Marketing Management

Nut en noodzaak van contentstrategie

leadership

Reviews, testimonials, ratings, gebruikerstests, tweets, reacties op artikelen en blogs … er zijn tegenwoordig steeds meer vormen van feedback en interactie die van invloed zijn op publieke beeldvorming. Het is al lang niet meer het zorgvuldig opgebouwde corporate imago dat bepalend is voor het beeld dat men heeft van een bedrijf, organisatie of merk. Voor het overgrote deel zijn het de uitingen via de (sociale) media die bepalend zijn bij de vraag of een merk populair is of niet en of men enthousiast is over een bepaald bedrijf of organisatie.

Er wordt steeds meer en steeds vaker over bedrijven en merken gecommuniceerd, zónder dat de betreffende organisatie daar zelf het initiatief toe heeft genomen of er zelfs ook maar invloed op heeft. Maakt een bedrijf een belofte niet waar, of leveren ze juist een uitstekende service of kwaliteit, dan is dat vaak nog dezelfde dag te lezen op Twitter, Facebook of andere sociale media. Deze veranderingen kunnen grote risico’s inhouden voor bedrijven, maar ze creëren minstens zulke grote kansen.

Het is daarom van belang dat bedrijven zich bewust zijn van de content die er over hen verschijnt. Bedrijven moeten strategisch sturen als het gaat om eigen publicaties en effectief reageren en participeren als het gaat om content van derden. Hierbij is het doel van de organisatie (of het merk) het uitgangspunt en wordt alle content ten dienste van dat doel ingezet.

Door het opstellen van een goede contentstrategie verklein je de risico’s en vergroot je de kansen en mogelijkheden die de digitale media creëren. Een goede contentstrategie zorgt voor samenhang, consistentie en logica in de manier waarop de ontvangers met de content in aanraking komen en bovendien zorgt een goede contentstrategie ervoor dat de juiste middelen worden ingezet om de bijbehorende doelen te bereiken. LinkedIn heeft een ander publiek dan Facebook. Er zijn mensen die Twitteren en er zijn mensen die E-mailnieuwsbrieven lezen. En mensen die het allebei doen. Sommigen gebruiken Twitter zakelijk en anderen juist weer niet. En wat plaats je op Pinterest? En wat op Instagram? En welk soort berichten worden ‘s ochtends in de trein gelezen en welke ‘s avonds op de bank? Voordat je hebt bepaald wélk soort bericht je aan wélke doelgroep stuurt via wélk medium op wélk moment zien velen door de bomen het bos al niet meer.

Een contentstrategie helpt in dergelijke gevallen om overzicht en grip te houden op wat content moet doen en waar het aan moet voldoen. Een contentstrategie geeft inzicht en controle over wie creëert, publiceert, binnen welke context en met welk (gewenst) resultaat.

Een goede contentstrategie

  • Geeft een organisatie inzicht in welke content de doelgroep écht nodig heeft;
  • Voorziet in een realistisch, duurzaam en meetbaar contentproductieplan;
  • Voorkomt overbodige publicaties en versterkt de effectiviteit van de noodzakelijke publicaties;
  • Zorgt voor een juiste afstemming tussen communicatie en middel, zodat deze elkaar versterken en bijdragen aan hetzelfde doel. 

Met een contentstrategie

  • Behoud je overzicht over je content, de planning en de uitvoering daarvan;
  • Zorg je voor optimale samenhang van je content;
  • Bereik je makkelijker en effectiever je (conversie)doelen;
  • Zorg je ervoor dat je je publiek optimaal van dienst bent;
  • Behoud je maximale controle over de ervaring van je bezoekers.

De wijdlopigheid en uitgebreidheid van een contentstrategie is sterk afhankelijk van de doelstellingen van de organisatie. Maar een goede contentstrategie creëert altijd overzicht, houvast en duidelijkheid.

Meer weten over contentstrategie en over wat het voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact met mij op en ik vertel graag meer over de manier waarop zo’n strategie tot stand komt en hoe deze kan worden ingevoerd in uw organisatie.

Bron: Thijs van der Schaaf – Websites Nederland

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten