Marketing Management

Next level e-mailmarketing: what to expect?

leadership

E-mailmarketing wordt nog vaak genegeerd of ondergeschikt gesteld aan aan andere communicatiekanalen zoals sociale media. Terwijl e-mail nog wel de meest gebruikte vorm van communicatie is tussen bedrijven en hun klanten! Het is daarom zeker de moeite waard om e-mails voor te bereiden op de toekomst. E-mails blijken zich juist door hun gebruikersgemak en zeer diverse groep gebruikers (van jong tot oud) gemakkelijk aan te kunnen passen aan nieuwe ontwikkelingen in online marketing. Daarom kann ook e-mailmarketing software niet achterblijven en zal zich ook moeten aanpassen. Hieronder leest u hoe de nieuwe generatie software eruit zou moeten zien. 

Tevreden ontvangers, succesvolle afzender

Om te beginnen verschuift de nieuwe generatie e-mailmarketing software van de behoeftes van klanten naar de wensen van de ontvangers. Dus naar de klanten van de klanten van de software aanbieders. Uiteindelijk gaat het er om dat de ontvangers de nieuwsbrieven willen lezen. Dat zij er tevreden mee zijn. Succesvolle e-mailmarketing betekent daarom dat de ontvangers e-mails graag openen, lezen en zich ermee engageren – bijvoorbeeld in de vorm van conversies.

Het succes van e-mailmarketing wordt meestal aan de hand van benchmarks beoordeeld. Deze laten zien, hoe goed de campagne heeft gepresteerd en waar nog wat verbeterd kan worden. Toch wordt er vaak geen aandacht geschonken aan hoe er daadwerkelijk betere resultaten kunnen worden bereikt. In plaats van de aandacht alleen op de benchmarks te richten, zou eén vraag in ieder geval altijd gesteld moeten worden: hoe tevreden zijn de ontvangers eigenlijk met de mailings die zij krijgen?

Waar voorheen e-mailsoftware aanbieders de focus te legden op enkel de benchmarks en daarmee ondersteuning bij het kwantitatieve doel van klanten, zal de nieuwe generatie e-mailmarketing software zich richten op het verbeteren van de kwaliteit van de totale e-mailmarketing. En dat is ook in het voordeel van de afzender, want met persoonlijke mailings komen goede rapporten vanzelf. Nog nauwkeurig ingaan op de behoeftes en wensen van ontvangers betekent vanzelf ook betere resultaten.

Relevantie

Voor lange tijd gold in e-mailmarketing dus ‘kwantiteit boven kwaliteit’. Om meer ontvangers te verzamelen voor de nieuwsbrief, werden er zelfs ontvangerslijsten gekocht. Bovendien werden ontvangers overspoeld met e-mails. Nu weten we dat de grootte van de lijst en het aantal verzendingen geen betrouwbare succesfactoren zijn. Het komt namelijk neer op de kwaliteit van de lijst en de inhoud van de e-mails. Meer is niet per se beter in e-mailmarketing, maar dit wordt nog niet altijd geaccepteerd. Nieuwsbrieven proberen zich al lange tijd los te maken van het Spam-imago en zich in plaats daarvan als effectieve marketingtool te ontwikkelen. E-mails zijn daarmee alleen succesvol wanneer zij op een relevante manier worden gebruikt!

Relevantie is bij e-mailmarketing meer dan alleen een keyword. De inbox is een privésfeer, waar men berichten ontvangen wil, die interessant zijn. Niet-relevante en oninteressante berichten leveren zowel voor de ontvangers als de afzender niets op. Daarom is relevantie bij elke afzonderlijke e-mail essentieel. De ontvangers moeten persoonlijk worden aangesproken en alleen interessante, actuele inhoud ontvangen. De meeste ontvangers krijgen al veel e-mails binnen op een dag. Dit zorgt ervoor dat er binnen een seconde al wordt beslist, welke e-mails te lezen en welke te verwijderen. E-mails die de ontvangers niet aanspreken, worden dus snel uitgesorteerd. Om ervoor te zorgen dat uw e-mails daar niet bij horen, moeten de e-mails dus zo relevant mogelijk zijn. 

De grote uitdaging is erachter te komen wat de wensen van de ontvanger zijn, om hen doelgericht te kunnen aanspreken. In de eerste plaats is daar een intelligente software voor nodig die kan leren van het gedrag van de ontvangers. Die bovendien e-mailmarketeers erbij kan ondersteunen tegemoet te komen aan de hoge eisen van de ontvangers. De nieuwe generatie e-mailmarketing software zal daarom nog betere mogelijkheden bieden, om de individuele wensen van de ontvangers te kunnen vervullen.

Vooruitblik op de toekomst van e-mailmarketing

E-mail is een vertrouwd communicatiemiddel voor een zeer diverse groep gebruikers. E-mails zijn niet ouderwets maar hebben juist de potentie om zich aan te passen aan het nieuwe digitale landschap. En hier gaat goede software een rol spelen. Van massamailings naar een gepersonaliseerde bericht en van adverterende nieuwsbrieven naar relevante informatie. Kortom, bij de next level e-mailmarketing ontvangt elke ontvanger op het juiste moment de juiste e-mail. Denk bijvoorbeeld aan moderne ontvangerssynchronisaties en koppelingen met de website als vanzelfsprekende feature. De nieuwe generatie e-mailmarketeers streeft ernaar, dat alle ontvangers individuele e-mails krijgen, met inhoud die precies op hen is afgestemd en die zij ook echt wíllen lezen.

[alert type=”info” title=”Leestip:  Twee succesfactoren voor je contentstrategie “] Lees dit artikel

Bio: Sarah de Wild is redacteur Nederland bij Newsletter2Go.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten