HR Management

Organisatiecultuur: hoe moet je zaaien voor de gewenste oogst

Elke organisatie heeft een eigen cultuur. En dat is mooi. Of niet. Dan is verandering, ontwikkeling nodig. Hoe bereik je dan de gewenste cultuur? De cultuur van een organisatie is aan allerlei dingen te merken. Klanten merken het aan hoe zij worden benaderd en behandeld. Leveranciers aan hoe er met hen wordt omgegaan. In de organisatie merk je het aan hoe er wordt gewerkt en samengewerkt. Hoe het management en de medewerkers hun rol invullen. 

Aan hoe besluiten worden genomen, hoe taken worden uitgevoerd en hoe er met verwachtingen wordt omgegaan. En zo zijn er meer voorbeelden te geven. Ook jij zal kunnen benoemen wat kenmerkend is voor jouw organisatie. Meestal benoem je dan hoe het vaker gaat. Patronen. Waarvan de kern de huidige cultuur vormt. Van die kern is niet iedereen zich even bewust. Maar dat is wel te bereiken.

Heeft een organisatie eigenlijk één cultuur? Ja en nee. Ja, omdat bepaalde elementen uit de cultuur overal in de organisatie te merken zijn. Direct of indirect. In hoe besluiten worden genomen. En in hoe die besluiten verder werken in de organisatie. Nee, omdat de organisatie bestaat uit onderdelen die elk een eigen cultuur kunnen hebben. Denk aan regio’s, vestigingen, businessunits. Teams en afdelingen. Directeuren, managers, medewerkers. Lijn en staf. Frontoffice en backoffice. In elk onderdeel ‘werkt’ een eigen cultuur. Als het goed is werken alle onderdelen samen. Maar tegenwerking komt ook voor, zowel bedoeld als onbedoeld. Helaas. Want de medewerkers, de organisatie en – uiteindelijk – de klanten hebben of krijgen daar last van.

Bepalend voor de cultuur in een organisatie en haar onderdelen is het individu, de mens. Iedereen heeft een eigen stijl. Een eigen aanpak. Alhoewel opvoeding en omgeving zeker een rol spelen, wordt die aanpak vooral bepaald door de persoonlijkheid. Het potentieel. Die eigen mix van kwaliteiten gebruikt iemand in het werken en samenwerken. Veranderen van het potentieel is niet mogelijk. Maar wel ontwikkeling van de manier waarop je je potentieel benut. Door je potentieel op een andere manier, een ander moment in te leren zetten. Bijvoorbeeld grondig zijn op de momenten en de manier die past in het proces. Ontwikkeling is alleen niet onbeperkt. Iemand die introvert is, kan wel extraverter worden. Maar extravert?

Ad

Wil je ‘iets’ met de cultuur in je organisatie? Of moet er iets? Met de volgende tips help ik je graag:

  1. Zie de gewenste cultuur en hoe je daar kan komen vanuit de huidige cultuur. Kijk naar wat klanten vragen en welke rol je daarin als organisatie wil spelen – en vraag je af welke cultuur daar ondersteunend aan is. Daarover heb ik in een vorige blog uitgebreider geschreven.
  2. Redeneer terug. Als je betrokkenheid wil, moet je mensen betrekken. En wil je verantwoordelijkheid laten nemen, dan moet je die geven. Enzovoort.
  3. Vele handen maken licht werk. Ook het bereiken van de gewenste cultuur wordt makkelijker door daar gezamenlijk en gelijkgericht aan te werken. Zeker vanuit een gemeenschappelijke behoefte aan verandering.
  4. Ken en benut het potentieel van een ieder. Dat is gericht te benutten en ontwikkelen om de gewenste cultuur te helpen realiseren.
  5. Faciliteer. Gras gaat niet sneller groeien door er aan te trekken. Maar water geven helpt – als het niet teveel is.

Met deze tips wordt het makkelijker goed te zaaien voor een gewenste cultuur. En is er meer te oogsten: tevreden klanten, een organisatie met een bewust gekozen cultuur en medewerkers die vanuit bijbehorende waarden werken!

[alert type=”info” title=”Leestip: HR Analytics: inzicht in impact op de praktijk”] Lees het artikel.

Auteur: Uco van Veen – Uconsult.  U wilt blijven aansluiten op huidige en toekomstige vragen van uw klanten Ontwikkelen van het functioneren van uzelf, uw team, uw organisatie kan dan nodig zijn Succesvol veranderen lukt beter door menskunde en bedrijfskunde gericht te combineren Daarmee kan het potentieel van uzelf, uw team, uw organisatie ook echt worden benut UCONSULT helpt u de gewenste situatie, cultuur en manier van werken te realiseren Hierdoor zullen nieuwe en bestaande klanten voor uw producten en diensten blijven kiezen!  Meer weten? Mail of bel Uco van Veen op 06 53438942!

 

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten