Marketing Management

Moeilijkheden met het maken van aansprekende content?

Ik ken heel wat communicatieadviseurs en ondernemers die aan de slag willen met contentmarketing. Maar ze lopen allemaal tegen dezelfde hindernis op: welke content moet ik maken om mijn doelgroep aan te spreken en mijn doelen te bereiken? Ik ben de laatste om te beweren dat het antwoord op die vraag simpel is. Maar een goede handreiking kan ik je wel bieden. 

Door uit te gaan van vier soorten basis content kun je vrij snel bepalen welk type content voor jouw bedrijf of organisatie de juiste is. Of beter nog: wat de ideale mix is als je die vier soorten content zou gebruiken:

  1. Informerende content
  2. Servicegerichte content
  3. Inspirerende content
  4. Entertainende content

1. Informerende content

De term geeft het al aan, met informerende content reik je mensen bepaalde informatie of kennis aan. Daar kun je van alles bij bedenken, bijvoorbeeld:

  • Kennis en inzichten uit je vak
  • Informatie over de branche waarin je opereert
  • Feiten en cijfers, zo actueel mogelijk
  • Uitleg waarom en hoe iets werkt (of niet werkt)
  • Kennis waarmee je beoogde klant al aan de slag kan
  • Informatie over situaties voor en na de aankoop
  • Toelichten van voordelen voor de koper, gebruiker

2. Servicegerichte content

Met servicegerichte content verhoog je het serviceniveau van je bedrijf en ben je mensen behulpzaam. Je kunt denken aan:

  • Gebruiksdemonstraties
  • Aanbieden van handleidingen als download (PDF, video of audio)
  • Gelegenheid tot vragen stellen via mail, telefoon of social media
  • Gebruikstips om meer uit je product of dienst te halen
  • Gebruikstips en ervaringen van andere klanten
  • Verwijzen naar handige tools die mensen kunnen gebruiken

3. Inspirerende content

Met inspirerende content richt je je meer op het gevoel van je beoogde klant. Je probeert hem aan te zetten, uit te dagen of een goed gevoel te bezorgen. Bijvoorbeeld met:

  • Vergezichten op een leuker of beter (werk)leven
  • Onverwachte (grappige) resultaten of gebruiksmogelijkheden
  • Grappige, positieve of ontroerende reviews van klanten
  • Persoonlijke verhalen van klanten en niet-klanten
  • Het persoonlijke verhaal van jou als ondernemer en je bedrijf
  • Persoonlijke verhalen uit je bedrijf (je medewerkers & situaties)

4. Entertainende content

Entertainende content doet niets anders dan dat: vermaken. Het is hoofdzakelijk emotioneel van aard, hoewel er soms een praktische, meer rationele ondertoon of component in kan zitten. Entertainende content is content die mensen aan het lachen maakt of juist tot tranen toe ontroert. Deze content raakt mensen in hart, ziel of buik en is heel geschikt voor het maken van een verbinding met je beoogde klant. Ook kan entertainende content bijdragen aan je naamsbekendheid, omdat deze vorm van content veel gedeeld wordt, waardoor je bereik enorm toeneemt. 

Natuurlijk overlappen deze soorten content elkaar voor een deel. Maar door in hokjes te denken, kun je wel gemakkelijker bepalen op welke content jouw beoogde klant zit te wachten. Daar ga je dan als eerste mee aan de slag.

Voor veel bedrijven bestaat de meest effectieve contentmarketing uit een mix van verschillende soorten. Want (hopelijk) wil je niet alleen informeren. Zo’n rationele aanpak zou behoorlijk saai en droog kunnen worden. En uitsluitend entertainen zet voor de meeste bedrijven ook geen zoden aan de dijk. Bovendien kun je weloverwogen beslissen om een bepaald type content weg te laten, omdat het onvoldoende aansluit bij je doelgroep, je producten of je doelstellingen.

Met een mix kun je mensen blijven boeien en inspireren, ze echt van dienst zijn en krijg je voor jezelf meer zicht op de content die het meest effectief is.

Wil je hulp bij het samenstellen van de ideale mix voor jouw bedrijf? Stuur me een bericht via LinkedIn.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten