Marketing Management

Zo doen persona’s ook voor content marketing hun werk

Binnen de conversie-optimalisatie, gebruikersonderzoek en ook leadgeneratie is het een bekend fenomeen: de persona’s. De definities die de doelgroep beschrijven. Demografische kenmerken, misschien zelfs een naam, omschrijving van het karakter en ook het onlinegedrag dat wordt vertoond, gevat in een profiel. Deze persona’s zijn echter ook van grote waarde in de content marketing.

Persona’s zorgen namelijk voor die belangrijke relevantie in uitingen. Zonder duidelijk profiel voor ogen wordt er content vervaardigd die aansluit bij dat wat je als content creator zelf het beste kent: namelijk de organisatie en het product. En dat terwijl iedereen het er toch over eens is dat content marketing draait om het aanbieden van content die relevant is voor het publiek. Denk aan content die in een specifiek stadium van de klantreis wordt gezocht.

Denk je aan persona’s, dan denk je aan demografie. Geslacht, leeftijd, beroep en locatie zijn vanzelfsprekend de omschrijvende kenmerken die je ook in content marketing voor ogen hebt. Het zijn echter kenmerken die men gemeenschappelijk heeft. Persona’s maken inzichtelijk waarin mensen op belangrijke punten van elkaar verschillen. Juist daarmee ontstaat relevantie in content. 

De praktijk wijst uit dat de content marketeer geregeld een doelgroep voor ogen heeft, maar die niet volledig in lijn is met de denkbeelden van andere marketeers, sales of zij die de content in de breedte van de organisatie produceren.

 / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR CONTENTMARKETING
Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten