Marketing Management

Contentmarketing Gewoon een upgrade van de P’s

Recent werd bij de Hogeschool van Utrecht de aftrap gegeven voor een reeks masterclasses. Onder de noemer ‘Communicating the Content’ organiseert Content Marketing Management (CMM) vier inspirerende masterclasses op het gebied van content marketing en communicatie management in Utrecht. En ik was erbij.

Suzanne de Bakker

Een gemêleerde groep van contentnieuwsgierigen werd door Suzanne De Bakker (@Sdebakker) een halve dag onderdompeld in de wereld van contentmarketing. Suzanne doceert, blogt en geeft lezingen over merkloyaliteit, content marketing en customer media via verschillende platforms zoals marketingfacts, marketingtribune, Uva en meer. Dé specialist voor een duik in de diepte van contentmarketing. In mijn ogen, marketing met gevoel. Marketing gericht op verbindingen en relaties, beleving en onderscheid.

P van People

Je zou haast denken dat contentmarketing iets nieuws is. Welnee, contentmarketing is de upgrade van de P’s uit de old skool marketing. Een upgrade waar je als organisatie niet aan voorbij kan gaan. De tijd van schouder- en borstklopperij is over. Push en pull is uit. Contentmarketing houdt een belangrijke verschuiving van benadering en visie in. Je uitgangspunt vormt namelijk je (potentiële) klant.

Listen to the people!

4 p_

Definitie

Pulizzi & Barret geven dit duidelijk aan. Volgens hun is content marketing: The art of understanding exactly what your customers need to know and delivering it to them in a relevant and compelling way.

 

Hier kan ik me wel in vinden, al betwijfel ik of je echt zo exactly de behoeften van je prospects en klanten moet weten om te starten met contentmarketing. Lees goed… om te starten.

Want hoe exacter, hoe directer, hoe directer, hoe effectiever. En voila het proces van toegepaste contentmarketing.

Strategie

The relevant and compelling way is de verwijzing naar een strategie.

De contentstrategie is de manier waarop jij de vertaling van je doelstellingen (je boodschap) uitdraagt. Contentstrategie zie ik als de rode draad van alle contentuitingen. Al je uitingen moeten namelijk bijdragen aan jouw boodschap. Jouw boodschap voor the people. Een mooi onderwerp voor een andere masterclass.

Framework

Terug naar content marketing. Suzanne geeft de belangrijkste drivers van contentmarketing duidelijk weer in het framework. Een helder plaatje om bewust bij stil te staan en de onderdelen door te lopen. Hoe is het nu binnen jouw organisatie geregeld en wat wil jij eigenlijk bij je klanten bereiken?

CM framework_

Resultaat

Contentmarketing is geen rocketscience, maar inzicht dat je zelf ook kunt verwerven. De masterclass van Suzanne geeft dit goed weer. Het is geen exacte benadering en het effect, de ROI en KPI’s zijn (nog) niet wetenschappelijk aangetoond. Er zijn echter wel voldoende cases en organisaties die laten zien dat contentmarketing wel degelijk resultaat oplevert.

Een halve dag ondergedompeld worden in contentmarketing leverde bewustwording van het belang en eyeopeners op. Het gaf bouwstenen om te starten. Een halve dag is bij lange na niet genoeg om helemaal thuis te raken in het onderwerp. Gelukkig volgen er meerdere masterclasses.

Tot ziens! Ry Eykelhof – www.linkedin.com/in/ryeykelhof – Wil je meer weten over contentmarketing?  Lees, deel, like en/of volg ook deze aanbevelingen van Suzanne eens:

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten