk om mee te gaan in de verschuiving van linkbuilding naar linkearning en content marketing.

Hoe denk jij over de aanhoudende berichtgevingen over linkbuilding? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar hoe linkearning kan bijdragen aan de organische zoekresultaten? Laat het ons in een reactie onder deze blogpost weten! Benieuwd naar hoe Happy Idiots als online marketingbureau in jouw link earning strategie kan adviseren? Neem gerust contact met ons op.

Nienke Wilting Linkmarketeer

Het bericht Linkbuilding en contentmarketing: twee handen op een buik! verscheen eerst op Content Marketing Management.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten