Marketing Management

Online content marketing – Een kijkje in de toekomst

leadership

De ontwikkeling van online is de laatste jaren enorm snel gegaan. Van meerdere zoekmachines naar een select groepje. De Zalando’s van deze wereld worden groter en groter en het aantal online marketing kanalen is enorm toegenomen. Welke ontwikkelingen zien we in de glazen bol en wat is hiervan de invloed op jouw online marketing strategie?

Van zoekmachine naar verkoopkanaal?

Vooralsnog verwijst Google haar gebruikers door naar webshops waar de aankoop plaatsvindt. Eerst alleen met tekstadvertenties en organische posities, sinds 2011 ook via Google Shopping. Uiteraard reikt het Google Display Netwerk veel verder, maar laten we ons even beperken tot het zoeknetwerk. Het ligt in de lijn der verwachting dat Google Shopping verder wordt uitgebreid met meerdere categorieën en filters. Hoe groot is dan nog de stap naar afrekenen binnen deze Google omgeving in plaats van doorverwijzen naar de webshop?

De invloed van grote platformen

Anderzijds worden de grote platformen als Amazon groter en groter en doen gebruikers steeds vaker hun aankopen direct waarbij Google wordt gepasseerd. De (toekomstige) vraag voor kleinere webshops is dan ook wat de toegevoegde waarde van hun eigen webshop voor gebruikers nog is. In vergelijking met de giganten is de levertijd vaak langer, het assortiment beperkter en het serviceniveau lager. Ook in de nichemarkten zie je dat de giganten enorm groeien, in een moordend tempo wordt het huidige assortiment uitgebreid met niche producten. 

Hoe speel je hier dan op in?

Mijns inziens zou het voor de kleinere webshop dan ook goed zijn om de blik te verbreden en verder te kijken dan alleen de eigen webshop. Waarom zou je niet profiteren van de hoge bezoekers aantallen en de vertrouwdheid van gebruikers met de grotere platformen? Je betaalt hier uiteraard een fee voor, maar deze was je eerder ook kwijt aan o.a. de advertentiekosten. Indien er veel concurrentie op de platformen is doe je er wellicht goed aan om naar de mogelijkheden van een Private label te kijken. Zo kan je bijvoorbeeld jouw producten in China laten produceren en je eigen naam hieraan verbinden. Je marges nemen hierdoor fors toe waardoor er ruimte ontstaat om de producten op platformen en daarbuiten te pushen. Zo kun je meOnline marketingt behoud van marge een eigen merk opbouwen en concurrerend zijn. Mogelijk biedt ook Google je in de toekomst een platform om jouw producten te verkopen. Onderscheidend vermogen kan uiteraard ook gezocht worden in een unieke beleving voor je gebruikers. Zo kun je met een hoge productkennis jouw klanten mogelijk beter adviseren dan de grote platformen die de aandacht over een groter assortiment moeten verdelen. En wellicht vind je als kleinere speler makkelijker een manier om de gunfactor te verhogen!

Van hagel schieten naar één op één targeting

Een andere ontwikkeling die we zien is dat de mogelijkheden om in de juiste fase van het aankoopproces van jouw (potentiële) klant in beeld te zijn of de juiste aanbieding te doen fors toenemen. De ontwikkelingen wijzen erop dat de verzamelde data van gebruikers en de inzet van tools meer en meer gaan leiden tot één op één communicatie en minder waste. Ben je hier klaar voor? Ben je actief bezig met het verzamelen van data om jouw klantprofielen te verrijken?

Op dit moment zijn de tools als Double Click van Google nog kostbaar en met name weggelegd voor de grotere spelers. In de nabije toekomst zal dit toegankelijker worden en is het goed om hier alvast over na te denken en wellicht onderzoek naar te doen. Wat zijn de belangrijkste touchpoints van je klanten? Welke micro momenten zijn bepalend voor ze? Is jouw mobiele omgeving geschikt? Welke fasen doorloopt je klant voordat zij tot aankoop over gaan? Welke data gaat jou in de toekomst helpen om op het juiste moment in beeld te zijn? 

De toekomst van online marketing

De toekomst wordt minstens zo enerverend als de laatste 10 jaar. Één ding weten we zeker, ontwikkelingen gaan zich steeds sneller opvolgen. Het loont dan ook om af en toe de glazen bol te pakken en te bepalen of je de juiste richting op gaat, hoe moeilijk dat soms ook is.

Auteur: August van Wilgenburg, Tribal. Mijn passie voor internetmarketing is ontstaan tijdens mijn studies en ik wist zeker dat ik hierin verder wilde. In 2011 heb ik de stap naar Tribal gemaakt en is er geen dag hetzelfde. Klanten veranderen, markten ontwikkelen en internetmarketing,… tja, dat gaat heel erg snel. Mijn uitdaging als Online Marketing Consultant is om in deze veranderlijke markt ervoor te zorgen dat klanten en specialisten elkaar begrijpen, goed samenwerken en gezamenlijke doelstellingen behalen. Wie weet tot binnenkort.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten